is. Een arbeidsbesparende én klantvriendelijke innovatie waarmee zorgmedewerkers echt persoonsgerichte zorg kunnen bieden aan voor hen soms onbekende bewoners. Marieke Thoen is als projectmanager betrokken bij het DDI project en vertelt over de QR code in Onderwatershof. “In het project Data gedreven innoveren kwam deze casus op tafel: hoe kan iemand die nieuw is, snel en eenvoudig de belangrijkste informatie over een cliënt lezen? Het is belangrijk dat zorgmedewerkers de cliënten goed kennen. Maar dat is soms een uitdaging. Zeker in een tijd waarin er vaak nieuwe of tijdelijke medewerkers op een afdeling komen werken. Het doornemen van de dossiers kost tijd en tijdelijke medewerkers hebben niet altijd snel toegang tot de systemen. In de QR code is een mooie oplossing gevonden voor dit vraagstuk.” Alle informatie snel bij de hand De QR code werd als pilot ingezet op de tweede verdieping in Onderwatershof. En met succes: de zorgmedewerkers die de QR code gebruiken zijn er erg enthousiast over. Bij een rondleiding legde Evv’er Michella van den Oever uit hoe het systeem werkt. “Als we aan het werk gaan, scannen we eerst een QR code op de zusterpost met de telefoon. Dat is om in te loggen in het systeem. De bewoners hebben een QR code bij hun naambordje. Als je die vervolgens scant, zie je direct de belangrijkste informatie over de cliënt. Echt ideaal als je de cliënt nog niet zo goed kent, bijvoorbeeld als iemand hier nog niet zo lang woont. En helemaal handig voor nieuwe medewerkers of invalkrachten!” “We hebben nu meer tijd om aan de bewoners te besteden” Met de QR code krijgt de medewerker op de telefoon de zorgkaart in te zien. Daarop staat de belangrijkste informatie die nodig is om zorg te kunnen verlenen. Handig als ondersteuning voor onbekende medewerkers, maar zeker ook voor vaste mensen. Zo weten zij na bijvoorbeeld een paar vrije dagen ook precies welke zorg op dat moment nodig is. Michella: “Voorheen moest je de informatie over de bewoners opschrijven en uitleggen. Maar nu kunnen de collega’s de QR code scannen om alle belangrijke informatie te zien. Dat scheelt ons veel tijd. Tijd die we liever aan de bewoners zelf besteden natuurlijk. Ik ben hier heel enthousiast over.” CARDIA JAARVERSLAG 2021 59
60 Online Touch Home