5

Breien is een levenskunst l l l de reportage stephan Goldrajch & Marie-Claire thuwis eren rechter en vrijheid e en imposant werk is het, helemaal groen maar niet in brons. De buste van de iconische amerikaanse rechter ruth Bader Ginsburg staat momenteel wat verrassend in het Brusselse justitiepaleis opgesteld. als sluitstuk van een groepsproces. eentje zonder advocaten, want het waren de handen van mensen die spraken. Met de zachtheid van wol, maar ook met de verbetenheid om te vechten voor vrijheid. De Brussels kunstenaar Stephan Goldrajch was de drijvende kracht achter het werk. Hij is al langer gefascineerd door wol, katoen en textiel. Daar vond hij ook z’n medium in. Maar kunst maakt hij niet alleen. Het liefst engageert hij zich in sociaal-culturele projecten. Samen hedendaagse maar geëngageerde kunst maken met mensen in buurthuizen, scholen, psychiatrische instellingen, rusthuizen,... En als het even kan ook nog intergenerationeel & intercultureel. De buste van de iconische Amerikaanse rechter maakte hij met mensen uit Libramont. En met Marie-Claire Thuwis (80) uit Brussel, een buitenbeentje. « Zij spreekt geen frans en ik geen Nederlands. en toch zijn we vrienden geworden. » “Een lokaal cultuurhuis in Libramont vroeg me om ginds een project op te zetten”, legt Goldrajch uit. “Dus met mensen van daar. Voor Marie-Claire vroeg ik een uitzondering. Zij wilde erg graag mee doen. Ik leerde haar kennen tijdens Veertien jaar stond Goldrajch in het (kunst)onderwijs. Maar ook in een basisschool heeft hij nog les gegeven: “Jonge kinderen kunnen soms héél druk & hyper zijn. Daar is niks mis mee, dat is gewoon zo. Als ze zo de klas binl NOvEmBEr - dEcEmBEr 2025 BOp magazine l l 5  een project in Brussel in corona-tijd. Zij spreekt geen Frans, ik geen Nederlands. En toch zijn we vrienden geworden. Breien met wol helpt mee haar chemo te verteren. Alleen daarom al. Zelf heb ik ook iets met wol. Altijd al gehad.” “Ik was vijf jaar toen m’n grootmoeder overleed. Zij was altijd aan het breien en haken. Als kleuter heb ik daar uren naar zitten kijken. Toen ik 15 was, wou ik het ook zelf eens proberen. En blijkbaar zat het nog in m’n geheugen opgeslagen: ik kon het gewoon meteen. Ik ben blijven breien en haken, deed het met m’n moeder en leer het nu aan m’n dochter. Het heeft iets kalmerends.” foto © Myriam Rispens

6 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication