JONG&AMBTENAAR Europa-veteraan Tim Slierings zet Flevoland letterlijk op de kaart EUROPA IS GEEN PINAUTOMAAT Tim Slierings is de vooruitgeschoven post van Flevoland in Brussel. Met één been in Brussel en het andere in het provinciehuis in Lelystad probeert hij Europees geld te matchen met ontwikkelingen in zijn provincie. M et acht ‘Brusselse’ jaren is Tim inmiddels een echte EU-veteraan. Woningbouw, digitalisering, energievraagstukken en ontwikkelingen in het landelijk gebied zijn de zaken waar hij zich vooral mee bezighoudt. Onder dat laatste valt een hele riedel: landbouw, bodem, water, milieu, natuur. Tim verricht zijn werk vanuit het Huis van de Nederlandse Provincies, een gedeelde locatie waar de provincies werken aan voor hen relevante onderwerpen. Ze lobbyen, signaleren kansen en adviseren het ‘thuisfront’. Ze onderhouden contact met Europese instellingen, Europarlementariërs, andere regionale vertegenwoordigingen en ook: met elkáár. ‘Ambtenaren uit heel Europa laten hun sociale netwerk en in sommige gevallen ook hun gezin achter. Zij ontmoeten elkaar ook na werktijd. In vergelijking met Den Haag bestaat hier veel meer de mentaliteit om ‘s avonds nog naar netwerkevents of conferenties te gaan.’ LAADPALEN De Nederlandse provincies opereren niet op eigen houtje. ‘Belangrijke dossiers verdelen we onder de twaalf provincies. Dat maakt het makkelijker om alles te volgen en toch specialismen op te bouwen’, aldus Tim, die expert is op het gebied van onder meer mobiliteit en regionale economie. ‘Bij mobiliteit hebben we gelobbyd dat in het commissievoorstel voor de nieuwe verordening over laadpalen voor elektrisch rijden een display met prijsinformatie niet verplicht werd gesteld. Nederland is koploper op het gebied van laadpalen. Veel daarvan hebben niet zo’n display. Zou die verordening rechtsgeldig worden, dan zou ongeveer driekwart van de 72 Nederlandse laadpalen in Nederland vervangen moeten worden. Dat vonden we onzin. Met medeweten van Den Haag hebben we met het Europees Parlement gesproken en ons punt ingebracht. Alleen laadpalen die gerenoveerd of opnieuw gebouwd worden, moeten zo’n display krijgen. Zo is het in de uiteindelijke tekst terechtgekomen.’ Een ander succesje: Tim heeft Flevoland letterlijk op de kaart We hebben Flevoland prominenter op de kaart gekregen gekregen. Wat hij daar mee bedoelt: verkeersnetwerken van bijvoorbeeld snelwegen, binnenvaartwegen of spoorlijnen zijn Europees met elkaar verbonden. Alleen met een plek op de zogeheten ‘Trans Europees Netwerk-Transportkaart’ kunnen partijen aanspraak maken op (mede-)financiering vanuit Europa. ‘We hebben Flevoland prominenter op die kaart gekregen. Almere staat er als stedelijk knooppunt op, en de Lelylijn is opgenomen.’ VAN BELEID NAAR FINANCIERING Tims werk is in de tussentijd inhoudelijk verschoven van beleid naar financiering. ‘Om aanspraak te maken op Europese financiering moet je aan veel eisen voldoen. Ik ben nu meer aan het adviseren over de mogelijkheden. We willen
73 Online Touch Home