9

In gesprek ‘EEN IMAGO VERANDEREN IS HET MOEILIJKSTE WAT ER IS’ Waar worstel jij bijvoorbeeld mee? Kamal: Dat ik en veel van mijn collega’s een jaarcontract hebben, waardoor we weinig durven te zeggen tegen onze werkgever. Piet: Ik herken dat. Mijn dochter is 25 en durft nergens nee tegen te zeggen, omdat ze bang is dat haar contract niet wordt verlengd. Als jongere ben je altijd afhankelijk van een ander. tijd meegaan, betekent ook op nieuwe manieren communiceren. We moeten veel meer social media gebruiken. Kamal: Ik heb nergens op Facebook gelezen over Probeer-de-bond. Piet: Wij moeten inderdaad leren veel meer de taal van jongeren te spreken. Daarin moeten we veranderen en kunnen we ook veel van jongeren leren. Luisteren, dus. ‘IK KENDE JULLIE ALLEEN VAN DE HESJES EN DE PETJES’ Kamal: Waarom kunnen vakbonden hun ouderwetse imago niet van zich afschudden? Ik kende jullie echt alleen maar van de hesjes en de petjes. Piet: Een imago veranderen is het moeilijkste wat er is. Je kunt er elf maanden per jaar aan werken, en dan ineens is er ergens een staking en komen de hesjes weer op tv. Elf maanden de prullenbak in. We zijn aan het zoeken hoe we daarmee omgaan. Als eerste stap hebben we in ieder geval de petjes afgeschaft. Kamal: Bij mijn vorige werkgever moest ik na drie jaarcontracten weg. Piet: Dat spijt me. Ik vind dat jongeren de kans moeten krijgen een toekomst op te bouwen. Je moet een keer een huis kunnen kopen, een gezin kunnen beginnen. Je moet zekerheden krijgen. Kamal: Ik ben nu 28, maar die heb ik dus niet. Piet: En de bank wil je geen hypotheek geven. Als jongere heb je behoefte aan meer zekerheden en daarom is het goed je te organiseren. Dan kunnen we het samen regelen. Kamal: Om jongeren te trekken, moet je met je tijd meegaan. Doet CNV Vakmensen dat wel? Piet: Dat vind ik wel. Dat doen we door goed te luisteren naar wat er speelt. Bijvoorbeeld voor jongeren. Wat is hun problematiek op de werkvloer? Die signalen moeten wij vertalen in cao’s. Met de Kamal: Ik zou ook tegen u willen zeggen duidelijker te zijn. Ga praten in de taal van de mensen voor wie vakbonden echt een issue zijn. Dat zijn meestal de mensen die wat minder loon hebben. Mensen zoals ik, voor wie 100 euro meer of minder een groot bedrag is. Piet: Ik ben het met je eens. Wij moeten als vakbonden veel duidelijker zijn. We moeten een duidelijk profi el tonen, het CNV moet paars zijn. Paars moet laten zien waar we voor staan, en dat moeten we in een korte boodschap overbrengen. Kamal: Kort spreekt jongeren aan. Piet: Dus geen nieuwsbrieven meer van twee volle A4’tjes? Kamal: Een half A4’tje is genoeg. MEER WETEN? Wil je meer weten over het jongerenproject Probeer-de-bond en wat CNV Vakmensen jou als jongere te bieden heeft? Kijk op www.vakm.nu/probeerdebond VAKMENSEN NUMMER 1 I MAART 2016 9

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication