7

Z Blik op Zeewolde - november 2019 7 brommers Buurtgenoten Henk en Olaf hebben hun collectie brommers voor de foto op het grasveld geparkeerd. Een bijzonder gezicht. De oude brommers zijn hobby. Waarom? ‘Nostalgie’, zegt Henk, die in zijn jeugd op een Sparta reed. Zijn broer had een Puch. ‘Mijn Puch, die 53 jaar geleden al snel de bijnaam apenhanger kreeg vanwege het chopperachtige stuur, heb ik bij een boer in Friesland gevonden. Hij heeft daar twintig jaar in een koelcel gestaan. Ik ben ongeveer een jaar bezig geweest om de brommer te restaureren. Al het chroom was vergaan, dat heb ik nieuw gekocht.’ Henk heeft ook een Puch Maxi van 49 jaar oud, die kocht hij in originele staat. Bekijks trekt hij er wel mee. ‘Afgelopen vakantie heb ik met mijn zoon drie dagen door Limburg gereden. Brommers op de aanhanger natuurlijk. Toch zonder pijn 110 kilometer door het heuvelachtige landschap. OlAf- zijn achternaam hoeft van hem niet in de krant- is nog ietsjes gekker op oldtimerbrommers. Zijn trots is een Tomos 4L uit 1980 en het begin van zijn hobby. Puch en Tomos waren geluidsniveau in het interieur is laag. Anderzijds voelt de auto juist weer heel dynamisch aan bij stuurbewegingen, mede te danken aan het relatief kleine stuurwiel. Wat prettig aan zijn dynamische kant is, is dat we ondanks dat te maken hebben met een hoge wagen, de auto in bochten nauwelijks overhelt en niet snel last van overstuur heeft. De auto blijft dus ook tijdens een ‘potje lekker sturen’ mooi op koers. I-cockpit Boven het stuurwiel prijkt de i-cockpit. Een concept dat alleen Peugeot toepast in zijn auto’s. Dat wil zeggen dat de plek waar onder andere de snelheid af te lezen is, bóven het stuurwiel, vlak onder de ruit te vinden is. Zo is er dus altijd goed zicht op het instrumentarium zonder dat de ogen te veel van de weg hoeven. Bovendien zijn er geen traditionele klokken te vinden, alles is digitaal af te lezen. Sterker nog: als bestuurder kun je zelf kiezen welke informatie er het meeste toe doet en dus het beste zichtbaar moet zijn. Zo kun je er ook de navigatie aflezen en blijft het grote touchscreen boven de middenconsole beschikbaar voor andere informatie. Daar kan er middels een soort van pianotoetsen een hoofdmenu worden gekozen, onder andere climate control, muziek (FM, DAB, Apple CarPlay, Android Auto, bijvoorbeeld) en telefonie. Vervolgens kun je verdere instellingen op het touchscreen bedienen. Behalve de i-cockpit weet het interieur zich nog meer te onderscheiden dankzij het middenconsole dat iets gedraaid is naar de bestuurder. De materialen van het interieur zijn van echt mooie kwaliteit en de zitpositie is erg prettig. De stoelen bieden goede steun en beloven veel goeds voor een echt lange rit. Op de achterbank is er ruimte voor drie passagiers. Die kunnen, ook de gemiddelde volwassenen, daar prettig hun tijd doorbrengen. De kofferruimte laat nog eens ruimte over voor 520 liter bagage. Leuke optie is, mits je toestel beschikt over de techniek, draadloos laden. Wanneer het toestel op de inductielader (de ruimte onder het touchscreen) wordt gelegd, laadt het toestel zich op zonder dat daar een laadkabel aan te pas komt. Daarnaast verdient de achteruitrijcamera extra aandacht. Deze laat namelijk niet alleen zien wat er achter de auto gebeurt, maar is de auto ook rondom van bovenaf te zien door de topview camera. Harderwijk Inparkeren wordt zo een stuk makkelijker gemaakt. Techniek Deze Peugeot 3008 is uitgerust met een 1.2 PureTech benzinemotor, gekoppeld aan een 8-traps volautomaat. Met z’n 130 pk en 230 nm weet de auto vlot uit de voeten te komen. Dat is mede te danken aan de voortreffelijke automatische versnellingsbak, die eigenlijk altijd weet wat je als bestuurder wilt. Afhankelijk van wat er van de motor gevraagd wordt, weet de automaatbak steeds de juiste van de 8 verzetten te kiezen. Fijn samenspel! Voor de sportieve momenten is er nog een sportknop. De automaat blijft dan wat langer in een versnelling hangen en de gasrespons wordt wat feller. Conclusie De Peugeot 3008 is een fijne reisauto met een dynamisch randje op het moment dat je het verlangt. Enorm praktisch is ‘ie dankzij het ruimteaanbod ook. En tja, over smaak valt niet te twisten, maar met zijn uitstraling staat er wel een ontzettend knappe wagen! Een proefrit in deze wagen kan worden aangevraagd bij Auto Palace Peugeot in Harderwijk. indertijd dé brommers voor een grote groep jongeren. De andere helft reed op buikschuivers als Kreidler of Zundapp. ‘De brommer was compleet toen ik ‘m kocht, maar wel in vijf dozen. De eigenaar wilde de brommer opnieuw spuiten en netjes maken, maar was daar nooit aan te gekomen. Ik bood een bedrag en daar ging hij mee akkoord. De fel begeerde Tomos was nu van mij! Een jaar later had ik ‘m weer compleet en laten keuren bij het RDW. Ik had er ineens een nieuwe hobby bij.’ Olof kocht nog een aantal andere brommers, zijn laatste trots is een mooie groene Sparta uit 1964. ‘Het leuke is dat mijn vader toen hij 17 was op ditzelfde type gereden heeft.’ Zijn ontmoeting met Henk was, zegt hij, ‘een leuke ervaring’. Samen willen ze nog wel eens een rondje rijden in het dorp. Ook zijn dochter Loraine rijdt wel eens mee en kan niet wachten tot ze haar brommerrijbewijs heeft. ‘Mijn volgende restauratieproject is een Sparta damesbrommer. Het is de bedoeling dat mijn vrouw Astrid er straks op gaat toeren. Dan kunnen we samen op stap.’ Turborotonde wordt ongelijkvloers De provincie Flevoland gaat de turborotonde Ganzenweg/Knardijk ombouwen tot een ongelijkvloers kruispunt. Verkeer tussen Lelystad en Harderwijk kan na 2022 vlot en veilig over de N302, zonder kruisend verkeer tegen te komen. Verkeer tussen Zeewolde en Biddinghuizen heeft via twee rotondes de keuze om de route te vervolgen. De turborotonde heeft de grens van haar verkeerscapaciteit bereikt. Dit leidt tot files en belemmert de doorstroming voor de weggebruiker. De provincie kondigde de werkzaamheden al in 2015 aan, toen werd gemeld dat er dagelijks 33.000 voertuigen over de rotonde gaan, anno 2019 is dat opgelopen tot 40.000. Ook voor de kosten geldt een toename. Toen werd 7 miljoen gereserveerd. Het totale budget is nu 12,4 miljoen, maar nu inclusief de aanleg van 2,2 kilometer natuurlijke oever langs de Hoge Dwarsvaart en de omvorming van een droog gebied tot net schraalland. Tijdens de werkzaamheden blijft de route Lelystad – Harderwijk open. De werkzaamheden starten naar verwachting in 2020. Auto Palace Harderwijk Uw Fiat & Peugeot dealer voor Harderwijk en omgeving. > Zuiderbreedte 6 (bedrijventerrein Tonsel) 3845 MC Harderwijk. Telefoon: 088-0035615. @autopalacegroep AUTO PALACE Groep AUTO PALACE Groep Tel: 088-0035615 | info@autopalacegroep.nl | www.autopalacegroep.nl

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication