88

JONG&AMBTENAAR VAN BRAND TOT GELUIDSOVERLAST TOT VERVUILING Als toezichthouder milieu bij Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid is het de taak van Maaike van de Ketterij (24) om natuur, mens en dier te beschermen. ‘Eigenlijk telt alles wat te maken heeft met het leefklimaat.’ Haar functie bestaat uit twee onderdelen: inspecties uitvoeren en de wachtdienst. De inspecties zijn routinewerk. ‘Een keer in de zoveel tijd moet een bedrijf gecontroleerd worden op milieuwetgeving. Zo moet een agrariër aantonen dat zijn mestbassin aan de wettelijk gestelde eisen voldoet. Of we controleren of een koelinstallatie goed is onderhouden.’ Is er iets mis, dan heeft dat consequenties. ‘Als er sprake is van een overtreding sturen wij vaak een waarschuwingsbrief met een hersteltermijn. Wordt daar niet op tijd iets mee gedaan, dan kan dit leiden tot bestuursrechtelijke maatregelen.’ OVERTREDING Heel soms levert dat een conflict op. ‘Zo hadden we een keer een klacht van een inwoner die overlast ervoer van een horecagelegenheid. De eigenaar van de onderneming was het er niet mee eens. Maar als het om een overtreding gaat, wordt van ons verwacht dat wij hier op handhaven.’ Gelukkig is het contact veel vaker vriendelijk en positief. ‘Volgens mij denken de meesten: als ik netjes meewerk, ben ik er ook zo weer vanaf.’ Bij de wachtdienst is minder sprake van routine. ‘Dat gaat in ons team eigenlijk 24/7 door. Ik word ingepland bij een weekend- of midweekse dienst, en dan heb ik een pager, zoals bijvoorbeeld ook de brandweer die heeft. Komt er een melding binnen die niet tot de volgende dag kan wachten, dan word ik opgeroepen.’ OVERLAST CAFÉ Zo’n melding kan van alles betekenen: van brand waarbij gevaarlijke stoffen zijn vrijgekomen tot geluidsoverlast. ‘Onlangs was er iemand die overlast had van een café. Niet van de muziek, maar van de trillingen. Ze sliep zelfs vaak niet thuis, vertelde ze. Nou, dan gaan wij op onderzoek uit. Een geluidsspecialist heeft daarvoor de juiste meetapparatuur. En 88 dan kunnen we beoordelen wat we voor haar kunnen doen.’ Het is duidelijk te merken dat Maaike geniet van haar werk. ‘Ik vind het belangrijk om iets bij te dragen aan de maatschappij. Ik zou ook geen commercieel werk kunnen doen. Nu kan ik ‘ Soms geef je mensen hun welzijn terug’ echt iets voor mensen betekenen.’ Ze geeft een voorbeeld om dat te illustreren. ‘Er was een groot industrieel bedrijf dat veel geluidsoverlast veroorzaakte voor omwonenden. Tot wel honderden meters verderop lagen ze er nachtenlang wakker van. Als je daar iets tegen kunt doen, dan geef je mensen echt hun welzijn terug.’ WAT DOEN OMGEVINGSDIENSTEN? Omgevingsdiensten zijn regionale uitvoeringsdiensten (RUD), waar diverse specialisten van gemeenten en provincies samenwerken. Nederland telt 29 omgevingsdiensten, met allemaal hun eigen werkgebied. Ze ondersteunen en adviseren inwoners en bedrijven op het gebied van milieu. Daarnaast zijn zij gespecialiseerd in milieutoezicht en -handhaving op het gebied van veiligheid, luchtkwaliteit, geluid, energie, afval, asbest en bodem. Hun basistakenpakket valt onder de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Omgevingsdiensten zijn bij hun taakuitoefening regelmatig in het nieuws. Bijvoorbeeld als er stoffen vrijkomen die schadelijk zijn voor mens en milieu.

89 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication