Technologie en innovatie ‘Cardia is een vernieuwende en innovatieve organisatie, waarin technologie en innovatie in toenemende mate een fundamenteel onderdeel worden bij het leveren van zorg en in onze manier van werken.’ Zo luidt onze ambitie voor Cardia als organisatie. Om dit te realiseren is vergroting van onze expertise nodig maar zeker ook samenwerking met andere zorgorganisaties. Op dit vlak is het afgelopen jaar veel bereikt. Samenwerken Cardia is diverse samenwerkingsverbanden aangegaan, veelal dankzij financiering vanuit de transitiemiddelen. Zo is met Saffier het Innovatieplatform Ouderenzorg Haaglanden opgezet. Met Respect werken we samen in het project Data gedreven innoveren en het project Digicoaches kwam tot stand dankzij samenwerking met HWW en Eykenburgh. Ook voor de wijkverpleging zijn we samenwerkingsverbanden aangegaan. Daarnaast wordt gebruiksvriendelijke, bewezen technologie steeds meer onderdeel van ons zorgen bedrijfsproces. Medicijndispensers worden succesvol ingezet, verschillende soorten zorgrobots worden uitgeprobeerd en bij welzijnsactiviteiten worden steeds vaker nieuwe technologieën gebruikt. ICT infrastructuur verbeterd Voor de bedrijfsprocessen is een probleemloos werkende ICT infrastructuur van essentieel belang. Daarom zijn we in de loop van 2021 gestart met de migratie van onze netwerkomgeving naar Microsoft Teams. Een bijkomend voordeel hiervan is dat afdelingen dankzij deze Cloud oplossing efficiënter met elkaar kunnen samenwerken. In 2022 hopen we de migratie voor de hele organisatie te kunnen afronden. We zijn ook blij dat we in de tweede helft van 2021 een interim ICT manager hebben kunnen aantrekken. Zo krijgen de ICT afdeling en de projecten die daar op tafel liggen de juiste aandacht en aansturing die ze nodig hebben om als organisatie succesvol te kunnen werken aan de innovatiedoelstellingen. Voor 2022 wordt een uitgebreid ICT strategieplan opgesteld. Samenwerken in de thuiszorg Ook voor de thuiszorgorganisatie werkt Cardia samen met branchegenoten en partnerorganisaties aan innovatieve initiatieven. Zo werd in juli een intentieverklaring getekend voor een actieonderzoek op Scheveningen Noord. Cardia, Saffier, Respect, Stichting Lijn1, de Scheveningse Huisartsencoöperatie SCH-2017 en Thuis in de Buurt bekijken in dit onderzoek wat ieders bijdrage is aan ‘gezond samen leven’. Wat betekent het om oud(er) te worden op Scheveningen Noord? Hoe zien de wijkbewoners dit en wat hebben we van elkaar nodig? Hoe kunnen we elkaar helpen in het gezond en vitaal ouder worden? Daarnaast is het belangrijk om te bekijken wat mensen zelf kunnen bijdragen vanuit hun eigen talenten en krachten. Kortom, een eerste aanzet tot een mooie samenwerking. 52 CARDIA JAARVERSLAG 2021