12

en Liselore Gerritsen richtte meneer Van Kreeveld Theater PePijn op. “Toen zat ik al een jaar op het conservatorium. Ik trad al snel toe tot de groep rond Van Vliet die voortkwam uit het Leids studentencabaret.” Componeren en improviseren Dat meneer Van Kreeveld muziek zou gaan schrijven, was niet vanzelfsprekend. Toen Paul van Vliet hem vroeg om teksten op muziek te zetten zei hij: ‘Zoiets heb ik nog niet gedaan, dat kan ik niet.’ “Maar Paul wist dat ik leerde componeren op het conservatorium dus hij dacht: dat kan jij wel. Ik wist dat ik het moest doen. Het zou belangrijk zijn voor mijn carrière.” Dat bleek ook zo te zijn. Meneer Van Kreeveld heeft onder meer de muziek geschreven van ‘Meisjes van dertien’, ‘Veilig achterop bij vader op de fiets’ en ‘De zee’. “Ik heb een jaar of 12 samengewerkt met Paul van Vliet”, vervolgt meneer. ‘Daarvoor 12 CARDIA MAGAZINE DEC 2023 heb ik nog bij The Black Dynamites gezeten, een Indorockgroep. Dat waren jongens die regelrecht uit Indonesië kwamen die een eigen manier hadden van rock- ‘n-roll spelen. We speelden in Nederland en we kregen de ene aanbieding na de andere. En we speelden ook veel in Duitsland: in Heidelberg, Mannheim en Hamburg.’ Artistieke hoogtepunten Jazz is de grote liefde van meneer Van Kreeveld, maar ook klassiek. Vooral de muziek uit de Romantiek. Ergens in een interview zei hij ooit dat begeleiden van zangers of solomuzikanten een kunst is, en een vak. “Daar sta ik nog steeds achter”, zegt meneer. “De begeleiding kan iemand maken of breken”. Naast Paul van Vliet heeft meneer Van Kreeveld ook gewerkt met Toon Hermans, Frans Halsema, Gerry van der Klei en Wim Kan. “En heel bijzonder: met Stan Getz.” (Amerikaans Jazzsaxofonist, red.). “Ruud Jacobs, een producer, had mij

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication