he t InterV I ew l l l Nand. Toen die tien jaar later artistiek directeur werd, vond ik dat als zijn partner een moeilijke situatie. Ik heb in de KVS wel vele mooie rollen mogen spelen, maar kon dat ook blijven combineren met film- en televisiewerk. Daarbij heb ik het geluk gehad met talrijke fantastische acteurs en actrices te kunnen samenwerken. in 1991 verliet je het gezelschap om te gaan freelancen. Waarom? Dat viel samen met het einde van het directeurschap van Nand bij de KVS. Ik voelde aan dat het niet goed was om daar als vrouw van de vroegere directeur te blijven. Als freelance-actrice speelde ik onder meer bij de Blauwe Maandag Compagnie, het NTGent, Theater Malpertuis, De Kopergieterij, De Tijd en Braakland/ ZheBildung. In ’t Arsenaal in Mechelen bracht ik met Jo De Meyere meer dan 140 voorstellingen van Achter de wolken, dat in 2016 werd verfilmd. Ik toerde ook enkele jaren met het poëzieprogramma Mijn leven langs de poëzie om. Ik speelde als conservatoriumstudente al af en toe kleine rolletjes, onder meer in de Koninklijke Vlaamse Schouwburg (KVS). Op een dag zat ik op café in de buurt van de KVS, toen Valeer Van Kerckhoven, een van de scenarioschrijvers van de Schipper, daar binnenviel. Hij was dringend op zoek naar een vervangster voor Marianneke, in het feuilleton de aangenomen dochter van schipper Mathias en zijn zus Mathilde. Marianneke was pas getrouwd, maar Francine Deweerdt, de actrice die de rol speelde, was zwanger en moest daarom worden vervangen. Tijdens de kerstuitzending van 1959 maakte ik mijn debuut als Marieke, en zou die rol blijven spelen tot het einde van de serie meer dan drie jaar later. hoe evalueer je die rol van marieke nu? Ik dacht dat het mijn grote doorbraak zou betekenen, maar dat bleek niet zo te zijn. Integendeel: ik kreeg bijna geen werk meer want werd geïdentificeerd met Marieke. Met die identificatie was ik trouwens ook niet gelukkig. Het ging zelfs zo ver dat veel kappers in Vlaanderen haar gingen knippen in de coupe die Marieke droeg (lacht). Gelukkig kon ik in die periode auditie doen voor een Nederlandse film en kreeg meteen een hoofdrol. Vanaf dan werd ik veel gevraagd in Nederland. Op de set van de Schipper 6 l l l BOp magazine SEpTEmBEr - OkTOBEr 2024 had ik ondertussen wel Nand Buyl leren kennen. Hij werd later mijn man, met wie ik vijftig jaar liefdevol heb samengeleefd. Met zijn hulp werd ik ook lid van het vast gezelschap van de KVS. Je was bijna dertig jaar verbonden aan dat Brusselse toneelhuis. hoe kijk je terug op die periode? Ik begon in 1962 bij de KVS, onder het directeurschap van Vic De Ruyter. Ik heb daar mijn vak geleerd en samengespeeld met onder meer Dora van der Groen, Senne Rouffaer en uiteraard ook Je bent nu bezig met de voorbereiding van een nieuwe voorstelling. Kun je daar wat meer over vertellen? Nog niet zoveel, want La Vie et l’Amour zit momenteel in de voorbereidingsfase (dit gesprek vond begin juli plaats, nvdr). Het wordt een voorstelling met acteur/ muzikant Mathias Vergels, die ik leerde kennen op de set van Thuis. Mathias en zijn muzikanten zullen songs spelen uit mijn dagboek, ik zal me toeleggen op persoonlijke verhalen en poëzie. Het zal ook gaan over hoe het kan dat Mathias en ik, toch twee verschillende genera
7 Online Touch Home