25

l l l uI tgezocht Gaat jouw fiets alvast in winterslaap ? O Mijn benen zijn okee, maar hoe hou ik m’n fietsbatterij fit? Lithiumbatterijen zijn best dure dingen. En ze gaan helaas niet eeuwig mee. Probeer ze dus goed in vorm te houden. l Maak gebruik van een oplader die goedgekeurd is door de fabrikant. Een niet-compatibele oplader kan namelijk de capaciteit van de batterij doen dalen of schade veroorzaken omwille van kortsluiting of oververhitting. l Wacht niet tot de batterij volledig leeg is: idealiter laad je de batterij op wanneer die onder de 30% is gezakt. l Laad de batterij op volgens je noden: als ze niet leeg is, hoef je ze niet op te laden na elke rit. Er wordt aangeraden om, in de mate van het mogelijke, de batterij niet tot 100% op te laden, tenzij deze meteen gebruikt zal worden. Ideaal is opladen van 30% tot 70 of 80%. Dan gaat je batterij het langste mee. Dat is overigens ook zo voor de batterij van jouw smartphone, tablet of laptop. l Laat een batterij niet nodeloos lang opladen! Ze kan oververhitten en zelfs brand veroorzaken. Dus zeker geen nacht in het stopcontact laten. l Zorg ook voor hard opgepompte banden en een goed geoliede ketting: dit zorgt voor meer efficiëntie en helpt het energieverbruik terug te schroeven. Dus ook minder slijtage. l Gebruik je je fiets niet gedurende een bepaalde periode? Haal je batterij er dan af om deze te bewaren op een plek met een omgevingstemperatuur tussen 10 en 25°C. Een fietsbatterij mag je enkel vlak (horizontaal) stockeren. Idealiter is je batterij halfvol (50 of 60% opgeladen) wanneer je ze voor langere tijd opzij legt en laad je ze één keer per maand gedurende een halfok steeds meer Brusselaars kiezen voor hun verplaatsingen voor de elektrische fiets. Zeker voor wie een dagje ouder wordt, biedt dat een aangename ondersteuning. Vergeet wel niet alleen je benen maar ook je batterij fit te houden. Hoe doe je dat het best? Alvast een handvol tips. Zeker nuttig in de winter, want behalve blote kuiten houden ook batterijen niet van koude. uur of een uur bij. l Is je batterij versleten? De gemiddelde levensduur van een fietsbatterij is ongeveer 5 jaar en er wordt geschat dat ze niet langer dan 10 jaar gebruikt kan worden. Een nieuwe aanschaffen kan, maar valt vaak duur uit. Je kan ook ervoor kiezen om ze te laten herstellen (revisie) en ze zo een tweede leven te geven. Ook dat is niet gratis, maar meestal toch een stuk goedkoper dan een nieuwe batterij aan te schaffen. Als je voor ‘revisie’ kiest, worden de kapotte cellen vervangen door nieuwe (vaak betere) cellen. Je kunt dit het best laten uitvoeren door een professional. Er zijn firma’s die hierin gespecialiseerd zijn. De fietsfabrikanten raden het reviseren van een batterij meestal af, maar zij hebben natuurlijk baat bij de verkoop van een nieuwe batterij. Of beter nog: bij de verkoop van een volledig nieuwe elektrische fiets. Sommige fabrikanten bouwen zelfs software in om revisie onmogelijk te maken. Meer info en tips vind je onder andere op de website van leefmilieu Brussel (blog burgers): https://leefmilieu.brussels/blogburgers/praktische-tips/elektrische-fietsen-onze-tips-om-delevensduur-van-je-batterij-te-optimaliseren Of ga eens te rade bij Testaankoop. n Tekst: Francis Marissens l NOvEmBEr - dEcEmBEr 2024 BOp magazine l l 25

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication