84

JONG&AMBTENAAR De Huurcommissie helpt GOED WONEN TEGEN EEN EERLIJKE PRIJS Huren en wonen staan in het brandpunt van de belangstelling. Woningnood, huren die door het dak gaan, huizen met gebreken, hoge energielasten en servicekosten, nieuwe wetgeving rondom huren die op stapel staat. Al die ontwikkelingen hebben raakvlakken met het werk van de Huurcommissie, de werkgever van Monica Armanious-Nashed. D euren of ramen die niet meer sluiten, radiatoren of leidingen die lekken op je zelf gelegde vloertje, of andere gebreken die het woongenot ernstig aantasten. ‘Als huurder kun je daar de verhuurder op aanspreken. Evenals op een naar jouw idee te forse huurverhoging of te royale servicekosten. Komen huurder en verhuurder er samen niet uit, dan kunnen zij, ook los van elkaar, een zaak starten bij de Huurcommissie. Dat is dé geschillenbeslechter op huurgebied, al ruim een eeuw’ vertelt Monica. ONPARTIJDIG De Huurcommissie is onpartijdig en bekijkt geschillen volgens objectieve maatstaven. Monica houdt zich bij het zelfstandige bestuursorgaan vooral bezig met de standaard jaarlijkse huurverhoging. ‘De jaarlijkse huurverhoging gaat meestal op 1 juli in. Vindt de huurder die te hoog, dan kan die daartegen bezwaar maken. Komen huurder en verhuurder er samen niet uit, dan kunnen partijen zich tot ons wenden. De verhuurder is zelfs verplicht het geschil voor te l eggen aan de Huurcommissie, wil hij de huurverhoging doorzetten. Ik houd me vooral bezig met het behandelen van bezwaren en schrijf de uitspraken.’ Daarnaast beoordeelt de Huurcommissie verzoeken om eenmalige huurverlaging. ‘Dat is mogelijk als de huurder van een wooncorporatie kan aantonen dat hij de laatste zes maanden minder inkomsten heeft gehad’, legt Monica uit. Het is dankbaar werk, vindt ze. Voor veel mensen zijn woonlasten de grootste hap uit hun budget, afgezet tegen hun inkomen. Meer dan de helft van de voorgelegde geschillen – twaalfduizend in totaal – had in 2022 betrekking op een geschil tussen een huurder en een private verhuurder. Daarvan zijn er in Nederland om en nabij een half miljoen. De private verhuurders werden ruim vijf keer zo vaak in het ongelijk gesteld als woningcorporaties. 84 GEEN CHATBOT Huurders en verhuurders weten deze onafhankelijke en onpartijdige uitvoeringsorganisatie van het rijk steeds beter te vinden, aldus Monica. Waar de tendens is dat organisaties zich verstoppen achter een antwoordformulier of een chatbot het meeste werk laten opknappen, staat de Huurcommissie mensen persoonlijk te woord, als ze dat wensen. Het telefoonnummer staat daarom prominent op de site. ‘Huurders en verhuurders kunnen op onze site ook zelf een huurcheck doen, om te controleren of de kale huurprijs niet boven de maximale huurprijs op grond van het aantal punten uitkomt’, aldus Monica. ‘Als de huurprijs daarboven uitkomt, kan de huurder een zaak starten bij de Huurcommissie. Zo nodig zal een onderzoeker van de Huurcommissie in de woonruimte een puntentelling uitvoeren om die in het belang van de zaak en voor beide partijen vast te stellen. In de Huurprijscheck zit al informatie over de WOZ-waarde, het energielabel, de ruimtes en de oppervlakte, de grootte van het aanrecht en nog veel meer zaken.’ OP DE RECHTBANK Voor ze aan de slag ging bij de Huurcommissie, werkte Monica op de rechtbank. Ook interessant werk, maar in haar beleving afstandelijker dan haar huidige baan. ‘Daar kon je mensen niet direct adviseren, of erop attenderen dat ze het verkeerde verzoek hadden ingediend en verwijzen naar een andere procedure die kan worden ingediend. Bijvoorbeeld op grond van onderhoudsgebreken. Bij ons wel. Dat kan alsnog leiden tot het niet verhogen van de huur of zelfs een verlaging.’ Nu huur zo’n veelbesproken onderwerp is, vindt Monica het leuk er met verstand van zaken over te kunnen praten. ‘Op een advocatenkantoor, dan heb je één belang: je cliënt. Goed wonen tegen een eerlijke prijs is voor iedereen van belang. Die maatschappelijke relevantie is een mooi aspect van mijn werk.’

85 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication