12

FLORIADEHOF locatienieuws Leerafdeling gestart “Mijn droom is om van Floriadehof een leerhuis te maken” In september 2022 is Floriadehof gestart met een leerafdeling. “We hadden veel medewerkers met een oriëntatiebaan die de opleiding tot verpleegkundige wilden volgen. Zij hadden begeleiding nodig, maar we hadden maar twee verpleegkundigen in dienst. Een leerafdeling is een mooie oplossing,” vertelt praktijkopleider Sandra Kramer over de start van de leerafdeling. Op deze afdeling vormen leerlingen en stagiairs een eigen team met een werkbegeleider. “We geven leerlingen het vertrouwen. Ga het maar doen. Fouten maken is niet erg, daar leer je alleen maar van,” vertelt teamleider Zorg & Facilitair Ilona de Boer. Samen met praktijkopleider Sandra Kramer, coachend verpleegkundige Queeny Buldeo Rai en leerling verpleegkundige Frederieke Seeger vertelt Ilona over de start van deze innovatieve en toekomstbestendige manier van werken. “Ik ben erg dankbaar dat ik de kans krijg om te leren bij Floriadehof. Ik krijg veel vertrouwen en vrijheid. Dat maakt me enthousiast en het motiveert. Als ik een idee heb, weet ik dat ik het mag uitvoeren,” vertelt Frederieke. Zij is vanuit een oriëntatiebaan bij Floriadehof terecht gekomen. Ze werkte voor de grootste bedrijven ter wereld maar miste het om écht van betekenis te zijn. Daarom besloot ze werk te zoeken waarin ze van waarde kan zijn. Zo begon ze in het voorjaar van 2021 aan een oriëntatiebaan in Floriadehof. Vanaf september dit jaar is ze als leerling verpleegkundige werkzaam op de leerafdeling. “In Floriadehof werken BBLleerlingen,” legt praktijkopleider Sandra Kramer uit. “Dat zijn leerlingen die meerdere dagen per week werken en 1 dag naar school gaan. Er is gekozen 12 CARDIA MAGAZINE DEC 2022 voor leerlingen die al in dienst waren bij Cardia, zij werken nu met elkaar op één afdeling. Daardoor was het niet een hele grote verandering voor de collega’s, en ook niet voor bewoners en de mantelzorgers. We hopen hiermee een aantrekkelijk leerklimaat te creëren. En we willen de leerlingen natuurlijk motiveren en enthousiasmeren om in de ouderenzorg te blijven werken,” aldus Sandra. Hoe creëer je een aantrekkelijk leerklimaat? “We beginnen de dag op de leerafdeling met een opstart. De leerlingen hebben elke dag een persoonlijk leerdoel waar ze aan werken. Aan het eind van de dienst is er een evaluatie. In deze evaluatie bespreek je het leerdoel. Wat ging er

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication