‘Input van de bewoners is het bestaansrecht van de cliëntenraad’ “Die input van bewoners en familie is echt nodig voor het goed functioneren van de cliëntenraad”, vindt Carlo Vrolijk, voorzitter van de cliëntenraad van Landscheiding. “Daarom zijn we veel op de locaties aanwezig. Bij individuele kwesties tussen een bewoner en Cardia zijn we een luisterend oor en kunnen we soms adviseren. Maar veel vaker gaat het over ontwikkelingen die alle cliënten aangaan. Zo hebben we in Landscheiding nu geregeld dat de medicatielijsten voortaan standaard in het multidisciplinair overleg besproken worden. Daardoor hebben de cliënt en de familie meer inzicht in de behandeling en verzorging. Maar zoiets kunnen we alleen maar bespreekbaar maken als bewoners of mantelzorgers aangeven dat hier behoefte aan is.” In Tabitha heeft de cliëntenraad meegedacht over de verbouwing van het pand. Henk Kauderer, tijdelijk voorzitter, vertelt dat het restaurant er nu heel fris en modern uitziet. “De bewoners geven aan dat ze het mooi vinden. Maar het oude interieur vonden ze wel wat gezelliger. Waaruit maar weer blijkt: bewoners moeten aan nieuwe situaties wennen, daar moet je wel rekening mee houden. Want je doet het uiteindelijk voor hen.” Meedenken over nieuwe locaties 2021 was het eerste jaar van de nieuwe locatie Floriadehof in Zoetermeer. Cliëntenraad voorzitter Tilly is vol lof over wat daar in korte tijd gepresteerd is. “Er is een nieuwe visie uitgedacht die niet Cardia eigen is, met een andere indeling van functies. Dat werkt heel goed. Als je ziet hoe het nu loopt in Floriadehof en bedenkt dat de locatie nog maar een goed jaar open is, dan kun je daar alleen maar bewondering voor hebben.” Meedenken over nieuwe locaties, dat is ook in 2021 gebeurd. “We hebben intensief overleg gehad met de bestuurder over Rijswijk Buiten” vertelt Peter. “Cardia kiest daar voor een andere aanpak met meer eigen regie voor de cliënt. Daar vinden wij natuurlijk ook wat van. Het is goed dat onze mening dan ook gehoord en meegewogen wordt.” De leden van de centrale cliëntenraad zijn het met elkaar eens: “We hebben een goede samenwerking met de bestuurder en de regiomanagers. We worden serieus genomen en gehoord. Zo kunnen wij bijdragen aan één van de speerpunten van Cardia: tevreden cliënten.” CARDIA JAARVERSLAG 2021 29 De Centrale Cliëntenraad van Cardia met van links naar rechts: Henk Vliem (De Thuishaven), Tilly Feenstra (Floriadehof), voorzitter Peter Olierook, Henk Kauderer (Tabitha), Marjan van Dongen (Onderwatershof) en Carlo Vrolijk (Landscheiding).