13

HKZ certificaat behaald Eind maart kreeg Cardia twee auditoren op bezoek. Gedurende drie dagen hebben zij gekeken of wij in aanmerking kwamen voor het kwaliteitscertificaat van HKZ (Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector). De auditoren hebben veel mensen geïnterviewd en onze processen beoordeeld. Gedurende drie dagen werd bekeken of Cardia in aanmerking kwam voor verlenging van het kwaliteitscertificaat van HKZ (Harmonisatie Kwalteitsbeoordeling in de Zorgsector). Op 25 mei kregen we het bericht dat het HKZ certificaat zonder tekortkomingen werd verlengd. Dit geeft de bevestiging dat Cardia goede en veilige zorg biedt. Over een aantal onderwerpen waren de auditoren extra enthousiast: • Het Klantenbureau. De manier waarop dit is opgezet, de aandacht voor de processen en de nieuwe (digitale) mogelijkheden om rondleidingen te doen (zoals bijvoorbeeld op Landscheiding is gebeurd)... Hier waren de auditoren zeer over te spreken. • Voeding en koken op de huiskamer. Het koken in de huiskamers en het betrekken van onze bewoners bij de voorbereidingen vonden de auditoren mooi om te horen. • Innovatieve toepassingen in de zorg. In de extramurale zorg wordt bijvoorbeeld bij verschillende cliënten de robot Tessa ingezet. De auditor vond dit leuk om te horen en werd enthousiast van de mogelijkheden van de Tessa. • De aandacht die er binnen Cardia is voor medicatieveiligheid. De overleggen die periodiek zijn gepland, de aandachtsvelders en de interne audits die uitgevoerd worden, gaven de auditoren het vertrouwen dat dit proces bij Cardia belangrijk wordt gevonden. We zijn blij met dit behaalde resultaat en gaan met elkaar door op de ingeslagen weg. Kwaliteitssysteem Als organisatie met het HKZ certificaat werken we binnen Cardia voortdurend aan de kwaliteit van onze zorgprocessen. Hiertoe zijn we in 2021 gaan werken met een dashboard met kwaliteitsindicatoren per Business Unit. Er wordt per kwartaal gerapporteerd. Incidenten worden geregistreerd, geanalyseerd en besproken om van fouten te kunnen leren. Er is veel aandacht voor medicatieveiligheid. Hier worden interne audits op uitgevoerd en in de teams vinden periodieke overleggen plaats om eventuele fouten te bespreken en mogelijke verbeteringen door te voeren. In oktober is een interne hygiëne audit uitgevoerd. Dat hygiëne ontzettend belangrijk is in onze organisatie, heeft ook de corona pandemie ons geleerd. Daarom was het goed om in de audit te zien dat veel medewerkers hygiëne serieus nemen. De verbeterpunten zijn in de teams opgepakt. In 2021 zijn 27 officiële klachten binnengekomen. De klachten hadden betrekking op communicatie en bejegening, planning van de huishoudelijke hulp en over de kwaliteit van geleverde zorg. Alle klachten zijn besproken met de betrokken leidinggevende (en eventuele betrokken collega’s) en daarmee afgesloten. CARDIA JAARVERSLAG 2021 13

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication