27

l l  lijk’ veel besproken en gefotografeerd. Ze gingen vanaf 1972 apart wonen. De scheiding werd 10 jaar later uitgesproken. Wikkeljurk Deze tentoonstelling belicht op een intieme en unieke manier de buitengewone carrière van deze ‘kleine Belgische emigrante’. Voorbestemd om de hele wereld rond te reizen, werd Diane von Fürstenberg door haar huwelijk in 1969 een prinses en mocht ze na haar scheiding de gehuwde naam behouden. In de Verenigde Staten beleefde ze de Amerikaanse droom door carrière in de mode te maken. Haar wikkeljurk werd vanaf 1972 een symbool van de vrouwenemancipatie. Ze ging het zelf in reclameadvertenties als volgt verwoorden: “Dressing up in one step. Chic, comfortable and sexy. It doesn’t get dated after one season. It works at all kinds of times, is easy to travel with and it fits all the priorities a woman can have. The key to my clothes is that they are very flattering to the woman and they do amazing things to the body.” De kernachtige slogan op kaartjes, vastgemaakt aan jurken was succesrijk; “Feel like a Woman, Wear a Dress.” In 1975 werden er wekelijks 15.000 wikkeljurken verkocht. In 1976 zijn het al meer dan 5 miljoen items. Ze verkocht ook juwelen en schoonheidsproducten, waaronder een parfum met de naam van haar dochter, Tatjana. In tijdschriftartikels werd ze beschreven als the most marketable woman since Coco Chanel.” Ze heeft het model van de wikkeljurk of ‘robe portefeuille’ voortdurend herwerkt. Op raad van haar vriend Barry Diller, hoofd van de Paramount Studios, zakenman en teleshoppingspecialist – l tentoonstel l Ing de vorige tentoonstelling Brussels Touch als een eerbetoon aan ‘50 jaar wikkeljurk’. Op de expo zijn er ca. vijftig creaties en uitgebreid illustratiemateriaal te zien. Diane von Fürstenberg ontwierp daarnaast ook 15.000 textielprints. Ze heeft verschillende boeken geschreven en kreeg vanaf 2017 vele onderscheidingen. In 2018 werd ze ereburgeres van Brussel en in 2021 Commandeur in de Kroonorde. In maart 2022 kreeg ze de Ruth Bader Ginsburg Woman of Leadership Award. Ze ondersteunt het Red Star Line Museum in Antwerpen met een fonds. Vanaf 2010 reikt ze Awards uit dankzij de Diller-von Furstenberg Family Foundation aan vrouwen of ondersteunt ze hen financieel. De tentoonstelling heeft een tweeHotel Amigo - Diane von Fürstenberg-Suite met wie ze later in 2001 zou huwen – begon ze kledij op TV te verkopen. De verdere internationalisering van haar merk begon in 2003, met onder andere de opening van een winkel in Parijs. Haar kledij wordt in zowat 1500 verkooppunten aan de man gebracht. En haar creaties vallen in de smaak bij vele beroemdheden zoals Michelle Obama, de hertogin van Cambridge, koningin Mathilde, Madonna, Jessica Alba, Jennifer Lopez, Naomi Campbell, Amy Winehouse en de activiste Ingrid Betancourt. In 2015 werd ze door de magazines Time en Forbes uitgeroepen tot een van de 100 meest invloedrijke mensen of de machtigste vrouw ter wereld. emancipatie De expo in het Brussels Mode & Kant Museum is zowel een verderzetting van delige titel gekregen. De expo start met een overzicht van haar creaties en staat op het einde stil bij haar visie over de vrouw en haar sociaal engagement. Ze verwoordde dit onder andere als volgt: “I always say I have three children. A son, a daughter and a brand.” En “Women should not leave themselves in a position to be taken advantage of. Women should be involved, have their own lives.” Tot 7 januari in het Museum voor Mode en Kant, Violetstraat 12, 1000 Brussel. Dagelijks van 10 tot 17 uur, gesloten op maandag en feestdagen. Toegang: 10 euro, gratis voor houders van een Museumpas en inwoners van Brussel-stad. Info: www.fashionandlacemuseum.brussels, tel. 02 213 44 50. Het BOp brengt een geleid bezoek aan deze tentoonstelling op vrijdag 15 december, meer hierover in de kalender. n tekst: Machteld de schrijver freelance gids van het museum l november - december 2023 BOp magazine l l 27

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication