Inhoud 2 3 4 6 9 10 14 16 18 20 22 Gedicht Inleiding Samen het verschil maken Het tweede coronajaar Belofte naar de cliënt Tevredenheid cliënten Extramurale zorg Gezond eten in De Thuishaven Renovatie Tabitha Digitale open avond Landscheiding Nieuwbouw RijswijkBuiten 24 Wet zorg en dwang 27 28 30 32 34 37 38 40 42 44 48 49 50 52 54 56 58 60 62 64 66 Vriendenfonds Cardia Centrale Cliëntenraad Cardia Belofte naar de medewerker Talent en aandacht Het eerste jaar Floriadehof Professionel Adviesraad Personeelswerving Van zakenvrouw naar zorgmedewerker Opleidingen Ondernemingsraad Cardia Arbobeleid Belofte naar de organisatie Bedrijfsvoering Technologie en innovatie Projectbureau Masterclass Innovatie Cardia en Respect werken samen aan Data gedreven zorg Project Digivaardig in de zorg Raad van Toezicht Slotwoord Bijlage Colofon UITGAVE | Cardia Jaarverslag 2021 is een uitgave van Stichting Cardia. www.cardia.nl REDACTIE | communicatie@cardia.nl Cardia Communicatie VORMGEVING EN DIGITALISERING | Reclamebureau christiaanhoogeveen.nl COPYRIGHT | Cardia kan op generlei wijze aansprakelijk worden gesteld voor eventueel geleden schade door foutieve vermelding in het Cardia jaarverslag. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd of openbaar worden gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm of welke andere wijze dan ook zonder vooraf schriftelijke toestemming van de redactie. Mensen en organisaties ervaren van tijd tot tijd dat het aardewerk kwetsbaar is. Gebeurtenissen in het leven geven butsen en scheuren. Dit kunnen wij niet voorkomen, maar we kunnen er wel voor kiezen om zaken waar mogelijk te herstellen. Met bewondering heb ik de veerkracht gezien van onze medewerkers, cliënten en vrijwilligers. Met creativiteit en wilskracht is zo goed als mogelijk geleefd met de Covid-beperkingen die er waren. Soms is het makkelijk om het goud te zien en soms zien we voornamelijk de scherven. In dit jaarverslag proberen we een gebalanceerd beeld te geven. We zijn 2021 begonnen met de nieuwe ambitienotitie in de hand. ‘Samen het verschil maken’, daar gingen en gaan we voor. Onze ambities zijn verwoord als beloftes. Beloftes aan de cliënt, de medewerker en aan Cardia als organisatie in een sector met de grote uitdagingen. We hebben mooie eerste stappen gezet om deze beloftes na te komen. Al lag het tempo minder hoog dan verwacht omdat Covid tijd en aandacht vroeg. We kijken terug op een jaar met mooie hoogtepunten. De feestelijke opening van Floriadehof, de verbouwing van de begane grond van Tabitha, evenals de start van het Innovatieplatform Ouderenzorg Haaglanden. Daarnaast is het vernieuwde Vriendenfonds Cardia voortvarend aan de slag gegaan. Over deze en andere ontwikkelingen leest u in dit jaarverslag. Dankbaar zijn wij voor de inzet en de passie van onze medewerkers, zij brachten het goud aan en zorgen voor nieuwe verbindingen. Ook zijn wij dankbaar voor het vertrouwen dat wij mochten ervaren van cliënten en hun familie. Zij brachten het goud aan en zorgden voor nieuwe verbindingen. Ook de plezierige samenwerking met diverse partners binnen en buiten de sector is iets waar ik erkentelijk voor ben. Vanuit deze dankbaarheid bied ik u dit jaarverslag aan. Henriëtte Bertels-Stam, bestuurder CARDIA JAARVERSLAG 2021 3 Inleiding Beste lezers, Het jaar 2021, het tweede “coronajaar” kan getypeerd worden met de mooie symboliek van Kintsugi. Kintsugi is een eeuwenoude Japanse kunstvorm waarbij gebroken aardewerk met goudlijm gerestaureerd wordt. Kin betekent ‘gouden’ en tsugi is ‘verbinden’. Het feit dat het aardewerk hersteld is, wordt niet weggemoffeld maar juist tot kunstvorm verheven. Zo wordt gebrokenheid mooi gemaakt.