17

JONG&AMBTENAAR VAN BRIENENOORDBRUG Het eerste project dat Joris vanuit zijn rol op het ministerie onder zijn hoede krijgt, is waarschijnlijk de Eelwerderbrug bij Appingedam. Niet zo’n meesterwerk als een van zijn favorieten, de Van Brienenoordbrug, waar hij graag onder poseert voor de foto bij dit artikel. Want de Van Brienenoord ziet hij echt als een staaltje Hollands Glorie. Maar maatschappelijk en logistiek gezien is de Eelwerderbrug belangrijk voor de regio noordoost-Groningen. Door aanhoudende storingen kon die niet meer veilig worden bediend. De brug staat tijdelijk open en het wegverkeer wordt omgeleid. Voor de langere termijn heeft de minister een meer structurele oplossing toegezegd. En daar komen onder meer Joris en zijn collega’s om de hoek kijken. EEN EEUW MEE ‘Wij werken met verschillende scenario’s: renovatie, vervanging of helemaal niks doen. Bij vervanging gaat bijvoorbeeld de hele fundering eruit, met nieuw beton. Dan kan zo’n brug weer een eeuw mee. Bij renovatie blijft het grootste deel staan, maar wordt zo’n brug helemaal opgekalefaterd, waarna hij weer een jaar of dertig mee kan.’ Joris mag dan vanuit Den Haag opereren, veldwerk blijft een absolute pre. ‘Op kantoor zie ik slechts op papier scheuren in beton en vrachtwagens die trillingen veroorzaken. Ter plekke vóél je ze eroverheen denderen en daarmee voel je dus letterlijk hoe groot de opgave is waar we voor staan.’ NNAAAAMM: Joorir s Petet rrs LELEEFTIJDJD: 255 FUF NCCTIE:E beleiddsmmedeweerker innstanandhoudinngg rijksk weggeen iminiin steerie van Innfrastructuurur en Waterrstaaa t OPLEEIDINI G:G HBO en WO Bestuurskunde

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication