10

Innovaties Nachtdienst medewerker Ans is blij met bedsensoren Slimmer werken in De Thuishaven Ans Hesselink werkt als verzorgende IG in de nachtdienst in De Thuishaven. “’s Nachts werken past echt bij mij. Ik heb na zeven nachten werken steeds zeven dagen vrij. Dit komt mijn sociale leven ten goede.” Sinds maart is het werk van Ans behoorlijk veranderd. Toen is De Thuishaven gestart met een test met bedsensoren. Ans is er blij mee. Ze legt enthousiast uit hoe de bedsensoren werken en hoe haar werk veranderd is door het gebruik van deze technologie. “We werken in de nachtdienst steeds met twee personen. Dan zijn wij samen verantwoordelijk voor alle 54 bewoners van de verpleegafdeling van De Thuishaven. In de oude situatie liepen we standaard twee rondes per dienst. Dan keken we bij iedere bewoner even om het hoekje om te checken of alles goed ging. Nu we de bedsensoren hebben, gaat dat anders.” In de kamer van meneer Baak laat Ans zien hoe het systeem van de bedsensoren werkt. “In elk bed is een apparaat met een sensor geplaatst. Deze ligt onder het matras. De sensor geeft een signaal af zodat je weet of iemand rustig in bed ligt of niet. De bewoner merkt daar niets van. De sensor is gekoppeld aan de Momo BedSense App op de telefoon. Met die app hebben wij inzicht en overzicht over alle bewoners.” Ans pakt haar telefoon erbij een laat de BedSense app zien aan meneer Baak. “Kijk, zo zie ik dat u al uit bed bent”, legt Ans uit. “En ’s nachts hoef ik niet meer zomaar bij u te komen kijken of u lekker slaapt. Want dat vertelt de BedSense app aan mij.” Met name dat laatste vindt Ans een groot voordeel van de app. “We hoeven nu niet meer onnodig bij iemand in het appartement te gaan kijken in de nacht. Voorheen deden we dat wel. 10

11 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication