7

JONG&AMBTENAAR JONG&AMBTENAAR Foto door Anneke Hymmen JONG&AMBTENAAR JONG&AMBTENAAR JONG&AMBTENAAR JONG&AMBTENAAR JONG&AMBTENAAR JONG&AMBTENAAR JONG&AMBTENAAR JONG&AMBTENAAR JONG&AMBTENAAR JONG&AMBTENAAR JONG&AMBTENAAR JONG&AMBTENAAR JONG&AMBTENAAR JONG&AMBTENAAR JONG&AMBTENAAR PRESENTATIE PRESENTATIE PRESENTATIE PRESENTATIE Vincent Roozen – algemeen directeur slash gemeentesecretaris van de gemeente Rotterdam – neemt je op sleeptouw door zijn stad. Misschien ook wel jouw stad? W aarom Rotterdam jou nodig heeft? Nou, dat laat ik je graag met eigen ogen zien. Spring maar achter op mijn fiets … Zit je een beetje? Gaan we. En geen oortjes in, want ik klets graag. Vertel ik je gelijk een verhaal. Hoe ik – lang voordat jij überhaupt bestaat – van jongs af aan door deze stad fiets. Eerst van Noord naar het centrum, toen Oost naar West, en sinds ik tegen het centrum aan woon vooral vanuit daar naar buiten. Die jonge Vincent heeft wat met de stad. Brandweerman of politieagent worden klinkt ook wel oké, maar nee: ambtenaar. Dát moest en zou het worden, ook al scoort dat niet echt op verjaardagsfeestjes. Maar ik weet wat ik wil. Werken voor Rotterdam, voor de publieke zaak. Dus ik solliciteren. Wijst de gemeente me af! Ik terugschrijven: ‘Sorry, maar voor mij geen optie. Geef me anders een contractje voor een paar maanden. Ik beloof dat ik mijn best doe.’ Ze nemen me aan. En raken me nooit meer kwijt. we met plezier. Dat vind je terug in ons uiteenlopende leeraanbod. Soms volg je een online of fysieke workshop, training of seminar, dan weer speel je een interactief spel. Ook bieden we traineeships aan en hebben we een eigen Rijswijk Academie. Onze managers staan open voor kandidaten die nog niet 100% aan de functie-eisen voldoen. Wanneer jij nog niet alle functie-eisen kunt afvinken, maar wel talent en potentieel hebt, dan krijg je bij ons de ruimte om te groeien in je functie. We stimuleren actief doorgroei naar andere functies binnen Rijswijk. Hierdoor is ons doorstroompercentage hoger dan bij vergelijkbare gemeenten. Zo groei je mee met Rijswijk. Interesse in werken voor Rijswijk? Kom vrijblijvend een kop koffie drinken in ons gezellige Werkc@fé met een Ook mooi meegenomen: Met een laptop/iPad en iPhone en thuiswerkfaciliteiten kun je werken waar jij wilt Stadhuis Rijswijk is goed bereikbaar met OV, fiets en auto. Gratis parkeren kan op loopafstand 500 collega’s van gemiddeld 48 jaar kunnen jou ondersteunen met werkervaring en kennis 94 collega’s hiervan zijn jonger dan 36 jaar en vormen samen met jou een welkome frisse wind Verhalen van collega’s lees je op www.WerkenVoorRijswijk.nl Stel je voor dat jij meedoet. Om kwetsbare Rotterdammers, zo’n kwetsbare wijk vooruit te helpen. Dat jij die uitdaging pakt. Nee, omarmt. Voor het grote plaatje gaan, maar altijd op jouw netvlies: oog hebben voor de mens. Het in - dividu dat telt. Kom, we fietsen verder door Zuid. Nu wat luchtigs. Collega’s op de vuilniswagen vragen of we even meehelpen met grofvuil ophalen, zoals ik laatst deed op werkbezoek. Jij stroopt je mouwen op en zegt: ‘Vincent, wedden dat ik meer dan jij in die bak kieper?’ Jij wint, maar ik zeg dat ik je als gastheer moet láten winnen. Als we klaar zijn, kijken we uit op een schoon straatje. High five. We komen in IJsselmonde. Je vindt het vastgoed hier best oké eruitzien. Toch ook soms van die dichtgeplakte ramen. Een projectleider buitenruimte die we tegenkomen, vertelt heel bescheiden dat ze wat kleine dingen hebben gedaan. Een paar picknicktafels tussen de flats neergezet, een kooltjesbak voor de barbecue, afvalbakken erbij. Maar jij en ik kijken elkaar aan, en voelen: dit is niet klein. In 2021 kwam de functie van planoloog op mijn pad. Met mijn studie Rechten als achtergrond kan je natuurlijk nog alle kanten op. Ik merkte dat ik niet graag als jurist alleen maar bezig ben met regels en wetten. Daarom vind ik het vak van planoloog ook zo interessant. Ik heb nu met ontzettend veel partijen te maken. Denk bijvoorbeeld aan collega’s van de provincie, milieu, stedenbouw en archeologie. We dragen samen zorg voor een goede ruimtelijke indeling van onze gemeenten. Mijn rol is om alle losse eindjes aan elkaar te knopen zodat er een goed integraal advies ligt voor de colleges. Echt een mooie uitdaging. toekomstige collega in jouw vakgebied. Neem hiervoor contact op met Inge van der Steen, HRM gemeente Rijswijk. Mailadres: ivdsteen@rijswijk.nl of telefoonnummer 14 070 Jij en ik fietsen over een paar Rotterdamse paradepaardjes: de vernieuwde Coolsingel. De Erasmusbrug. De Kop van Zuid. Over de nog jonge Rijnhavenbrug voor voetgangers en fietsers, die wij hier tot de Hoerenloper hebben omgedoopt vanwege de verbinding met – nu trendy – Katendrecht. We drinken iets bij café De Ouwehoer. Of Theater Walhalla. Ja, Rotterdam is hip, happening. Een architectuurstad van statuur. Een kansenstad. Die je echt trots kan maken. Maar er is een andere kant. Want we fietsen verder. Naar de Afrikaanderwijk. Onderdeel van het aanpakplan ‘Nationaal Programma Rotterdam Zuid’. We gaan op een bankje zitten. En zien de wijk leven. Maar … ook die dichte gordijnen en met kranten afgeplakte ramen. Achter die ramen? Geldproblemen, moeilijkheden, weinig kansen in het leven. Rotterdammers die de overheid niet goed weten te vinden. Soms geen enkel vertrouwen hebben in de overheid. En ja, soms terecht ook – kijk naar de Toeslagenaffaire. VAN STAGEPLEK NAAR COÖRDINEREND PLANOLOOG. ALLES IS MOGELIJK BIJ DE BUCH Talent binnen halen, houden én een podium geven. Dat is soms best een uitdaging bij gemeenten. En al helemaal in deze tijd waar banen voor het oprapen liggen. Bij de Werkorganisatie BUCH doen we er alles aan om onze talenten te laten groeien en bloeien. Een mooi voorbeeld hiervan is Rico Hofman (27). R ico is planoloog bij het domein Ruimtelijke Ontwikkeling. In 2019 deed Rico zijn afstudeeronderzoek over de Omgevingswet bij ons voor zijn studie Rechten. Na zijn scriptie wisten we niet hoe snel we hem binnenboord moesten houden. Een talent moet je niet laten lopen. Rico was ook nog steeds enthousiast. Dus na zijn diploma had hij zijn eerste arbeidscontract meteen binnen. Aan het werk! Rico: “Ik begon na mijn studie als beleidsmedewerker Ruimtelijke Ontwikkeling. Dit heb ik 2 jaar met plezier gedaan. Het was ook een mooie kans om de organisatie nog beter te leren kennen. Maar ook om erachter te komen welke functie nu echt bij mij past.” Deze functie is voor een groot deel juridisch, maar er bestaat eigenlijk geen standaard formule voor een ruimtelijk plan dat afwijkt van het bestemmingsplan. Dat vergt maatwerk. Het is constant zoeken naar een balans tussen benutten en beschermen van de leefomgeving. Als planoloog is mijn werkgebied ook een groot cadeau, het is hier ontzettend mooi. “Van stranden en duinen tot nostalgische dorpslinten, maar je hebt bijvoorbeeld ook weer te maken met regels voor bouwen rond Schiphol.” Wat de BUCH natuurlijk nog unieker maakt is dat één ambtelijke organisatie werkt voor 4 gemeenten. Voor Rico betekent dat dat hij aan twee gemeenten is gekoppeld. Maar hij kan zeker niet zonder zijn collega’s die voor de andere twee gemeenten werken. “Ik ben in dienst van Werkorganisatie BUCH. Dat betekent dus dat de 4 gemeenten eigen colleges en raden hebben en dus ook dat elke gemeente zijn eigen ideeën heeft. Daarom zijn we vanuit ons domein aan één of twee gemeenten gekoppeld. Ik zie het als voordeel dat we vanuit de werkorganisatie veel minder kwetsbaar zijn. EEN LEVEN LANG LEREN IS HET MIDDEL OM TALENT TE BINDEN EN BOEIEN Dat de wereld om ons heen steeds sneller verandert, is inmiddels bij iedereen wel bekend. We moeten niet harder, maar slimmer werken en hier hebben we helden bij nodig. Talent dat anders durft te denken en niet bang is om tegen de status quo in te gaan. Akkodis Academy staat voor dit talent, ondersteunt en daagt hen uit om op persoonlijk en vakinhoudelijk vlak elke dag weer het beste uit zichzelf te halen. Met een volledig op maat gemaakt traineeship en een passende opdracht bij één van de opdrachtgevers, gaan wij samen aan de slag. Dit kan binnen de vakgebieden RPA, Finance, Informatiemanagement, IT & Engineering. ‘ D BUCH IN HET KORT: Bij de BUCH werk je voor de gemeenten Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo. Naast natuurlijk de werkorganisatie zelf. Wij zijn uniek met z’n 5-en. Dit geeft volop kansen. Pak die kansen. Haal het beste uit jezelf en maak het beste van de BUCH. We hebben 850 mensen in dienst Mooi aan hun werk vinden zij: werk dat er toe doet, werkplezier, verantwoordelijkheid en veel kansen om te leren en ontwikkelen We zijn een jonge organisatie. We bestaan nu 5 jaar. Dus je hebt nog volop kans mee te denken over van alles en écht verschil te maken. Briljante ideeën ontstaan niet alleen tussen 9 en 17 uur, jij bepaalt waar en wanneer je werkt. Ook thuis zorgen wij voor een goede werkplek met een thuiswerkvergoeding. Ga je naar kantoor? Dan heb je keuze uit drie locaties! Leer andere jonge collega’s kennen via ons jongerennetwerk de BUCH JONG! Volg de BUCH op LinkedIn de medewerkers te vormen naar wat er in de toekomst nodig is om de continuiteit van de organisatie te blijven borgen. Dit betekent in de praktijk dat het soms profielen betreffen die niet meteen perfect aansluiten bij de vraag. Bij de Academy staan we juist voor het leggen van de focus op de competenties en de capaciteit van de betreffende kandidaat. Door orga nisaties hier stap voor stap in mee te nemen, slagen wij erin hen te voorzien van passend talent. e uitdaging ligt bij organisaties om met deze snelle verandering mee te gaan en zelf voorop te lopen. Zoveel data en kennis die we vandaag de dag hebben, is morgen wellicht niet meer relevant. Bij Akkodis Academy vertalen wij dit terug naar de functies die nu en in de toekomst nodig zijn. ‘ vertelt Pascal Alberts, directeur van Akkodis Academy. ‘Wanneer wij in gesprek zijn met onze opdrachtgevers stellen wij de vraag wat zij over twee of vijf jaar nodig hebben. Het is logisch dat men dit niet altijd weet en daar denken wij juist graag in mee. Wij geloven erin dat organisaties de uitdaging aan moeten willen gaan om ‘ Onze doelgroep wil graag door blijven groeien en stappen maken’ Overheidsorganisaties krijgen ook te maken met verschuivingen in de arbeidsmarkt en wetgevingen die constant veranderen. Zij weten soms ook niet waar het naartoe gaat. Pascal: ‘Wat ze wel weten is dat er steeds minder kandidaten zijn en dat het binden en boeien van medewerkers uitdagender wordt. Wij ondersteunen organisaties met het vinden van passend talent en geven adviezen over wat deze generatie nodig heeft om zich “thuis” te voelen binnen deze organisatie. Denk hierbij aan flexibiliteit, doorgroeimogelijkheden en natuurlijk de passende arbeidsvoorwaarden. Onze doelgroep wil graag door blijven groeien en stappen maken. Daar staan wij als Akkodis Academy voor, blijven leren want alleen dan ben je klaar voor de toekomst. Met behulp van onze Talent Managers, vakinhoudelijke opleiding en het persoonlijk ontwikkeltraject leggen wij de focus op wat iemand al kan en gaan dat verder ontwikkelen. Dat zorgt voor een dosis energie, een goede drive en resultaten. Wij dagen onze talenten uit om buiten hun comfortzone te treden, daar wordt namelijk (persoonlijke) groei behaald. Dat is het PRESENTATIE ‘van pizza- en spellenavond tot pijnbanksessies’ EEN STERK JONG AMERSFOORTS NETWERK mersfoort is een jonge stad en Gemeente Amersfoort heeft steeds meer jonge medewerkers. Aanleiding voor een gesprek met Joram, die naast zijn werk als assistent projectmanager duurzame mobiliteit ook bestuurslid is van het netwerk Jong Amersfoort. Op de laagdrempelige intranetpagina van Jong Amersfoort staat Joram’s foto direct naast de kalender met activiteiten, die variëren van een pizza-en spellenavond tot zogenaamde pijnbanksessies. Joram vertelt er meer over: “een sterk netwerk dat groeit, ontstaat niet uit het niets. We checken de behoefte bij de jonge collega’s en komen tot een aanbod met ‘voor ieder wat wils’. We maken er bewust tijd voor om samen toffe dingen te ondernemen.” “Sommige activiteiten zijn echt voor de fun-factor. Tegelijkertijd willen we met Jong Amersfoort ook onze stem laten horen. Samen sta je sterk en krijgen we meer voor elkaar. En ook zo’n pizza-en spellenavond levert ons iets op. Er ontstaat veel vertrouwen als je elkaar leert kennen. Daardoor deel je sneller je A ideeën, wat een voorwaarde is voor vernieuwen. Je interne netwerk groeit en het is het gewoon fijner (samen)werken als je elkaar beter kent en weet te vinden.” Hoe het zit met de pijnbanksessies? Joram: “Wisselend nodigen we een manager of wethouder uit die we ‘aan de tand voelen’ over een bepaalde keuze. We vragen soms naar de meer persoonlijke kant of naar politieke blunders, daarom noemen we het de pijnbank. Door zo de kwetsbare kant van managers en bestuurders te ervaren benader je ze makkelijker. Je weet weer dat het ‘ook mensen zijn’ die fouten kunnen maken’. Meestal ontstaat er een leuk en leerzaam gesprek dat twee kanten op gaat. Zeer aan te bevelen. Joram is bij het bestuur van Jong Amersfoort gegaan omdat hij enthousiast is over het netwerk, ideeën heeft en het belangrijk vindt om deze groep te vertegenwoordigen. “Er is meer dan werk en dit vind ik leuk en belangrijk en het past ook bij me. Die ruimte krijg je hier en dat is heel prettig.” Meer over Werken bij Gemeente Amersfoort vind je via onze website www.amersfoort.nl/vacatures Gemeente Amersfoort is een jonge gemeente die groeit. Goed bereikbaar in het midden van het land. Veel ruimte voor werken waar je wilt, thuis, op het stadhuis of in de stad. Meld je aan om de jobalert te ontvangen of volg ons op LinkedIn 35 36 40 48 50 34-35 Groei mee met Rijswijk PRESENTATIE Geen grenzen verleggen TIJD VOOR ACTIE! “W Agressie en ongewenst gedrag, het komt overal voor en neemt alsmaar toe. In 2008 zijn landelijk afspraken gemaakt om hier tegen op te treden. Gemeente Tilburg heeft een agressie protocol Veiligheid Publieke Taken (VPT). Als coördinator zet Roy Timmermans zich in voor een veilig werkklimaat. ‘Tijd voor actie!’ at mij betreft is er genoeg geschreven over de aanpak. Het is hoogste tijd om het beleid in praktijk te brengen”, vertelt Roy. “Mensen moeten prettig kunnen werken en zich fysiek en mentaal veilig voelen. Dat is ook een verplichting voor de werkgever vanuit de Arbowet. Elke leidinggevende moet zich daarvan bewust zijn. Ik ben beschikbaar om de acties te ondersteunen en maak zoveel mogelijk afspraken om dit belangrijke onderwerp onder de aandacht te brengen. En de noodzaak van in actie komen tussen de oren te krijgen. Dat is best een uitdaging.” ZÉRO TOLERANCE “Ons beleid is zéro tolerance. Het is cruciaal dat we allemaal dezelfde grens trekken. Een gezamenlijke norm van tot hier en niet verder. Het gaat namelijk over onze grens. Eenduidigheid en snel die grens aangeven werken als drempel en gaan agressie tegen. Mensen die te ver zijn gegaan, zijn zich daar vaak niet eens van bewust. Door als werknemer te denken van ‘ik kan daar wel tegen’, verschuif je de tolerantiegrens. Dat moeten we juist voorkomen. Met het uitstralen van deze aanpak willen we een voorbeeld zijn voor de vele partners in de stad waar we mee samenwerken en de bewoners.” TYPISCH TILBURGS “Collega’s moeten zich gesteund voelen door hun leidinggevende. Met een gesprek. Maar ook met maatregelen richting de ruziemaker, zoals een contactverbod, aangifte en het in gang zetten van een bestuurlijke procedure. Strafdossiers kunnen soms maanden blijven liggen. Dan is het extra belangrijk om op andere vlakken alvast wat in gang te zetten. Zo houd je de collega op de hoogte en kun je als organisatie actie ondernemen. Inname van een milieupas bijvoorbeeld en gemaakte extra kosten daarvoor in rekening brengen. Het gaat hier ook om het afdwingen van bewust gedrag. Die doe- mentaliteit vind ik typisch Tilburgs.” VINGER AAN DE POLS “Om grip te krijgen op de bewustworEen gezamenlijke norm van tot hier en niet verder. 54 36-38 Presentatie gemeente Rotterdam PRESENTATIE VOOR DE WERELD OM JE HEEN Waterschap Hollandse Delta (WSHD) zorgt op de Zuid-Hollandse Eilanden voor schoon en voldoende water én voor veilige dijken en (vaar)wegen. Bij het waterschap werk je voor de wereld om je heen. Waar het water gaat, gaan wij. Met onze kennis, kunde en passie zorgen we ervoor dat de wereld om ons heen leefbaar blijft. Droge voeten, schoon water en een duurzame omgeving: dat kan alleen door vakgebieden te verbinden. Ons werk is enorm belangrijk. Water staat namelijk nooit stil. WAT DOET HET WATERSCHAP? WSHD voert werkzaamheden uit die een belangrijke maatschappelijke bijdrage leveren. Allereerst zorgen we voor een goede waterkwaliteit in onze sloten en singels. In een sloot met een goede waterkwaliteit leven veel waterplanten en -dieren. Om een goede waterkwaliteit te behouden doen we onderhoud, voeren we projecten uit, doen we onderzoek om tot betere inzichten te komen, investeren we in slimme technologie en houden we toezicht. We zorgen niet alleen voor een goede waterkwaliteit, maar ook voor voldoende water. Voldoende water betekent: niet te veel water, maar ook niet te weinig. Te veel water kan leiden tot overstromingen en overlast. Te weinig water is ook niet goed, omdat boeren dan hun gewassen niet kunnen beregenen, omdat er verzilting op kan treden of omdat de waterkwaliteit snel achteruit kan gaan. Daarnaast onderhouden we zo’n 800 kilometer aan dijken, duinen en kades, waarvan 364 kilometer het water van grote rivieren en binnenmeren tegenhoudt. Deze dijken toetsen we iedere zes jaar op hun veiligheid. Onze dijkwachtorganisatie monitort de dijken ieder voor- en najaar. Deze dijkbewakingsorganisatie is onderdeel van de calamiteitenorganisatie van het waterschap. Tot slot beheren en onderhouden we 1.233 kilometer aan wegen en 352 kilometer aan vrijliggende fietspaden. We houden de wegbermen van deze wegen bij, zodat voertuigen elkaar veilig kunnen passeren en we strooien onze wegen bij gladheid. ONZE VAKGEBIEDEN Wij als waterschappers zorgen ervoor dat burgers, ondernemers en overheden altijd op ons kunnen rekenen. Techniek is enorm veelomvattend bij het waterschap. Onze technische mensen zijn belangrijke schakels in de gehele waterketen. Maar, voor het goed laten functioneren van het waterschap hebben we ook onze mensen op kantoor nodig, die een strategische bijdrage leveren. Waar onze mensen van Toezicht en Handhaving ons werkgebied reguleren, hebben onze mensen van digitalisering en informatie de uitdaging om onze digitalisering continu te beheren en optimaliseren. Onze vakinhoudelijke- en beleidsadviseurs houden zich bezig met de koers en wetenschap. www.werkenbijwshd.nl 40-41 Van stageplek naar coördinerend planoloog: alles kan bij de BUCH PRESENTATIE VOLOP UITDAGING AAN DE ZEEUWSE KUST Omsloten door de Noordzee, de Westerschelde en het Veerse Meer is water in de gemeente Veere altijd dichtbij. De gemeente Veere beslaat een groot deel van het Zeeuwse schiereiland Walcheren en bestaat sinds 1 januari 1997. Verdeeld over 13 historische kernen is onze gemeente voor zo’n 22.000 inwoners een thuis. eere is bekend om haar kust, maar Veere is veel meer dan dat. Onze gemeente kenmerkt zich door kleinschaligheid, natuur, landbouw, cultuur, toerisme en grote verscheidenheid tussen de (inwoners van de) kernen. Wat onze gemeente zo uniek maakt is het toerisme dat typerend is voor de kustplaatsen in combinatie met de authentieke agrarische dorpen zorgt het voor een divers en dynamisch geheel. In het hoogseizoen kunnen we door onze aantrekkelijkheid zelfs spreken van 80.000 ‘inwoners’ als gevolg van het toerisme. Ieder seizoen in onze gemeente is anders. Dat voel, proef en merk je als je in Veere bent. V Wat onze gemeente zo aantrekkelijk maakt zorgt tegelijkertijd voor uitdagingen op het gebied van de balans tussen leefbaarheid en toerisme. We willen het landschap, de rust en ruimte graag behouden. Tegelijkertijd willen we voldoende woningen beschikbaar hebben en houden voor onze inwoners en met name jongeren. Tot slot zien we dat steeds meer samenwerkingsvraagstukken de grenzen van onze gemeente overstijgen en er behoefte is aan brede samenwerkingsverbanden. Volop uitdaging dus waardoor we continu op zoek zijn naar nieuwe collega’s die hier hun steentje aan willen bijdragen! Onze organisatie telt ongeveer 200 medewerkers. Deze medewerkers zijn verdeeld over 5 afdelingen: Ruimtelijke Ontwikkeling, Maatschappelijke Ontwikkeling, Openbare Ruimte, Dienstverlening en Bedrijfsvoering. De cultuur in onze organisatie is informeel en open. De lijnen zijn kort en de verantwoordelijkheid ligt laag. Onze medewerkers zijn gemotiveerd en hebben wat voor elkaar over. We vinden het belangrijk om te investeren in onze medewerkers. Er zijn dan ook volop doorgroeimogelijkheden en we hebben een ruim opleidingsbeleid. De kleinschaligheid zorgt voorveel uitdaging, verantwoordelijkheid en vrijheid. We kennen flexibele werktijden en een eigen thuiswerkregeling. We vinden het dan ook belangrijk om te zoeken naar maatwerk wat past bij de levensfase van een medewerker binnen de kaders van de organisatie. De gemiddelde leeftijd binnen onze organisatie was in 2021 46,3 jaar. Deze ligt daarmee iets lager dan het gemiddelde in de sector en neemt de laatste jaren gestaag af door de instroom van steeds meer jongeren. De verhouding man-vrouw is relatief in evenwicht. In 2021 was 57% man en 43% vrouw binnen onze organisatie. Binnen onze organisatie is het netwerk Jong Veere actief. Dit netwerk is er voor Veerse ambtenaren tot 36 jaar en komt jaarlijks een aantal keer bij elkaar voor een borrel. Daarnaast kunnen leden ook deelnemen aan activiteiten van Jonge Ambtenaren Zeeland. Een mooie kans voor jonge collega’s om te netwerken en kennis uit te wisselen! 48-49 Een leven lang leren is het middel om talent te binden en te boeien PRESENTATIE OP ZOEK NAAR EEN PLEK WAAR JOUW TALENT ÉCHT DE RUIMTE KRIJGT? Doen waar je goed in bent en in een open sfeer samenwerken om ambities waar te maken. Dat is in het kort wat werken bij gemeente Meierijstad betekent. In onze organisatie werk je vanuit een zelforganiserend team. Je krijgt daarbij alle vrijheid en verantwoordelijkheid die je nodig hebt om je doelen te bereiken. Met jouw inzet en talenten maak jij het verschil! WAT JE BIJ ONS DOET, DOET ERTOE Meierijstad hoort tot de middelgrote gemeenten van Nederland. Daardoor hebben we regionale slagkracht. We werken ook aan onderwerpen van nationaal belang. Daar draag jij aan bij. En die successen zie je direct terug in de omgeving. Met aansprekende projecten werken we samen aan ons maatschappelijk doel: elke dag verder bouwen aan een Meierijstad voor iedereen. DE KRACHT VAN SAMEN Bij gemeente Meierijstad zijn we betrokken en versterken we elkaar. WAT ONZE MEDEWERKERS OVER MEIERIJSTAD ZEGGEN:‘ Dit is een goede plek om je carrière te starten of verder te ontwikkelen. Je krijgt direct veel verantwoordelijkheid waardoor je in korte tijd veel leert’ ‘Je wordt aangemoedigd om nieuwe dingen te proberen. En maak je een fout? Daar leren we alleen maar van!’ ‘Ik heb alle vrijheid om te bepalen waar en wanneer ik werk. Die flexibiliteit is heel fijn met een jong gezin’ roer van je eigen ontwikkeling en haal je het beste uit jezelf. Enthousiast geworden? Kijk op www.werkenbijgemeentemeierijstad.nl WERKEN BIJ GEMEENTE MEIERIJSTAD: Deze ‘kracht van samen’ zie je terug in alle facetten van onze organisatie. We halen het beste in elkaar naar boven, we delen waar we goed in zijn en stellen vragen waar we hulp nodig hebben. Zo vind jij je weg binnen het netwerk van onze organisatie. RUIMTE VOOR ONTWIKKELING Vernieuwen, experimenteren en lef hebben vinden wij belangrijk. Dan gaat er ook wel eens wat fout. Wij vinden dat dat erbij hoort. Zolang je maar blijft leren en we oog houden voor onze inwoners en ondernemers. Je talent zet je naast je functie ook breder in voor de organisatie. Leren doe je ‘on the job’, bij interessante projecten, of door een training of cursus in onze interne academie. In Meierijstad sta jij aan het Brabantse gezelligheid, ambitieuze collega’s en een gedreven, ondernemende mindset Jonge moderne gemeente Je werkt voor 80.000 inwoners, verdeeld over 13 kernen Ruim 650 collega’s Jonge Ambtenaren Netwerk We hechten belang aan diversiteit en inclusie Hybride werken, afhankelijk van je taken NS business card, Greenwheels en elektrische fietsen voor duurzaam reizen Wil jij ook bouwen aan de toekomst van meer dan 2,8 miljoen Noord-Hollanders? Samen met 1.400 collega’s werk je onder andere aan technologische innovaties, slimme en duurzame infrastructuur, energietransitie, natuur, stikstof en woningbouw. WONINGBOUW, STIKSTOF, ENERGIETRANSITIE Het zal je vast niet zijn ontgaan, maar er is een flink woningtekort in Nederland. Tot en met 2030 moeten er 184.000 nieuwe huizen worden bijgebouwd in Noord-Holland. Een grote opgave dus. Tegelijkertijd willen we de schade door stikstofneerslag voorkomen. Als we niets doen, verdwijnen bijzondere planten en dieren. Samen met gemeenten, natuurbeheerders, de landbouw, de bouw en de industrie zoekt de provincie hiervoor naar oplossingen. En ook de energietransitie om de CO2 en de Gedeputeerde Staten vormen het dagelijks bestuur. De medewerkers voeren de beslissingen uit. Er is veel ruimte voor jouw advies en inbreng. Met de nieuwste technieken zorgen we voor slimme oplossingen bij mensen in de buurt. Dit doen we met partners, andere overheden en het Rijk. En natuurlijk met de Noord-Hollanders. Dat maakt ons werk zo boeiend. -uitstoot en het gebruik van fossiele brandstoffen te verminderen, gaat onverminderd door. De beperkte ruimte op het energie netwerk vraagt om slimme oplossingen. Dit zijn actuele onderwerpen waardoor geen dag bij de provincie hetzelfde is. De provincie is een politieke organisatie: Provinciale Staten zijn de volksvertegenwoordigers van Noord-Holland WERKEN BIJ DE PROVINCIE Ons werk wordt beter als wij een afspiegeling vormen van de bevolking. Daarom verwelkomen we graag collega’s van alle afkomsten, genders, seksuele oriëntaties, religies, leeftijden, sociaaleconomische achtergronden of afstanden tot de arbeidsmarkt. Je kunt bij ons proeven aan het werkende leven als stagiair en jaarlijks starten nieuwe trainees die naast hun werk aan de slag gaan met hun persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast organiseert ons jongerennetwerk Fr!s activiteiten binnen en buiten de organisatie voor ambtenaren jonger dan 35 jaar. Als nieuwe collega krijg je alle ruimte om je ambities waar te maken. Bijvoorbeeld met een ruim persoonlijk opleidingsbudget van € 5000,- en er zijn verschillende leertrajecten mogelijk. Je kunt je tijd flexibel indelen en je kiest in overleg de werkplek die bij jou past. OV-kosten worden 100% vergoed en in je salaris zit een Indivi dueel Keuzebudget van 22% waarmee je zelf bepaalt of je extra verlof of een fiets koopt en wanneer je vakantiegeld en je 13e maand betaald krijgt. Kom bij ons werken! Meer informatie en onze vacatures vind je op www.noordholland.nl/werkenbij. 50-51 Een sterk jong Amersfoorts netwerk PRESENTATIE WERKEN VOOR 2,8 MILJOEN NOORD-HOLLANDERS 59 61 65 67 54-55 Tilburg: tijd voor actie! PRESENTATIE Het verhaal van Omgevingsdienst Haaglanden WAAR WIJ OM GEVEN: WERKEN AAN BETER LEVEN. Veel van het werk van Omgevingsdienst Haaglanden (ODH) zie je niet. Niet direct, tenminste. Een schoner milieu en een gezonde leefomgeving. Daar maken we ons elke dag hard voor. En elke dag komen we veel verschillende belangen tegen, die vaak botsen. Milieu, natuur, economie, werkgelegenheid, wonen en recreëren. Allemaal belangrijke zaken die met elkaar door één deur moeten. Hoe we dat doen? We verlenen vergunningen, houden toezicht, adviseren en als het nodig is handhaven we. We denken mee met alles en iedereen en lossen op. Provincie Zuid-Holland en 9 gemeenten. Den Haag, maar ook kleinere steden en dorpen. Dat betekent ruim 3.000 horecabedrijven, waaronder strandpaviljoens, 900 grote kantoren en overheidsgebouwen, 32.000 bedrijven en instellingen en meer dan 1.300 glastuinbouwbedrijven. Elk met hun eigen uitdagingen. We zijn er voor maar liefst 1,1 miljoen inwoners. Maar we geven net zo veel om alle dieren en planten. Zo beschermen we kwetsbare dier soorten en werken we aan rustige broedplaatsen en behoud van natuur. Op de achtergrond gaan we voor een veilige en fijne wereld voor iederéén. Voor nu en later. KOEN KEIZER K linkt belangrijk, maar wat betekent het in de praktijk? Denk aan beschermen van kwetsbare diersoorten of beperken van hinderlijke kunstverlichting. Of controleren hoe bedrijven afval verwerken. En hoe bedrijven beter met isolatie en energie moeten omgaan. Om maar iets te noemen. Vierentwintig uur per dag staan wij op scherp. ONS WERKVELD Onze regio is net zo divers als onze werkzaamheden. We werken voor de HET VERHAAL IN DE PRAKTIJK Dit is het verhaal waar wij voor staan. Maar wat betekent ‘Werken aan beter leven’ voor onze jonge collega’s en hun dagelijkse werkzaamheden? Drie specialisten uit verschillende vakgebieden aan het woord. Maaike Cleyndert (30), Handhavingsjurist milieu: ‘Sinds 2020 werk ik bij ODH. Voor die tijd was ik al handhavingsjurist, maar bij ODH focus ik me op de handhaving van het milieurecht. Ik vind het fijn dat ik me kan inzetten voor een schone en fijne leefomgeving. Dat betekent dat we ons 59 Waterschap Hollandse Delta: voor de wereld om je heen PRESENTATIE DE BEL COMBINATIE, NET EVEN ANDERS… Tip: Bij de BEL Combinatie werk je in een kleine, dynamische en gezellige organisatie aan grootse onderwerpen. Bekijk op de website het filmpje ‘Werken bij de BEL Combinatie’ Of scan de QR code Van de vaste medewerkers is: 60% 60% 50% 50% 50% 50% 40% 40% BEL medewerkers zijn gedreven, flexibel en collegiaal. Samen met je collega’s werk je aan onderwerpen die er echt toe doen. Resultaten van je inspanningen zijn snel zichtbaar. Zowel in de organisatie als in de drie dorpen waarvoor je werkt. Kortom, werken bij de BEL Combinatie betekent ’never a dull moment’. De BEL Combinatie in het kort: Sinds 2008 werken medewerkers van de zelfstandige gemeenten Blaricum, Eemnes en Laren samen in de BEL Combinatie. Een dynamische organisatie met oog voor lokale verschillen. De gemeenten Blaricum, Eemnes en Laren tellen samen 33.000 inwoners. 186 vaste medewerkers staan dagelijks klaar voor de besturen en de inwoners van de BEL gemeenten. Kenmerkend voor de BEL Combinatie is: De informele, open cultuur en de korte lijntjes met het bestuur. We werken hybride. Dat kan zijn op het BEL kantoor in Eemnes, op locatie in één van de dorpen, of thuis. Bij de BEL Combinatie krijg je een Chromebook en een mobiele telefoon van de zaak. Er is ruimte voor training, opleiding, ontwikkeling en eigen initiatieven. De BEL Combinatie is een lerende organisatie en daardoor continu in beweging. vrouw vr man man jonger dan jonger 45 jaar 45 jaar ouder dan 45 jaar 45 jaar De BEL Combinatie maakt ook gebruik van externe inhuur. Het doel is om zoveel mogelijk medewerkers in vaste dienst te nemen en waar nodig externe expertise in te huren. De actieve personeelsvereniging verzorgt gezellige activiteiten. Nieuwe medewerkers volgen een uitgebreid introductieprogramma. Nieuwsgierig naar wat de BEL Combinatie jou te bieden heeft? Kijk op www.belcombinatie.nl Of volg ons op 61 Volop uitdaging aan de Zeeuwse kust PRESENTATIE HET ZWEMBAD ALS PASSIE Marianne Jongsma Al op haar zestiende kreeg Marianne haar eerste baantje als zwemonderwijzer. Inmiddels is ze bedrijfsleider bij SRO van twee zwembaden in Zeist en De Bilt. Ze beschouwt dit werk als haar roeping. Wat doet een bedrijfsleider van een zwembad precies? ‘Veel tegelijk. Personeelsbeleid, onderhoud, financiën, duurzaamheid – alles komt voorbij. Daarnaast heb ik vanuit mijn functie bij SRO voortdurend contact met de gemeente. De gemeente is eigenaar van het zwembad, SRO is de exploitant. Kortom: geen dag is hetzelfde, dat vind ik heel leuk.’ Ben je vooral brandjes aan het blussen, of kijk je ook vooruit? ‘Ik houd me natuurlijk het liefst bezig met het grote plaatje. Maar je ontkomt niet aan de waan van de dag. Ook die afwisseling waardeer ik enorm. Ik werk samen met collega’s, ben actief bezig in het zwembad. Ik zorg ervoor dat het technische gedeelte in orde is en dat de waarden en kwaliteit van het water kloppen. En daarnaast zorgen we er samen voor dat bezoekers tevreden naar huis gaan.’ In hoeverre kan een zwembad duurzaam zijn? ‘Het zwembad in De Bilt is van eind 2020 – spiksplinternieuw en volledig duurzaam. Geen gas, het draait volledig op warmtepompen. Op het dak zitten vele zonnepanelen, dus op goede dagen kan het zijn eigen energie opwekken. Het zwembad in Zeist is een wat ouder gebouw, uit 1995. Wel op gas, en met oudere installaties. We zijn samen met onze collega’s bij SRO op zoek naar duurzame oplossingen. Daarbij moeten we ons natuurlijk afvragen hoelang het zwembad meegaat, wat de plannen van de gemeente zijn, of het loont om investeringen te doen – want warmtepompen zijn niet gratis. Daar ben ik nu druk mee bezig.’ Wie bezoeken de zwembaden zoal? ‘Sporters die baantjes trekken, recreatieve zwemmers, kinderen die les krijgen, kinderen die discozwemmen, ouderen die fit willen blijven door aquajoggen of aquarobics. Het zwembad is er voor iedereen.’ Hoe kwam je hier terecht? ‘Ik ben bedrijfsleider sinds september 2021. Daarvoor was ik drie jaar hoofd zwemzaken voor de Bijlmer in Amsterdam. Ik werk al vanaf mijn zestiende in een zwembad. Vroeger was ik zwemonderwijzer en toezichthouder. Ik heb ook geprobeerd om iets anders te gaan doen, maar ik kwam altijd weer terug. Zelfs toen ik in Thailand woonde, werkte ik in een zwembad. Ik speel ook waterpolo. Zwembaden zijn de rode draad in mijn leven, mijn grote passie. Dat geldt trouwens ook voor mijn collega’s; voor velen van hen voelt het zwembad als een thuis. Het is onderdeel van hun identiteit – een soort roeping.’ Wat vind je het leukst aan je werk? ‘Toch de variatie. De dynamiek met verschillende klanten, om maar iets te noemen. Ik zie baby’s en peuters zwemmen, ik zie ze vanaf heel klein opgroeien tot oudere mensen die hier nog steeds komen. Die diversiteit is ontzettend leuk.’ 65 Op zoek naar een plek waar jouw talent écht de ruimte krijgt? PRESENTATIE ‘Dijk en Waard heeft oog voor je talenten’ GROEI MEE MET ONZE GLOEDNIEUWE GEMEENTE ‘Het mooie van gemeente Dijk en Waard vind ik dat het een vernieuwende organisatie is die je als jonge ambtenaar volop kansen biedt om je verder te ontwikkelen. Als je die kansen pakt, dan kan het je mooie dingen opleveren!’ Rosanne Kunst-Appelman (35), kwam zelf als ‘broekie’ van 18 als stagiaire bij de gemeente binnen en heeft de afgelopen zeventien jaar een mooie carrière opgebouwd binnen de gemeente Dijk en Waard. Inmiddels is ze werkzaam als teamleider van de krachtteams Sociaal Domein, waarbij ze zes teams van in totaal 36 medewerkers aanstuurt. O p 1 januari 2022 fuseerden gemeenten Heerhugowaard en Langedijk tot gemeente FULL-SERVICE PARTNER VOOR GEMEENTELIJK VASTGOED SRO beheert, onderhoudt en exploiteert gemeentelijk vastgoed, zoals zwembaden, sportaccommodaties, MFA’s en monumenten voor diverse gemeenten in de regio Amersfoort en Haarlem. Daarnaast zet SRO sportservice in als middel om maatschappelijke opdrachten waar te maken. Dit doen zij onder andere met de innovatieve inzet van buurtsportcoaches en vakleerkrachten. Werken bij SRO betekent dat je er samen voor zorgt dat alles naar behoren functioneert en dat je de optimale condities creëert om jong en oud zorgeloos en met veel plezier te laten bewegen en sporten. Dit betekent dat SRO weet wat er speelt, dat zij meedenken en vooruitdenken over hoe ze gemeenten en gebruikers zo goed mogelijk blijven ontzorgen. Hier hebben ze met meer dan 500 medewerkers alle disciplines onder één dak. Meer weten? Bezoek www.sro.nl. Dijk en Waard. “In deze nieuwe gemeentelijke organisatie ontdekken we met elkaar waar we staan en waar we naar toe gaan,” vervolgt Rosanne. “Als jonge ambtenaren hebben we hier een belangrijke rol in. Onze generatie kijkt vaak toch anders tegen dingen aan en biedt vaak een net iets ander perspectief of andere invalshoek. Bij Dijk en Waard is ruimte voor deze vernieuwende input. En wat is er mooier dan op die manier bij te dragen aan de (eigen) omgeving? Samen laten we de Dijk en Waard groeien en geven we vorm aan de nieuwe gemeente.” VOLOP KANSEN Rosanne begon in 2005 als stagiair bij de gemeente Heerhugowaard tijdens haar studie Sociaal Juridische Dienstverlening. “Ik heb inmiddels binnen de organisatie verschillende functies bekleed. Toen ik na mijn stage hier in dienst kwam was ik de allerjongste ambtenaar met een vast contract. Dat ben ik vier jaar lang geweest, toen waren gemeentes niet echt in beeld bij de jonge generatie. Ik denk dat dat anno 2022 wel anders is, jongeren worden zich steeds meer bewust dat de gemeente als werkgever volop kansen biedt.” Collega en mede-dertiger Mark Homan, kwaliteitsmedewerker op de afdeling Burgerzaken, knikt instemmend bij de woorden van Rosanne. “Bij Dijk en Waard krijg je echt de ruimte om je talenten in te zetten en verder te ontwikkelen. Ondanks dat we een grote organisatie zijn, ervaar ik dat hier belang wordt gehecht aan de persoonlijke benadering.” ONTDEK JE KRACHT Mark heeft Cerebrale Parese (CP) en hierdoor een lichamelijke beperking. Hij is blij met de kansen die hij als jonge ambtenaar (met een beperking) heeft gekregen bij de gemeente. Inmiddels werkt hij zes jaar binnen de gemeentelijke organisatie. “Ik ben samen met de 67 Werken voor 2,8 miljoen Noord-Hollanders DIJK EN WAARD IN HET KORT Op 1 januari 2022 zijn gemeenten Heerhugowaard en Langedijk gefuseerd tot gemeente Dijk en Waard. De gemeente telt 88.648 inwoners (juli 2022, bron: CBS) en wordt onder meer gevormd door de plaatsen Broek op Langedijk, Koedijk, Sint-Pancras, Noord- en Zuid-Scharwoude, Oudkarspel en Heerhugowaard. Dijk en Waard biedt een unieke mix van stedelijke voorzieningen, kernen met een dorps karakter en groene omgeving. Er werken ruim 600 mensen bij ons, 19,5 procent hiervan is jonger dan 35 jaar. De jonge garde is dus goed vertegenwoordigd binnen gemeente Dijk en Waard. Ons JONG-netwerk voor ambtenaren tot en met 35 jaar telt inmiddels 97 leden, die werkzaam zijn in alle gelederen van de organisatie. JONG organiseert diverse activiteiten waar de thema’s leren, amuseren en adviseren centraal staan. 74 78 82 86 74-75 Waar wij om geven: werken aan een beter leven PRESENTATIE ‘ ALS WATERSCHAP ZIJN WE IN ZEELAND HEEL ZICHTBAAR’ Tijdens zijn studie in Tilburg wist Ivan de Bree (33) al dat hij terug zou keren naar Zeeland. Tien jaar geleden trad hij in dienst bij waterschap Scheldestromen, waar hij inmiddels afdelingshoofd Bedrijfs voering is. “Dat het bedrijf het lef heeft om iemand van mijn leeftijd leidinggevende te maken, daar ben ik trots op.” an de universiteit van Tilburg rondde Ivan de studie Bedrijfseconomie af, gevolgd door een master Strategisch Management en een master Human Resource Studies. “Mijn eerste opleiding ging meer over de financiële kant van een organisatie”, legt hij uit. “Maar ik miste daarin wel een beetje de menselijke kant, het HR-aspect. Collega’s coachen en helpen in hun ontwikkeling, daar kan ik me nu ook mee bezig houden.” Bij het waterschap ging hij aan de slag als medewerker procesmanagement. “Ik was een beetje een manusje-van-alles.” Nadat een collega met pensioen was gegaan, kreeg Ivan de kans om verder te groeien, als adviseur voor strategie en beleid. Na enkele reorganisaties is hij nu afdelingshoofd. “Ik ben de jongste medewerker in een leidinggevende rol. Al merk ik daar in de praktijk niet zoveel van.” A Ivan geniet van zijn werk. Het is afwisselend en er zit veel uitdaging in. “Wat het ook leuk maakt, is dat we als waterschap in Zeeland heel zichtbaar zijn. Als ik naar mijn werk rijd, dan doe ik dat over wegen, langs sloten en over dijken van het waterschap. Ons werk is echt relevant. De laatste tijd gaat het veel over klimaatverandering, droogte en ook wateroverlast. Het waterschap speelt in dat opzicht een belangrijke rol. Bij het werken in Zeeland, in de Delta, komt alles samen.” Dat hij na zijn studie terug zou keren naar de provincie waar hij opgroeide, dat stond wel vast voor Ivan. “Zeeland is een prachtige provincie, waar je alles hebt. De nuchtere Zeeuwse mentaliteit, daar houd ik wel van.” De komende jaren komen er nogal wat vacatures bij waterschap Scheldestromen. “Er gaan best veel mensen met pensioen. Dan hebben we nieuwe collega’s nodig.” Nieuwe medewerkers komen bij het waterschap in een warme organisatie terecht. Ivan: “Toen ik vorig jaar vader was geworden, hing onze woonkamer vol met kaartjes van collega’s. Dat vond ik kenmerkend voor de familiecultuur van het waterschap. Daarom voel ik me er zo goed thuis. Door de manier waarop we met elkaar omgaan. We hebben aandacht voor elkaar en dat is heel belangrijk.” NAAM: Ivan de Bree LEEFTIJD: 33 FUNCTIE: Afdelingshoofd Bedrijfsvoering BIJ: Waterschap Scheldestromen STUDIE: Bachelor Bedrijfseconomie aan Universiteit Tilburg, master Strategisch Management en master Human Resource Studies 78 De BEL combinatie: net even anders... PRESENTATIE BIJ GOOISE MEREN STA JIJ AAN HET ROER VAN JE LOOPBAAN Werken bij Gooise Meren betekent werken bij een hartelijke organisatie met aandacht voor iedere collega. Dankzij de schaalgrootte van de organisatie en de korte lijntjes kun je veel taken op je nemen, blijven leren en maatschappelijke impact maken. Plak hier een goed ontwikkelplan met bijbehorend budget aan vast, dan maak jij een vliegende start in jouw loopbaan! MET BETEKENISVOL WERK IMPACT MAKEN Marlous: “Ik kwam helemaal niet uit gemeenteland, maar werkte al 4 jaar bij een start-up als programmamanager Marketing & Communicatie. Het was leuk om Foto gemeente Gooise Meren / Tom Loman Foto gemeente Gooise Meren / Sebastiaan Westerweel 82-83 Het zwembad als passie 86-87 Groei mee met onze gloednieuwe gemeente binnen een klein, enthousiast team van young professionals te werken. Gedurende coronatijd merkte ik dat ik toe was aan een nieuwe stap in mijn loopbaan. Na een aantal jaar werkervaring weet je beter waar je talent zit en je kracht ligt. Dit wil je dan ook graag optimaal benutten.’’ MARLOUS BLOK-ROELOFS (30 JAAR) EN DINEKE BOR (24 JAAR) WERKEN SINDS DE ZOMER 2022 BIJ GOOISE MEREN ALS COMMUNICATIEADVISEUR. DIT TEAM BESTAAT UIT 13 COLLEGA’S, WAARONDER ONLINE SPECIALISTEN, BESTUURSADVISEURS EN COMMUNICATIEADVISEURS Na een loopbaantraject kwam de gemeente als mogelijke werkgever eruit. Niet alleen het maatschappelijke karakter van het werk, maar ook het samenwerken vanuit een langetermijnstrategie sprak Marlous aan. “Na een halfjaar kan ik echt zeggen dat Gooise Meren deze verwachtingen heeft waargemaakt. Juist het verder denken dan je neus lang is en stellen van kritische vragen wordt gewaardeerd.” Ook Dineke die zelf in de regio Gooi en Vechtstreek woont beaamt dit. “Jouw werk draagt er echt aan bij dat je je eigen leefomgeving een stukje mooier kunt maken. Je probeert niet iemand iets te verkopen, maar helpt inwoners en ondernemers om hier met plezier te kunnen wonen en werken. Hierbij helpen is iets wat ik graag doe!” Daarnaast ervaren de gloednieuwe adviseurs het als groot pluspunt om een breed takenpakket te hebben: “Als communicatieadviseur bij Gooise Meren praat je over zoveel thema’s mee, dat je steeds wordt uitgedaagd in je werk. Je blijft leren en krijgt de kans om erachter te komen waar jouw interesse ligt”. Dineke vult aan: “Ik adviseer over culturele activiteiten, inclusie (iedereen doet mee), de opruimactie voor de gevallen herfstbladeren en de inzet van sociale media voor onze inwoners. Kortom, geen dag is hetzelfde”. 90 96 90 ‘Als waterschap zijn we in Zeeland heel zichtbaar’ 96 Bij Gooise Meren sta jij aan het roer van je loopbaan 7

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication