51

JONG&AMBTENAAR ‘ Meer duurzaamheid en betere dienstverlening’ NNAAAMA : LeL nene Böhö nke LEEEFTIT JDD: 303 jaaar FUUNCCTITIEE:: Projece tlleie deder DDatatageesttuuurddr Wee krkenen BBIJ:J geemem ente Stichtse VeV cht OOPLEL IDING: Mastts ere Ontn wikkkele inngsg - eccononommo iiee V irir jjee U inin evev rrssiitteieit AAmstere daamm. inwoners en bedrijven te verbeteren en onze collega’s te ondersteunen bij het nemen van betere beslissingen.’ NANAAMMA : CaCarllr soson BoBoomom LEEFTTF IJJI DD:: 3333 jaaaar FFUUNCNCTIT E:E: A Addviiv seseurru Datta agesestuururd Werre ken BIIJ:J ge g meeente Stichhtsst e VeeV chcht OPLEIDING: Bachelor Business Admmini isi tration Universiteit v vaan CuC raraçao STAPELEN VOORZIENINGEN Wat kan en doet de gemeente met al die data? Als voorbeeld noemt Carlson een onderzoek in samenwerking met de Utrecht Data School naar het gebruik van stapeling van voorzieningen in het sociaal domein die door de gemeente worden verstrekt. ‘De uitkomsten van dat onderzoek kunnen nuttig zijn voor de collega’s die zich bezighouden met schuldhulpverlening, die hierdoor hun cliënten beter begrijpen.’ Lene, er meteen bovenop: ‘Waarbij we natuurlijk de privacy van onze inwoners respecteren. We kijken niet op persoonsniveau, maar altijd naar grotere groepen. We proberen patronen te herkennen om de eigen dienstverlening voor de inwoner te verbeteren.’ ‘Inwoners kunnen bij ons zelf meldingen doen over losse takken op straat, een kapotte lantarenpaal of een seizoens-specifiek probleem als overstroming van straten’, is een voorbeeld waar Carlson mee komt. ‘Op basis van meldingen kijken we of een bepaalde straat of gebied meer aandacht nodig heeft. Om deze informatie op een overzichtelijke manier op te slaan en weer te geven, bouwde ons team een dashboard. Ook dit is een vorm van datagestuurd werken, die laat zien hoe belangrijk de samenwerking tussen de gemeente en onze inwoners is.’ KLANTCONTACTCENTRUM Amsterdam Health & Technology Institute, dat zich toespitst op de zorg. In die periode werkte ik veel voor de gemeente Amsterdam. Amsterdam heeft een grote data-afdeling en veel meer middelen. Mij leek het spannend om te kijken wat in een middelgrote gemeente de uitdagingen zijn. In een andere rol: niet meer als data-analist, maar als projectleider.’ ‘Als organisatie wil Stichtse Vecht voortaan datagestuurd werken, en minder beleidsbeslissingen baseren op buikgevoel. Voorheen gebeurde dat ook wel, maar nu de waarde van data veel meer wordt onderkend en het door nieuwe software gemakkelijker is geworden die te combineren, doen we dat nu heel gestructureerd. Met als doel de dienstverlening aan onze 51 Lene komt met een ander voorbeeld: op het klantcontactcentrum werken medewerkers met een live dashboard, waarop ze kunnen zien wie van de collega’s aan het bellen is, wat de langst wachtende is, wat het aantal dagelijkse oproepen is en waar de pieken zitten. ‘Aan de hand van die informatie kunnen ze bijvoorbeeld zien of ze meer mensen moeten inschakelen of roosters veranderen. Dat is niet alleen belangrijk voor de interne organisatie, maar ook voor onze inwoners. Die hoeven dan minder lang te wachten. Ook dat is datagestuurd werken.’ In 2030 wil Stichtse Vecht als organisatie klimaatneutraal zijn. ‘Daarvoor moeten we zicht hebben op het energieverbruik van onze eigen gebouwen. Uit de data kunnen we afleiden welke aanpassingen wij aan ons vastgoed moeten doen. En met de hulp van een algoritme, een soort Google Earth, zien we hoeveel zonnepanelen op daken van woningen en bedrijven liggen. Zo krijgen we inzicht in het moment waarop een wijk gasloos kan zijn.’

52 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication