42

JONG&AMBTENAAR ‘Wereldwijd onze gemeente profileren’ VAN HELMOND NAAR BRUSSEL, BILBAO EN BORDEAUX Van de nieuwste snufjes in auto’s tot slimme verkeersmanagementsystemen. Veel kennis daarover wordt geboren en getest in en rondom Helmond. Gemeenteambtenaar Sophie van Velzen mag er als ‘projectmanager Smart & Green Mobility’ op uit om de wereld daarop te wijzen. I n twee weken van Helmond naar Brussel naar Bilbao en Bordeaux. En nu weer terug in Helmond. Sophie van Velzen komt nog eens ergens door haar werk. Om te lobbyen, te spreken met Europarlementariërs of vertegenwoordigers van de Europese Commissie, congressen te bezoeken, delegaties te ontvangen en waar ze ook komt te netwerken. Haar internationaal georiënteerde achtergrond komt haar goed van pas, want Helmond heeft ambities die tot ver over de grens reiken. ‘Ik had dezelfde verwondering als veel anderen, toen ik ontdekte welke positie Helmond in de Europese netwerken heeft. Door mijn functie zat ik opeens dicht bij het vuur.’ De basis van die internationale ambities: de Automotive Campus die zich in de Brabantse gemeente heeft ontwikkeld. ‘Met onderzoeks- en kennisinstellingen, de overheid en bedrijven, waaronder veel innovatie start-ups. Tegelijk heeft Helmond als ‘living lab’ een faciliterende en initiërende rol om allerlei nieuwe mobiliteitsoplossingen in de stad en op de campus te testen’, legt Sophie uit. De campus bestaat nog niet eens heel lang. ‘Volvo is daar gestart na de overname van de personenautodivisie van DAF. TNO sloot bij de campus aan in 2003. Uit de combinatie groeide een hotspot op het gebeid van automotive en mobiliteit. Helmond hoeft geen inleiding meer in Washington of Berlijn, als het gaat om smart mobility. Ontzettend leuk dat ik in de positie ben om eraan bij te dragen.’ ALLEENSTAANDE MOEDER Indirect is Sophie’s baan het gevolg van het feit dat ze haar opleiding aan de dansacademie door een rughernia moest stoppen. Daarna zocht ze het in de politicologie in Antwerpen, waarna ze haar master haalde in internationale betrekkingen en diplomatie. ‘Tijdens mijn master heb ik als alleenstaande moeder mijn dochter op de wereld gezet. Een jaar werkte ik voor een intermediair op het gebied van innovatie-subsidies. Van daar ging ik naar Helmond. Sinds begin 2019 ben ik officieel in dienst.’ Van verkeer en mobiliteit had Sophie aanvankelijk geen verstand. ‘Misschien is het juist een voordeel als je in een func42

43 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication