24

Lisa schept één van de voedselbakken vol “Zuivelproducten bederven sneller, dus die gaan niet naar Vers & Vrij. En overgebleven brood is ook geen optie. Dat is snel oud en het is ook niet zo hygiënisch als onze keukenmedewerkers steeds boterhammen uit een zak gehaald hebben. Maar brood gooien we meestal niet weg. Daar maken we zelf croutons van voor in de soep.” Een brug slaan tussen verspilling en armoede “Nederlanders verspillen per jaar 2,5 miljard euro aan voedsel” zegt Arna van der Sloot, initiatiefneemster van Vers & Vrij. “Tegelijkertijd leven er in Nederland nog steeds 2,5 miljoen mensen onder de armoedegrens. Voedselverspilling en armoede zouden niet naast elkaar moeten kunnen bestaan, vinden wij. Met het Vers & Vrij initiatief proberen we een brug te slaan tussen de voedselverspilling en armoede, door deze twee issues met elkaar te verbinden.” De maaltijden van Vers & Vrij vinden gretig aftrek en regelmatig ontvangt de organisaties ook bedankjes van afnemers. “Het is heel moeilijk om hulp te accepteren”, schrijft iemand die een briefje in de koelkast heeft achtergelaten. “Maar op deze manier ben ik er echt blij mee. Ga alsjeblieft door!!” De stichting Vers & Vrij zet zich sinds oktober 2019 in tegen armoede en voedselverspilling. De ‘Vers & Vrij’ is een vitrinekoelkast die bij een buurtcentrum in verschillende (tot nu toe) Haagse wijken wordt neergezet. Eén maal per dag worden overgebleven bereide (vers)producten en restjes bij aangesloten horecagelegenheden opgehaald, geseald in speciale Vers & Vrij bewaarbakjes en geplaatst in de vitrinekoelkasten. Iedereen die het nodig acht, is vrij om uit het koelkastje te halen waar hij behoefte aan heeft. Vers & Vrij richt zich momenteel op Den Haag, een stad die zeven postcodegebieden telt die tot de armste van Nederland behoren. De organisatie heeft momenteel ongeveer 12 vrijwilligers en 20 vitrinekoelkasten in verschillende Haagse wijken. Op de website van Vers & Vrij vindt u uitgebreide informatie over dit initiatief: www.versenvrij.nl. CARDIA MAGAZINE OKT 2021 25

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication