65

‘Op het moment dat ik tegen muren aanloop wil ik daar doorheen’ om het maximale uit mijn werk te halen. Wel ambitieus ja. Op het moment dat ik tegen muren aanloop wil ik daar liefst doorheen’, zegt hij over zichzelf. De studie en het masterdiploma openden snel nieuwe mogelijkheden en kansen. ‘Ik mocht onder andere meedraaien in landelijke en regionale projecten vanuit de organisatie, werkte mee aan de nieuwe aanbesteding voor jeugdhulp van de regio Amsterdam/Amstelland, mocht meedoen aan methodiekontwikkeling en deskundigheidsbeleid en werd secretaris van de ondernemingsraad.’ N: Sbn d dV lzn LJ: 31 FC: Jegd BIJ: l en Aln OG: l gg g e O bestuursunde SNEL IETS VERBETEREN Over zijn langetermijnperspectief dacht Sibren goed na. ‘Ik wilde aanvankelijk naar een ministerie doorstromen. Gaandeweg besefte ik dat mijn aandeel in zo’n enorm geheel relatief klein zou zijn, en concrete resultaten van mijn input pas na een lange periode zichtbaar zouden worden. Waarbij het nog maar de vraag is of beleid uitgevoerd wordt. Een kenmerk van hulpverleners is dat zij in korte tijd iets willen verbeteren. Bij de landelijke overheid duurt het misschien wel vijf of tien jaar voor je de vruchten plukt van je werk.’ Bij de lokale overheid wordt zijn geduld minder op de proef gesteld. ‘Amstelveen en Aalsmeer zijn groot genoeg om eigen beleid te maken, met 25.000 à 30.000 jeugdige inwoners. En tegelijk klein genoeg om mijn aandeel daarin terug te kunnen zien, zonder dat er bij wijze van spreken zes managementslagen tussen zitten. Dus vooralsnog zit ik comfortabel op mijn plek. Ik leer elke dag en had geen moment spijt van de keuze voor de lokale overheid.’ kinderen die niet op vakantie kunnen een onbezorgde week. Zelf heeft hij er ook veel lol in. ‘Een boost, tussen het kantoorleven door’, vertelt Sibren. ‘Het geeft energie om kinderen niet alleen een plezierige ochtend of middag te geven, maar ze ook wat bij te brengen. Of het nu om sportieve prestaties gaat bij atletiek, of vaardigheden zoals knopen leggen en vuur maken bij de scouting.’ MEEPRATEN Sibren studeerde sociaal pedagogische hulpverlening, werd hulpverlener bij een jeugdzorginstelling, en liep na jaren tegen het loopbaanplafond van zijn toenmalige functie aan. Reden om er een academische opleiding achteraan te gooien. ‘Vanuit het idee dat ik dan meer mocht meepraten, 65 STELSELWIJZIGINGEN Vrijwel alle Nederlandse gemeenten worstelen met de grote stelselwijzigingen in de jeugdhulp van de afgelopen jaren. Sibren daarover: ‘Je kunt wel elke drie jaar het systeem omgooien, maar de jeugdhulp wordt daar niet beter van. Omdat ik aan verschillende kanten heb gewerkt, kan ik daarover goed meedenken. We moeten er als gemeente bij stilstaan hoe iets uitpakt voor jeugdhulporganisaties, hulpverleners en, het allerbelangrijkst, voor ouders en kinderen. Als die verzuipen in het bijhouden van scores en formuliertjes invullen, werkt dat frustratie in de hand. Ik zag goede hulpverleners het vak verlaten, doodzonde. Dat willen we in onze gemeenten voorkomen.’

66 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication