8

HC Toen opa Camps in 1914 Horlogerie H. Camps oprichtte, legde hij het fundament voor ruim een eeuw ondernemerschap, passie voor sieraden en traditioneel ambacht. Inmiddels staat de derde generatie aan het roer bij de moderne juwelierswinkel in Venray, waar het vak met nog steeds even veel plezier, ijver, kennis en kunde wordt uitgevoerd. De ultieme erkenning kwam in 2014, honderd jaar na de oprichting, met de benoeming van Juwelier Henri Camps tot hofleverancier. TEKST // Roos Griffioen FOTOGRAFIE // Stefan Koopmans Juwelier Henri Camps 100 jaar geschiedenis anno nu “Om bekroond te worden, moet je bewijzen dat je als bedrijf honderd jaar bestaat en dat viel nog niet mee’, vertelt eigenaar/juwelier Henri Camps. “Samen met mijn broer heb ik bij het gemeentelijk archief in Maastricht in het boek van Waarborg van Goud en Zilver gevonden dat onze opa de zaak in juli 1914 heeft opgericht.” Henri en zijn vrouw Marly vonden het geweldig om de koninklijke onderscheiding te ontvangen. “Ik was bezig in de etalage en zag ineens de burgemeester binnenkomen, met een mapje met een kroontje erop. Toen begreep ik het. We zijn er erg trots op.” Terugkijken Als je als familiebedrijf al zo lang bestaat kijk je automatisch wel eens terug om je te realiseren wat er in een eeuw tijd allemaal is veranderd. De inkoop bijvoorbeeld. “Vroeger kwam er vrijdag ’s ochtends om negen uur een vertegenwoordiger en die ging ’s avonds om zeven uur weg”, weet Henri nog. “De dinsdag erop kreeg je dan zo’n drie of vier dozen binnen met wat je had besteld en daar moest je dan een half jaar mee doen.” Marly vult aan: “Tegenwoordig moet je voor een heel breed publiek inkopen. En ook veel vaker; ik bestel wekelijks nieuwe artikelen. Je moet snel kunnen inspelen op nieuwe trends, maar dat is ook leuk! We gaan regelmatig naar de beurs in München, daar staan leveranciers vanuit de hele wereld. En afgelopen oktober hebben we een voor ons nieuwe beurs in IdarOberstein bezocht.” Goed luisteren en observeren Wat in al die tijd niet is veranderd is de wens om zo veel mogelijk mensen te helpen met een persoonlijk advies. “Onze doelgroep is heel divers, dat maakt het boeiend”, vertelt Marly. “Van heel jong tot heel oud en van kleine prijsjes tot grote prijzen. En bij elke aankoop hoort vaak een bijzonder verhaal. Door goed te luisteren en te observeren, probeer je gericht te helpen. De kunst is out of the box te denken en klanten te verrassen met nét iets 8

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication