27

Ongehoord! Buitenlandse beroepschauffeurs uit landen als Bulgarije, Roemenië of Polen gebruiken Nederlandse parkeerplaatsen als camping om hoge boetes in België, Frankrijk en Duitsland te omzeilen. Weekendrust in de auto is daar verboden. Het ongewenste kampeergedrag leidt tot overlast en rommel, maar ook tot onveilige situaties op Nederlandse wegen. CNV Vakmensen wil dat de regering maatregelen neemt. Een vrachtwagencabine is geen plek om je weekend door te brengen, aldus Europese regels. Europese landen gaan echter heel verschillend met die regels om. In Frankrijk geldt sinds kort een zware boete van 30.000 euro of één jaar gevangenisstraf. België hanteert een boete van 1.800 euro. En ook in Duitsland gaan binnenkort strenge regels gelden. Maar Nederland tilt niet zo zwaar aan weekendrust: slechts enkele gemeenten delen een boete uit aan vrachtwagenchauffeurs die op of langs de openbare weg overnachten, en dan nog maar van hooguit een paar honderd euro. SANITAIR Chauffeurs die de boetes in andere landen willen omzeilen, parkeren hun wagen in de Nederlandse grensstreek of in het Rotterdamse havengebied en pakken daar hun rust. Dat leidt tot ongewenste situaties. Het geeft niet alleen een hoop overlast en rommel, maar de cabine is ook geen ideale plek om goed uit te rusten. Er zijn geen sanitaire voorzieningen, vaak is er omgevingsgeluid of slaat er opeens een aggregaat aan voor de koeling. En een chauffeur die niet uitgerust op pad gaat, vormt een gevaar voor zijn medeweggebruikers. ruste chauffeurs vormen een ‘Slecht uitgegevaar op de Nederlandse weg’ WAT VINDT CNV VAKMENSEN ERVAN? ‘CNV Vakmensen voorziet een toename van overlast, berovingen en gevaarlijke situaties op de weg als er niet snel maatregelen komen. We hebben de overheid al opgeroepen met een wettelijk verbod te komen. In een reactie gaf de minister echter aan geen signalen te hebben ontvangen van overlast. Bovendien zouden cabines tegenwoordig voldoende comfortabel zijn om uit te rusten. Dat is een verkeerd signaal. Volgens Europa is weekendrust in de cabine verboden. Daar moet de minister zich aan houden. En ook al zou de cabine wel een goede plek zijn om te rusten, dan nog wordt in geen enkel ander beroep geaccepteerd dat je het weekend op je werkplek doorbrengt. Bedrijven die chauffeurs geen normale rust gunnen, moeten daarom worden aangepakt.’ Tjitze van Rijssel, vakbondsbestuurder VAKMENSEN NUMMER 1 I MAART 2016 27 ONVEILIG Een vrachtwagencabine is bovendien een onveilige plek voor de chauffeurs zelf, want berovingen komen regelmatig voor. Meestal gaat het om de waardevolle lading die ze vervoeren. Maar in sommige gevallen zijn ook de chauffeurs zelf het doelwit. Ze vormen voor overvallers een gemakkelijk slachtoffer, waarbij ze het vaak hebben voorzien op persoonlijke bezittingen als geld, telefoons en laptops. Zo’n beroving is bovendien een traumatische gebeurtenis voor de chauffeurs zelf. Ze voelen zich niet meer veilig in hun eigen wagen. TEKST: JEROEN TJEPKEMA, BEELD: TON KASTERMANS FOTOGRAFIE

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication