65

Emile Verhaeren - °Sint-Amands 21 mei 1855 - +Rouen (Fr) 27 november 1916. Franstalige Belgisch auteur. Hij was dichter, schreef korte verhalen, kunstkritiek en toneel. Zijn werk is vertaald in 28 talen, waaronder Russisch, Chinees en Japans. Verhaeren debuteerde in 1883 met “Les Flamandes”, een naturalistische bundel geïnspireerd door de wellustige taferelen uit de Vlaamse schilderkunst van de 16de en 17de eeuw. In 1886 volgt “Les Moines” in de sfeer van het religieuze mysticisme. (Mysticisme (van het Grieks mystikos: initiëren-verbergen) is een leer die stelt dat kennis over de werkelijkheid mogelijk is los van kennis die men verwerft via de zintuigen of de rede. Het geloof in wonderen en in het bovennatuurlijke zijn vormen van mysticisme) Van 1888 tot 1891 publiceert hij zijn zwarte trilogie: Les Soirs (1888), Les Débâcles (1888) en Flambeaux noirs (1891). De bundels bibliofiel, uitgegeven bij Edmond Deman in Brussel, baden in de duistere “fin-desiècle” sfeer van zwaarmoedigheid en zelfkwelling. Het zijn de jaren waarin Verhaeren aan neurasthenie lijdt. (zenuwzwakte) In 1898 verliet Verhaeren Brussel en vestigde zich in Parijs. Kort daarna verhuisde hij naar Saint-Cloud. De dichter heeft zijn band met België nooit opgegeven. Met zijn oversteek naar Parijs kreeg de literaire carrière van Verhaeren nieuw elan. Publicaties: Les Visages de la vie (1899), Les Forces tumultueuses (1902), La Multiple splendeur (1906), Les Rythmes souverains (1910), Les Flammes hautes (1917). Hij begon ook met de bublicatie van Toute la Flandre, bundels die te lezen zijn als een ode aan het Vlaamse land: Les Tendresses premières (1904), La Guirlande des dunes (1907), Les Héros (1908), Les Villes à pignons (1910) zn Les Plaines (1911). Als kunstcriticus publiceerde hij over Rembrandt (1904) en Rubens (1910) en een monografie over James Ensor (1908). De Eerste Wereldoorlog is een breuk in de literaire ontwikkeling van Verhaeren. Zijn bewondering voor Duitsland slaat om in haat. Verhaeren schaart zich onmiddellijk achter koning Albert I

66 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication