ECHT LUISTEREN NAAR INWONERS H BRANDON POUW JONGE AMBTENAAR VAN HET JAAR 2019 LEEFTIJD: 26 jaar FUNCTIE: Beleidsmedewerker Bestuurlijke Zaken BIJ: Provincie Zuid-Holland OPLEIDING: Politicologie & International Organization Radboud Universiteit & Universiteit Leiden et is kwart voor zeven ’s ochtends: de wekker gaat, je ergert je aan het geluid van de grofvuilwagen, een nieuwe werkdag staat op het punt te beginnen. Je bent iets langer onderweg door een plotselinge wegafzetting en het is inmiddels kwart voor acht. Hoe dichter je bij kantoor komt, hoe professioneler je gedachten en houding worden. Eenmaal gearriveerd, ga je aan de slag. In de afgelopen anderhalf uur, tussen het afgaan van de wekker en het inloggen op je computer, heb je een complete gedaanteverwisseling doorgemaakt. Van een slaperige forens, ben je getransformeerd tot een professionele ambtenaar die juist verantwoordelijk is voor de schema’s de grofvuilophaal en het plannen van wegonderhoud. Herkenbaar? Nee? Goed zo! Het verschil tussen de inwoner en de professionele ambtenaar in ons zou namelijk helemaal niet zo groot moeten zijn. Toch zie ik te vaak dat we als ambtenaar ineens een ander mens lijken te zijn. We blijken lang niet altijd in staat om ons in te leven in de ander. Plots gebruiken we woorden als ‘borgen’, ‘zwaluwstaarten’, ‘deelproducten’ en ‘eigenaarschap’, die aan de keukentafel niet eens half voorbijkomen. Ook communiceren we niet altijd naar inwoners dat informatie langer op zich laat wachten. Terwijl we dit wel doen bij onze partner als er aan het eind van de dag een ongeplande borrel ontstaat en we daardoor later thuis zijn. En juist nu is dat harder nodig dan ooit. We zien bijvoorbeeld dat de steun voor het aanpakken van de grote uitdagingen rondom energie, klimaat en de economie onder grote druk staat (en misschien wel terecht). Retorische vraag: hoeveel inwoners waren er nu echt vanuit die hoedanigheid uitgenodigd voor de klimaattafels? Willen we hier werk van maken, dan zullen we echt moeten willen luisteren naar mensen. Vertrouwen opbouwen, op basis van helder taalgebruik, duidelijke afspraken en vooral gelijkwaardigheid. Durf mensen met een andere mening aan tafel te zetten en kijk verder dan alleen de belangenorganisaties. De overheid van de toekomst is voor mij een overheid die weet wat er speelt onder groepen waar beleid direct effect op heeft, in staat is om verschillende groepen te bedienen op een manier die past bij hun specifieke wensen. Digitale middelen zijn hierbij essentieel, maar ook niet meer dan een hulpmiddel. We moeten als ambtenaren snappen welke middelen we waarom en op welk moment inzetten. Wat is daarvoor nodig? Persoonlijk contact, oprechte interesse, willen begrijpen wat de ander zegt. Gewoon even de tijd nemen om te kijken hoe jij, of desnoods je ouders of vrienden, zouden reageren op jouw eigen acties. Geloof me: juist dan is het mooi om, in deze snelle tijden, ons vak als ambtenaar uit te oefenen en maken we het verschil waar de meesten van ons het bed voor uitkomen. Want uiteindelijk blijft het supergaaf om voor de overheid te werken. 3
4 Online Touch Home