6

he t InterV I ew l l l  was mijn grote liefde. Hij was kunstschilder en we hebben overal gewoond. Ik ben met hem naar Amsterdam, Marokko en het zuiden van Frankrijk getrokken. We zijn dan even terug naar België gekomen, want mijn man was in die tijd nooit gescheiden geraakt. We zijn getrouwd in Wingene en daarna naar New York vertrokken. In Italië en Parijs hebben we ook gewoond en zijn dan naar Gent teruggekeerd. In het buitenland heb ik van alles gedaan. Ik was zowat de assistente van mijn man: ik spande zijn doeken op, legde contact met de klanten … Maar ik heb ook veel vrijwilligerswerk gedaan, was altijd creatief bezig. We zijn naar België teruggekomen als mijn man ziek geworden is. Ik ben toen een café begonnen in Gent, het Volkshuis. In 1998 – 26 jaar geleden – ben ik weduwe geworden. Op mijn 66ste met pensioen.” ging ik Hoe ben je vervolgens in Brussel terechtgekomen? “Eerst ben ik in Couvin gaan wonen, want ik wilde geen mens meer zien. Maar ik heb het daar slechts twee jaar uitgehouden: ik wilde daar niet oud worden … Ik had wel contact met mensen uit het dorp, maar het interesseerde me daar niet erg. Het waren vrienden uit Brussel die mij toen vroegen waarom ik niet naar hier verhuisde. En zo woon ik al sinds 2009 in Brussel.” Hoe heb je het Bop leren kennen? “Hoewel ik geen lid ben (dat kan ook niet, want het BOp is geen ledenorganisatie, n.v.d.r.), denken ze toch vaak aan mij. Ze zijn eens komen kijken terwijl ik iets met De Zinnefolee, de Brusselse volksopera, deed. Op een zeker moment vroegen ze figuranten voor Peeping Tom, een danstheater van Franck Chartier. Als die naar Brussel komen, doe ik nog altijd mee. Zo heb ik meegespeeld in alle voorstellingen: Vader, Moeder en Kind. Ik doe dat allemaal graag, maar zoek er niet naar. Als ze mij vragen, doe ik dat. Net zoals ze mij gevraagd hebben om dit interview te doen.” Heb je daarvoor nooit theater gespeeld of was het zaadje toch al eerder geplant? “Nee, maar als ik terugblik, denk ik dat ik tijdens mijn elf jaar als cafébazin ook al theater aan het spelen was achter mijn toog. Hoewel ik op kostschool ook vaak gedichten voorlas. Ja, als er een stukje was, mocht ik altijd meedoen. Maar ik was wel verlegen. Nu ben ik enorm veranderd: om te vertellen ben ik nooit meer verlegen. Dat heb ik dankzij het café geleerd denk ik, door voor de mensen altijd te staan.” Zijn er inspiratiebronnen waar je naar opkijkt? “Goh, weet je, eigenlijk doe ik zodanig veel dat ik de laatste tijd weinig gezien heb van anderen. Natuurlijk luister ik wel naar goede muziek. Mijn belangstelling voor cultuur is nogal uitgebreid. Ik ga bijna niet naar de cinema, al zou ik dat graag wat meer doen met al die goede films die er nu zijn. Maar ik moet zeggen dat de leeftijd mij wat parten speelt, omdat ik mij zo geef in al wat dat ik doe. Dan zit ik bijvoorbeeld een ganse dag, zes uur, te beeldhouwen en dat is dan maar één dag in de week. Dan geef ik mij volledig, maar ik recupereer niet meer zo snel. Ik zit wel te zoeken naar van alles en nog wat over hoe de wereld in elkaar zit nu, met die oorlogen. Ik ben eerder met de maatschappij bezig, meer dan met het culturele. Eigenlijk is dat ook een beetje misvorming, want mijn man wilde nooit naar een tentoonstelling van iemand anders gaan. Hij wou zich niet laten beïnvloeden. Ik heb dat ook wat.” Wat is het grootste verschil tussen je hedendaagse zelf en jezelf als jongvolwassene? “Mijn karakter is niet zoveel veranderd, maar ik ben wel veel bewuster geworden. Ik was heel naïef, maar ook nu kan ik nog verwonderd zijn. Over hoe de wereld in elkaar zit bv. Ik ben zelf in de oorlog geboren en heb bombardementen meegemaakt. Zo heb ik als kind dikwijls stress gehad. Toen werd daar niet naar gekeken, maar ik denk dat ik vol met trauma’s zat. Ik herinner me dat er nog bombardementen waren bij de bevrijding van Leuven en Mechelen. De Engelsen van de RAF bombardeerden aan het kanaal waar wij lagen met het schip. Wij zijn toen naar een schuilkelder gevlucht en ik heb bommen zien vallen. Op de vensterbank stond een afgehakt hoofd 6 l l l BOp magazine maarT - aprIL 2024 

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication