30

JONG&AMBTENAAR Seye wil iedereen in aanraking brengen met kunst en cultuur EEN EN AL LEVENDIGHEID Nee, het is geen rusteloosheid, het is meer dat Seye Cadmus zovéél leuk en interessant vindt. Na twee afgeronde masters besloot ze nogmaals in iets nieuws te stappen: een traineeship. Bij de gemeente Tilburg kan ze veel van haar ambities kwijt. ilburgers konden Seye Cadmus als jong kind met een grote gitaar op haar rug door de stad zien fietsen. ‘Mijn ouders ontmoetten elkaar in een band en hebben mij en m’n zussen doordrenkt van cultuur, muziek, dans en beeldende kunst. We hadden veel materialen om lekker te tekenen en te schilderen en gingen mee naar concerten.’ Ze raakte een beetje verzadigd, bekent ze. ‘Ik interesseerde me juist voor andere dingen. Zoals sport, wat bij ons thuis minder belangrijk gevonden werd. Terwijl ik een nogal energiek kind was. Ik wilde dansen, bewegen, klauteren. Bij gitaarles moest ik braaf stilzitten.’ T GEEN DANSACADEMIE, MAAR RECHTEN Ook haar keus voor een rechtenstudie kwam deels voort uit een soort obstinaatheid, nadat ze niet door de auditie van de dansacademie was gerold. ‘Iets waar ik stabiliteit en structuur in kon vinden en misschien bakken met geld in kon verdienen.’ Maar de juridische wereld boeide haar onvoldoende. ‘Rechtsethiek en -filosofie wel, omdat die ook iets te maken hebben met rechtvaardigheid. Maar voor faillissementsrecht en arbeidsrecht moet je niet bij mij zijn.’ Ze werd, na het schrijven van motivatiebrief, toegelaten tot de master kunst en cultuurwetenschappen, die ze probleemloos afrondde. ‘Met als specialisatie online culture. Dat sluit aan bij wat er nú in de samenleving speelt.’ Een studieloopbaancoach wees haar op het traineeship De Toekomst van Brabant bij de overheden in haar provincie. 30 ‘Ik zag mezelf als danser, advocaat voor Amnesty of activist bij Greenpeace. Iets spannends, levendigs. Werken bij de overheid had daar naar mijn idee weinig mee te maken, maar ik besloot het een kans te geven.’ Het is Seyes overtuiging dat ieder mens in aanraking moet komen met kunst en cultuur. ‘Dat helpt je jezelf in perspectief te plaatsen, waarbij de vraag is wie ben ik? Wie is de ander? En hoe zit het met de rest van de wereld? De antwoorden zijn voor iedereen anders. De een wordt geraakt door muziek en mooie tonen, de ander door een film of een gedicht of een spannend verhaal. Tegelijk gaat cultuur over burgerschap. Zeker in deze tijd, met grote hoeveelheden informatie, maatschappelijke ontwikkelingen, oorlogen, internetcultuur en vele subculturen helpt kunst je om de wereld beter te begrijpen. Ook als het gaat om inclusie en kansengelijkheid, zaken die ik heel belangrijk vind.’ WERELD VERRIJKEN ‘Alleen maar mooi’ noemt Seye het dat ze daar in haar werk een rol in kan spelen. ‘Fantastisch als álle kinderen en jongeren de kans krijgen om hun wereld te verrijken en talenten te ontdekken en ontwikkelen. Inzetten op gelijke kansen via cultuur- en bewegingsonderwijs, participatie, talentontwikkeling, de mogelijkheden die mijn baan bij de gemeente bieden wakkerden mijn vuurtje aan. Ik kreeg kans om mijn talenten te ontwikkelen dankzij mijn enthousiaste ouder; ik heb puur geluk gehad. Maar die mogelijkheid gun ik iedereen.’

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication