16

JONG&AMBTENAAR KIJKEN NAAR HET GROTE LOGISTIEKE PLAATJE ‘Nederland heeft met Singapore en Zwitserland het beste wegennet ter wereld’, zegt Joris Peters. En daarmee staat het wereldwijd in een top drie van 140 landen. Door zijn werk bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat probeert Joris ons land in de top drie te houden. A uto’s, automotive, logistiek en transport. In het gezin van Joris Peters in Castricum ging het daar vrijwel dagelijks over. Niet gek, met een vader die een groot deel van zijn carrière actief is als autojournalist, en een broer met vergelijkbare interesses. De gesprekken aan tafel drukten een stempel op Joris, de jongste. Als bestuurskundige kijkt hij wel met andere ogen naar vraagstukken dan zijn familie. ‘Mij interesseert minder hoe auto’s zich verplaatsen. Het grote plaatje van mobiliteit en logistiek heeft meer mijn aandacht’, vertelt hij. ‘We beschouwen mobiliteit en logistiek vaak gewoon als een gegeven’, is zijn commentaar. ‘We stappen in de auto, bus, of vrachtwagen en gaan de weg op. Maar dat we dat zonder al te veel nadenken kunnen doen en niet over de weg hobbelen zoals in sommige andere Europese landen, daar zit een wereld achter.’ RIJBEWIJZEN Op mobiliteit en logistiek wilde Joris graag afstuderen, al werd het scriptieonderwerp uiteindelijk net iets anders. ‘Ik kwam een vacature tegen bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen, waar ze op basis van theorie- en praktijk examens toetsen of iemand een rijbewijs mag bezitten. Daar mocht ik helpen om kwaliteitskaders op te stellen.’ Na het voltooien van zijn master had het ministerie van IenW bij hem ‘een streepje voor’, bekent hij. Anders dan veel andere starters op departementen kwam hij niet binnen via een traineeship. ‘Mijn huidige baan is wel enigszins als een klein traineeship ingericht.’ Tijdens zijn eerste jaar zit hij ‘in een soort snelkookpan’. ‘Met de bedoeling dat ik aan het eind van dat jaar klaar ben voor de beoogde functie. Ik word dan opdrachtgever voor projecten in het hoofdwegennet, waarbij Rijkswaterstaat projecten aanmeldt en tevens de uitvoerder is. In mijn geval zijn dat vervanging- en renovatieprojecten voor bruggen, viaducten en tunnels.’ 16

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication