35

mensen. Daar genieten we zelf ook van.” Reinier vult aan: “De mensen bedanken ons altijd na een rit. Ze willen zelfs fooi geven, maar dat mogen en we willen we natuurlijk niet aannemen. De mensen herkennen me inmiddels als ik bij hen binnenkom. ‘Hé, daar is de buschauffeur’, hoor ik dan.” Soms is het wel even zoeken naar een goede parkeerplek voor het busje. Clemens: “De toegankelijkheid is zeker van belang”, licht Clemens toe. “Je wilt dichtbij de ingang parkeren, zodat iedereen makkelijk naar binnen en weer terug kan. We mogen op een parkeerplek voor invaliden staan. Maar als er maar één of twee invalideplekken zijn en die zijn allebei bezet, dan is dat wel een probleem.” Reinier heeft die ervaring ook. “Soms kom je ergens waar de vakken zo klein zijn dat je de bus wel op twee plekken moet zetten. Dan komt er wel eens iemand binnen die daar op zijn zachtst gezegd niet blij mee is en dan is het even onderhandelen.” Dat zijn dus ook beslommeringen waar de chauffeurs – naast het rijden zelf en de dankbaarheid – mee te maken hebben. Maar het komt uiteraard altijd weer goed. “Soms zijn er ritjes naar een museum, of naar ADO Den Haag”, vertelt Clemens. “Bij ADO word je echt in de watten gelegd. Er staan stewards klaar op de parkeerplaats, ze helpen met het begeleiden van de mensen en je krijgt lekkere hapjes. En we rijden ook met het Cardia busje mee als er een uitje is met de grote Florencebus. Dat is meestal één of twee keer per jaar. Doordat het Cardia busje dan ook mee is, kunnen er meer mensen meegaan. Want rolstoelen nemen toch aardig wat ruimte in, in een bus. En stel dat er iemand tussendoor echt terug wil, dan kunnen wij dat doen met ons busje.” “De bewoners vragen na de rit weleens hoe wij nou thuiskomen, mooi is dat”, vertelt Reinier. “Zo proberen zij op hun manier ook voor ons te zorgen.” Ook zulk leuk vrijwilligerswerk doen? Bij Cardia is altijd plek voor nieuwe vrijwilligers! Misschien iets voor u? Kijk op www.werkenbijcardia.nl/vrijwilligerswerk voor meer informatie. CARDIA MAGAZINE AUG 2024 35

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication