82

JONG&AMBTENAAR Nieuwe Toeslagenaffaires voorkomen PUZZELEN MET RECHTSBEGINSELEN Dat Frans Wiggers ooit bij de Belastingdienst zou komen te werken, leek onwaarschijnlijk. ‘Ik zat bij een groot advocatenkantoor op de afdeling mergers and acquisitions’, vertelt hij. ‘Fusies en overnames. Waar het op neerkwam, was dat ik ervoor moest zorgen dat bedrijven zo ‘efficiënt’ mogelijk belasting betaalden.’ D e werkdruk was voor Frans belachelijk hoog. ‘De helft van mijn collega’s zat in New York. Ik begon zelf om negen uur Nederlandse tijd, maar om drie uur ’s middags gingen zij pas aan de slag, waardoor ik vaak de klok rond werkte.’ Op vakantie met zijn vriendin kwam hij online een vacature van de Belastingdienst tegen. ‘Er werd een afdeling opgericht die moest voorkomen dat zoiets als de Toeslagenaffaire nog eens zou gebeuren. Dat wekte gelijk mijn interesse. Ik had me toevallig net in de affaire verdiept. Ik solliciteerde en binnen drie dagen had ik de baan.’ BUIKPIJNGEVALLEN Samen met één andere collega mocht hij de functie grotendeels zelf invullen. ‘We hebben een loket opgezet waar medewerkers van de Belastingdienst terecht kunnen met buikpijngevallen, bijvoorbeeld een burger die een kleine fout in zijn aangifte heeft gemaakt en duizenden euro’s moet terugbetalen. Eerst bespreek ik het met mijn collega, die al veertig jaar bij de Belastingdienst werkt. Hij weet ontzettend goed hoe de organisatie in elkaar zit. Vervolgens schrijven we een analyse.’ Ze nemen niet zelf de uiteindelijke beslissing. ‘We moeten gewoon de hiërarchische lijn volgen. We bieden een oplossing, en vaak gaat de leiding daarin mee.’ Het loket werkt uiteraard alleen als medewerkers ervan op de hoogte zijn. ‘Daarom gaan we overal langs. We geven presentaties op de verschillende Belastingdienstkantoren door heel Nederland. We noemen concrete gevallen die we hebben opgelost, we vragen medewerkers waar ze moeite mee 82 NM: ggs L: 27 FUC: adseu vk BJ: st OG: O bachelor f r maste fscaa ect hebben en leggen uit waarom ze bij ons terecht kunnen. Heel ouderwets eigenlijk, een soort roadshow.’ De reacties zijn positief. ‘De medewerkers staan ervoor open om met ons te praten. Ze hebben doorgaans een goed gevoel voor moraliteit. Als ze een kwetsbare burger aan de lijn krijgen, dan willen ze dat daar iets mee gedaan wordt. Het is de wetgeving die soms helaas tekortschiet.’ NIET ALLEEN IDEALISME En dat is precies waar Frans wel raad mee weet. ‘Ik vind het heel leuk om met rechtsbeginselen te puzzelen en zo de burger te helpen.’ Toch is het niet alleen idealisme dat hem tevreden stelt. ‘Ik moet zeggen, die vrije tijd is toch ook wel een pluspunt.’ Hij lacht. ‘Ik mag ’s middags gewoon naar huis.’

83 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication