Cardia MAGAZINE Met bewoners op vakantie Ontspannen in de Zenstoel Hof van Kerstanje is bijna klaar Thema: Ontspannen en genieten AUG 2024
Cardia magazine augustus 2024 INHOUD Maak kennis met het managementteam van Cardia “Praten over mantelzorgen helpt, je wordt er sterker van” 03 Van het bestuur 04 Maak kennis met het managementteam van Cardia 08 Hof van Kerstanje 11 Het vernieuwde Verwijspunt Ouderenzorg Colofon UITGAVE | Cardia Magazine verschijnt 3 x per jaar en is een uitgave van Stichting Cardia. www.cardia.nl 2 CARDIA MAGAZINE AUG 2024 Haaglanden 12 Innovaties 14 Informele zorg 17 Floriadehof 18 Onderwatershof 20 Medewerker aan het woord 04 12 18 24 21 Inspiratie 22 Interview 24 Vriendenfonds 26 Huishoudelijke verzorging 28 Ontmoetingscentra 30 De Thuishaven REDACTIE | communicatie@cardia.nl Diana Boerefijn Eline Breedijk Sandra Guit Melanie Hazenberg Chelsea Kieboom Merel Lelivelt Famke Wesselman ONTWERP, DRUK EN VERSPREIDING | Reclamebureau christiaanhoogeveen.nl COPYRIGHT | Cardia kan op generlei wijze aansprakelijk worden gesteld voor eventueel geleden Innovatie in de zorg Even helemaal zen… Een onvergetelijke vakantie, dat is pas genieten! 32 Tabitha 34 Vrijwilliger in het zonnetje 36 Cliëntenraad 37 Puzzels 39 Cardia klantenbureau 40 Vacatures schade door foutieve vermelding in het Cardia magazine. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd of openbaar worden gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm of welke andere wijze dan ook zonder vooraf schriftelijke toestemming van de redactie.
Van het bestuur Ontspannen en genieten Beste lezers, Net terug van een heerlijke vakantie heb ik direct associaties bij het thema van dit magazine. Ontspannen en genieten passen bij zon, zee, prachtige natuur en cultuur, lekker eten en gezellige reisgenoten. In het gewone leven is het veel uitdagender om ruimte te maken voor ontspannen en genieten. Vandaag zag ik hier een prachtig voorbeeld van. Ik liep een dagje mee met collega’s op een huiskamer. Bij binnenkomst viel het me meteen op: de rust. Er zaten wat bewoners onder de parasol in de tuin. De binnenblijvers waren op hun kamer, dronken koffie of dommelden wat. De gastvrouw was rustig aanwezig, maar ondertussen wel alert. Zonnebrandcrème hier en reageren op een, voor mij onverstaanbare wens, daar. Tussen de middag waren er stokbrood en croissantjes in het kader van een Franse week. Ik was om eerlijk te zijn wat bezorgd of dit type lunch wel paste bij de ouderen. Tot mijn verrassing werd er uitstekend gegeten. Tijd speelde geen rol. Na de lunch trokken de bewoners zich terug en ik stapte de auto weer in. Ik voelde me op een vreemde manier bevoorrecht. Op een gewone maandag was ik deelgenoot van ontspannen en genieten in het verpleeghuis. Ontspannen en genieten laadt een mens op. Opgeladen en met frisse energie kijken we binnen Cardia uit naar de opening van Hof van Kerstanje in RijswijkBuiten dit najaar. Ook in de andere locaties en in de thuiszorg staat er van alles op stapel. Hierbij hebben we veel aandacht voor ‘de basis op orde’. Gelukkig zien we het ziekteverzuim dalen. Heel fijn! Dit moet zich vertalen in een stabielere personele bezetting in de teams. Vaste gezichten zijn essentieel voor goede zorg. In dit magazine komt u het managementteam van Cardia tegen. We zijn met elkaar op de kiek gegaan en de managers stellen zich aan u voor. Als bestuurder is het genieten om met dit mooie en competente team van managers te werken! Ik wens u de nodige momenten om te ontspannen en genieten. Misschien wel tijdens het lezen van dit magazine. Veel leesplezier gewenst! Hartelijke groeten, Henriëtte Bertels CARDIA MAGAZINE AUG 2024 3
Kennismaking Maak kennis met het managementteam van Cardia Elk magazine openen we met een mooi en vaak persoonlijk voorwoord van onze bestuurder Henriëtte Bertels. Zij vormt de Raad van Bestuur van Cardia en heeft daarmee de dagelijkse leiding over onze organisatie. Henriëtte wordt daarbij ondersteund door het managementteam. Het managementteam bestaat uit regiomanagers, de manager bedrijfsvoering en de bestuurssecretaris. In dit magazine stellen we de managers van Cardia aan u voor. Wat doen zij precies, waar krijgen zij energie van, en ook belangrijk: wat doen zij naast hun werk om te ontspannen? Maak kennis met ons managementteam! Annelies Kloppenborg is manager Extramurale zorg. Dit betekent dat zij verantwoordelijk is voor de thuiszorg en de huishoudelijke verzorging die Cardia biedt. Ook de verhuur van onze huurwoningen valt onder haar verantwoordelijkheid. Als manager geeft Annelies ook leiding aan de stafafdelingen Beleid & Kwaliteit, het Projectenbureau en het Innovatieteam. Annelies: “Ik werk al 12 jaar bij Cardia, met een korte onderbreking van een half jaar. Van oorsprong ben ik verpleegkundige. Eerst heb ik een aantal jaren in de thuiszorg gewerkt. En daarna ben ik in de Geestelijke Gezondheidszorg terecht gekomen. Ondertussen heb ik allerlei opleidingen gedaan op het gebied van beleid en management in de gezondheidszorg, en voor publiek en non-profit management. Ik houd ervan om nieuwe dingen te bedenken. Daar krijg ik echt energie van! Ik ben in het verleden betrokken geweest bij het ontwikkelen van Floriadehof. En nu ben ik volop bezig met Hof van Kerstanje. Hoe moet het wonen en werken eruit zien in die nieuwe locatie? Daar maken we beleid voor. Als lid van het managementteam vind ik het een mooie uitdaging om de zorg voor bewoners en cliënten kwalitatief op een goed niveau te houden, binnen de financiële kaders die er zijn. Cardia is een organisatie die heel ontwikkelgericht is en creatief wil inspelen op de ontwikkelingen in de ouderenzorg. Dit geldt voor de locaties, maar zeker ook voor de thuiszorg. Zeker nu mensen langer thuis blijven wonen, is het belangrijk dat we cliënten de juiste ondersteuning 4 CARDIA MAGAZINE AUG 2024
kunnen bieden. En dat onze cliënten ook weten welke mogelijkheden er zijn. Ik vind het waardevol om daar een bijdrage aan te mogen leveren. Ontspannen dat doe ik het liefst door….ramen te zemen! Zonder gekheid: dat vind ik een heel ontspannende bezigheid, met ook nog eens een helder resultaat. Maar ik heb ook normale hobby’s hoor. Ik houd van wandelen, mountainbiken, lezen, en shoppen met mijn kinderen. Ik ga ook graag naar de bioscoop, musea, of het theater. Eigenlijk vind ik veel dingen leuk.” Janneke Haasnoot is regiomanager voor de locaties Onderwatershof en Tabitha. Verder is zij verantwoordelijk voor het Klantenbureau en de Behandeldienst van Cardia. Janneke: “Ik kwam bij Cardia werken vlak voordat de corona pandemie uitbrak, in februari 2020 was dat. Dat gaf meteen de nodige uitdagingen. Voor iedereen, maar zeker voor mijzelf als nieuwkomer als manager in de ouderenzorg. Voordat ik bij Cardia kwam heb ik ruim 20 jaar in het ziekenhuis gewerkt CARDIA MAGAZINE AUG 2024 5 als leidinggevende op een operatiekamer. Ik vind het leuk om oplossingen te zoeken voor complexe dingen. Nou, daar kon ik mij in de coronatijd prima in vastbijten! Als ik merk dat wat we doen echt resultaat heeft, en een glimlach op het gezicht van onze bewoners tovert, dan zie je mij ook glimlachen. Dat is waar ik het voor doe. Ik vind het fijn om voor zo’n mooie organisatie als Cardia te mogen werken. Dat ik mijn steentje mag bijdragen in het geven van waardevolle zorg voor onze bewoners. Hoe mooi is dat!
Als ik niet werk doe ik graag leuke dingen met mijn gezin en vrienden. Ook ben ik veel op de tennisbaan te vinden. En ik houd ook erg van lezen. Dat doe ik eigenlijk elke dag wel. Ik ontspan het meeste door even de wind door mijn haren te laten gaan, lekker genieten van het buiten zijn. Fijn om zo te ontspannen.” Janet Streefkerk is in maart van dit jaar bij Cardia komen werken en daarmee het nieuwste lid van het managementteam. Ze is regiomanager voor drie locaties: Floriadehof, De Thuishaven en Landscheiding. Ook is ze verantwoordelijk voor de afdelingen Vastgoedadvies en Facilitaire zaken. “Voordat ik de overstap maakte naar Cardia, heb ik gewerkt bij een grote ouderenzorgorganisatie in de regio Amsterdam”, vertelt Janet. “Daar was ik Manager Strategie & Omgeving. Ik was vooral actief in de regionale samenwerking en zorginnovatie met zorgverzekeraars, huisartsen en ziekenhuizen. Mijn passie voor de ouderenzorg heb ik van huis uit meegekregen. Mijn moeder werkte in de zorg. Haar verhalen over ‘wat er nu weer was gebeurd’ waren voor mij heel inspirerend. Daar is mijn interesse voor het verbeteren van de ouderenzorg ontstaan. Als mijn moeder vertelde over het werk, gingen mijn handen jeuken om ook aan de slag te gaan! Ik werk bij voorkeur op het snijvlak van gezondheid en bedrijfsvoering. Momenteel ben ik mijn Master aan de Universiteit van Tilburg aan het afronden op dit gebied. Zo blijf ik ook bezig om mijzelf verder te ontwikkelen. Samen resultaten bereiken, daar krijg ik energie van. Samen verbeteren. We komen in de ouderenzorg vooruit door die samenwerking, iedereen kan daaraan bijdragen. We zorgen samen met elkaar, allemaal met ons hart voor de zorg. Mijn ultieme doel is dat het goed gaat met onze bewoners. Dat de familie tevreden is, collega’s werkplezier hebben en de bedrijfsvoering goed loopt. Laten we elkaar blijven opzoeken en hierin ondersteunen! In mijn vrije tijd ga ik graag met mijn dochter van zeven op pad. Of met vriendinnen sporten in de duinen. Ik kan mezelf ook echt opladen door te zeilen met mijn gezin, familie en vrienden. Zo houd ik de balans in mijn werk en leven.” Jaap van der Plas is de manager bedrijfsvoering van Cardia. Hij is verantwoordelijk voor de afdelingen HR (personeelszaken), Financiën, Inkoop & Contractmanagement. Hij is in februari 2020 bij Cardia komen werken. Jaap is bedrijfseconoom, opgeleid aan de Erasmus universiteit. Jaap: “Ik heb bijna 20 jaar bij de Rabobank gewerkt, vooral in managementfuncties. Na de bank heb ik nog drie jaar bij het Leger des Heils gewerkt, voordat ik de overstap maakte naar de ouderenzorg bij Cardia. Ik ben dankbaar om een bijdrage te kunnen leveren 6 CARDIA MAGAZINE AUG 2024
aan de ouderenzorg. Het bedrijfsbureau van Cardia is gehuisvest in Landscheiding. Dat maakt dat stafmedewerkers en ikzelf ook contact hebben met bewoners. Juist dat contact geeft me veel plezier en motivatie om te doen wat gedaan moet worden. Maar ik haal ook veel energie uit het contact met mijn positief ingestelde collega’s. Dat zijn mensen die vooruit willen en met oplossingen en ideeën komen. Verder denk ik graag na over de manier waarop we als bedrijfsmanagement de collega’s op de locaties steeds beter kunnen ondersteunen. Ik heb een brede interesse, dus mijn vrije tijd is goed gevuld. Een potje voetbal kijken, hardlopen, wandelen, tuinieren, pianospelen, dat zijn mijn hobby’s. Maar ik lees ook graag een stevig boek over theologie, psychologie, geschiedenis, of ontwikkelingen in de maatschappij. Ontspannen doe ik in mijn tuin, lekker lummelen. Of ik ga in de nazomer bramen zoeken in de duinen. Dat is mijn ultieme geluksmoment. De zee voor je, de wind door je haren, de vroege dauw op het gras en bramen voor het oprapen. Onbewust begin ik dan allerlei liedjes en versjes te fluiten. Al sinds m’n kinderjaren gaat er geen jaar voorbij of ik ben niet minstens vijf keer ‘om braam geweest’. Zo zeggen we dat hier in Katwijk.” Naast de managers maakt ook Marieke Roos onderdeel uit van het managementteam van Cardia. Zij is bestuurssecretaris en ondersteunt de bestuurder en de Raad van Toezicht. Zij heeft een belangrijke rol bij de ontwikkeling van het strategisch beleid van Cardia en de implementatie daarvan. Marieke werkt sinds 1 januari van dit jaar bij Cardia. Ze heeft ervaring als beleidsadviseur bij de GGD, de Veiligheidsregio en de gemeente Den Haag. Maar ooit werkte ze als afdelingshulp en wijkverpleegkundige in de ouderenzorg en als jeugdverpleegkundige in de Schilderswijk. Ze koos voor een nieuwe baan bij Cardia omdat ze graag weer iets wilde doen dat met mensen en zorg te maken heeft. Daarvan zegt ze zelf: “Een heel goede keuze! Ik krijg energie van het analyseren van processen en van het adviseren van belanghebbenden. Zo kan ik bijdragen om dingen zo makkelijk mogelijk te laten verlopen. Dat is gelukkig precies de inhoud van mijn werk! Het is mijn taak om het proces van goede en zorgvuldige besluitvorming te bewaken. Daarbij ben ik als het ware het ‘geweten’ van de organisatie. Als ‘oliemannetje’ verbind ik het bestuur, de toezichthouders en de medezeggenschapsorganen. Daarbij ben ik voor alle partijen een klankbord. Dat betekent vooral dat ik me bezig houd met de besluitvormingstrajecten binnen de organisatie: wie moet waarbij betrokken worden en op welk moment? Staan de goede dingen op de agenda om de goede dingen voor de organisatie te kunnen doen? En houden we ons aan de gemaakte afspraken? Ik woon in Den Haag, vlak aan de duinen. Daar maak ik in mijn vrije tijd dankbaar gebruik van! ’s Avonds na het eten nog een kop koffie op het strand, daar geniet ik van. Ik ben graag in de natuur voor lange wandelingen en doe daarnaast aan yoga en pilates. Afgelopen jaar heb ik een opleiding tot organizing coach gedaan. Ik vind het leuk om in mijn vrije tijd vrienden of familie te helpen met het orde aanbrengen in hun huis. Organiseren is een talent dat ik goed kan gebruiken in mijn rol als bestuurssecretaris…!” We bedanken de leden van het managementteam voor deze kennismaking. Misschien komt u hen eens tegen in de locaties. Dan weet u over welke onderwerpen u een gesprekje met hen kunt aanknopen! En mocht u geen zin hebben in ramen zemen….. U weet nu bij wie u daarvoor moet zijn! CARDIA MAGAZINE AUG 2024 7
Hof van Kerstanje Nieuwbouw in RijswijkBuiten Uitkijken naar de opening van Hof van Kerstanje Cardia bereidt zich voor op de opening van onze zesde woonzorglocatie: Hof van Kerstanje in RijswijkBuiten. De bouw nadert het einde: eind september zijn de bouwwerkzaamheden afgerond. Voor Cardia volgen dan een paar weken van inrichten en de laatste puntjes op de i. Daarna is alles klaar en kunnen we de eerste bewoners van Hof van Kerstanje verwelkomen. Een moment waar we allemaal naar uitkijken! Aandacht, vrijheid en verbinding Hof van Kerstanje wordt een unieke woonvorm voor 54 bewoners met dementie. Bewoners huren een studio met een eigen badkamer en keukenblok. Aandacht, vrijheid en verbinding staan in Hof van Kerstanje hoog in het vaandel. Onze nieuwe locatie wordt, net als onze andere woonzorgcentra, een plek waar iedereen gezien wordt en waar aandacht is voor elkaar. Bewoners maken hun eigen keuzes en worden gestimuleerd om zoveel mogelijk zelfstandig te blijven. Zo behouden zij hun autonomie, met behulp van technologische innovaties en digitale hulpmiddelen. Tegelijkertijd wordt het een locatie waar we onderling contact bevorderen. Door deze opzet is Hof van Kerstanje niet alleen een plek van wonen, zorg en ondersteuning, maar ook van verbinding, warmte en betrokkenheid. Zelf als het kan, samen als het kan In Hof van Kerstanje blijven de bewoners zoveel mogelijk het leven leiden zoals ze gewend zijn. Met de mogelijkheid van continue zorg op afroep. 8 CARDIA MAGAZINE AUG 2024 Medewerkers van Cardia leren de bewoners echt kennen en maken afspraken met de bewoners en hun netwerk. We bespreken wat belangrijk is voor de bewoner en welke interesses hij of zij heeft. We overleggen ook wat een bewoner zelf nog kan, en wat hij of zij (weer) zou kunnen leren. Dat kunnen kleine dingen zijn zoals persoonlijke verzorging, of bijvoorbeeld het blijven uitvoeren van hobby’s. Dat noemen we ‘zelfredzaamheid’. De dingen die u zelf nog kunt, blijft u zelf doen. Daarnaast maken we afspraken over welke hulp u nodig heeft en hoe we die hulp inrichten. Met bijvoorbeeld technische hulpmiddelen. Maar we doen ook een beroep op eventuele familie of mantelzorgers van de bewoners. Waar kunnen zij bij helpen? Zo worden het welbevinden van de bewoners en de zorg en ondersteuning een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de bewoner zelf, zijn of haar netwerk, vrijwilligers en medewerkers van Cardia. En zijn we samen goed voor elkaar.
Uniek project in de ontmoetingsruimte Op de begane grond van Hof van Kerstanje komt een ontmoetingsruimte. Een gezellige plek waar bewoners, bezoekers, vrijwilligers en medewerkers onder andere terecht kunnen voor een maaltijd. In het cateringteam gaan we samenwerken met een groep verstandelijk beperkte jongeren. De plannen hiervoor worden op dit moment uitgewerkt. In het eerste jaar van Hof van Kerstanje willen we de samenwerking met de verstandelijk beperkte jongeren als pilot gaan uitproberen. Een uniek project! Scan de QR code voor meer informatie hierover. Modelstudio bekijken De verhuur van de studio’s in Hof van Kerstanje is in volle gang. Er zijn inmiddels al veel studio’s gereserveerd door toekomstige bewoners. Deze zomer zijn er enkele kijkdagen geweest waarbij belangstellenden een modelstudio konden bekijken. Zo kregen de bezoekers een goed beeld van de ruimte en mogelijke indeling. Ook kregen zij informatie en konden zij vragen stellen. De bezoekers waren enthousiast over de studio en het wonen in Hof van Kerstanje. Ook in de komende maanden worden nog enkele kijkmomenten georganiseerd. Er is ook een filmpje gemaakt van de modelstudio. Scan de QR code en bekijk het filmpje! Heeft u interesse? Neem dan snel contact met ons op! Bent of kent u iemand met een Wlz indicatie voor dementiezorg? En wilt u meer weten over het wonen in Hof van Kerstanje? Neem dan contact op met ons Klantenbureau via Klantenbureau@cardia.nl of 070-8008 888. De medewerkers van ons Klantenbureau informeren u graag over de mogelijkheden, kosten en voorwaarden. Ook op onze website vindt u veel informatie. Scan de QR code. CARDIA MAGAZINE AUG 2024 9
Hof van Kerstanje Mevrouw Til Pennock gaat wonen in Hof van Kerstanje ‘En de poes kan mee!’ Eén van de toekomstige bewoners van Hof van Kerstanje is mevrouw Til Pennock. Zij was de eerste die een studio reserveerde, en kijkt erg uit naar de verhuizing naar haar nieuwe woning. “Ik ben erg graag onder de mensen. Het lijkt me heerlijk om samen met anderen in Hof van Kerstanje te wonen en samen activiteiten te ondernemen.” Til Pennock is 68. Anderhalf jaar geleden werd er bij haar dementie vastgesteld. “Dat was voor ons allebei wel even slikken”, vertelt dochter Laura, die zelf ook in de ouderenzorg werkt. “In mijn werk heb ik veel te maken met mensen met dementie. Dat was dus toch wel een beetje een schrikbeeld. Zeker omdat mijn moeder nog relatief jong is. Van de casemanager hoorden we over Hof van Kerstanje. Ik wist eerst niet zo goed wat ik van dit woonconcept moest denken. Cardia is de eerste die hier in de omgeving zo’n locatie ontwikkelt, het is dus hartstikke nieuw allemaal. Maar toen ik bij de informatieavond geweest was, raakte ik enthousiast. Dit is een goede woonvorm voor mijn moeder. Ze kan nog veel zelf, maar heeft wat hulp nodig bij de dagstructuur en het gebruik van medicijnen. Ze is echt nog niet toe aan een verpleeghuis, dus Hof van Kerstanje is eigenlijk de perfecte oplossing voor haar.” Ook Til zelf heeft in de ouderenzorg gewerkt. “Ik was helpende in Steenvoorde. En later voedingsassistent. Ik vind het fijn om anderen te helpen. Het maakt mij niet uit wie. Voor mij is iedereen gelijk.” 10 CARDIA MAGAZINE AUG 2024 Op dit moment gaat Til Pennock drie dagen in de week naar de dagbesteding in Delft. Dat stopt als ze eenmaal in Hof van Kerstanje woont. “Dat vind ik op zich wel jammer, maar ik verwacht dat ik in Hof van Kerstanje snel weer mensen leer kennen met wie ik dingen kan ondernemen. En dan heb ik ook alle dagen mensen om mij heen. Want als ik nu thuiskom, ben ik alleen.” Dochter Laura heeft al van Cardia gehoord dat er een welzijnsteam in Hof van Kerstanje komt. “Dat is voor mijn moeder heel fijn. En het is ook handig dat de thuiszorg vanuit de locatie zelf werkt. Het samen eten vinden we ook een prettig idee.” Til Pennock zelf vindt het vooral heel fijn dat haar poes meekan naar Hof van Kerstanje. “Dat is heerlijk. Ik had er niet aan moeten denken om van haar afscheid te moeten nemen. Ik kan haar nog prima zelf verzorgen, dus dat is geen probleem.” Na de vakantieperiode gaat Til met haar dochter de voorbereidingen treffen voor de verhuizing. “Ik zal wel wat spullen weg moeten doen”, denkt ze. Laura: “Zodra we alle afmetingen weten van de studio in Hof van Kerstanje, gaan we kijken welke meubels er mee kunnen en wat we nieuw moeten aanschaffen. Dat wordt best een klus, maar we kijken allebei erg uit naar het moment dat mijn moeder in Hof van Kerstanje kan gaan wonen. Voor mijn moeder weer wat meer mensen om haar heen, voor mij de rust dat er altijd zorg aanwezig is.”
Algemeen nieuws Het vernieuwde VerwijsPunt Ouderenzorg Haaglanden van start! Het VerwijsPunt Ouderenzorg Haaglanden heeft per 1 juli de dienstverlening uitgebreid met casemanagement dementie voor alle inwoners van Den Haag, Rijswijk, Leidschendam-Voorburg en Wassenaar. Het doel is om de toegang tot de ouderenzorg in de regio eenvoudig te maken voor ouderen, mantelzorgers en verwijzers. Het VerwijsPunt Ouderenzorg is een samenwerking tussen Florence, WZH, HWW, Saffier, Respect én Cardia. Casemanagement dementie is één van de werkgebieden van de VPO samenwerking. Zo is er ook een samenwerking voor crisiszorg. Dit najaar zal ook de wijkverpleging aan het VPO worden toegevoegd. “We werken al jaren samen in de crisiszorg en zijn blij dat we ook de toegang tot casemanagement dementie makkelijker kunnen maken”, aldus Henriëtte Bertels, bestuurder van Cardia. Hoe werkt het? Met één aanvraag wordt bij zes organisaties gekeken naar de beste match tussen de zorgvraag en de capaciteit in de eigen wijk. Dit maakt het eenvoudiger voor ouderen, mantelzorgers en verwijzers, zoals huisartsen om een verwijzing te krijgen. Wat doet de casemanager dementie? Een casemanager helpt ouderen met dementie en hun naasten om passende zorg en hulp te krijgen zodat ze zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen met een goede kwaliteit van leven. De casemanager is het eerste aanspreekpunt voor de oudere en biedt daarnaast emotionele ondersteuning, ook voor de mantelzorgers en naasten. Meer informatie over casemanagement vindt u op onze website, via de QR code. Meer informatie? Wilt u meer weten over de ontwikkeling van het Verwijspunt? Meld u aan voor de maandelijkse nieuwsbrief en kijk op de nieuwe website www.vpohaaglanden.nl CARDIA MAGAZINE AUG 2024 11
Innovaties Innovatie in de zorg Even helemaal zen… Ze was ooit kapster en peuterleidster in Aruba, maar uiteindelijk kiest Suzanne van der Zwan (52) na een veelbewogen carrièrepad, voor de zorg. “Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik zoveel meer kon doen, zoveel meer liefde kon geven.” Ze kan in Floriadehof aan de slag als host. Werk dat ze met veel plezier doet. Suzanne gaat zo op in haar werk dat ze, bij afwezigheid van haar collega, zorgtaken gaat overnemen. Het duurt dan ook niet lang voordat ze vanuit Cardia het aanbod krijgt om de opleiding voor verpleegkundige te gaan doen. Tijdens haar studie introduceert Suzanne de Zen Zorgstoel. Ze vertelt enthousiast over de impact van deze stoel op het leven van de bewoners én de zorgmedewerkers. Ontspannen met een stoel Suzanne: “Het begon met een mevrouw op onze afdeling die niet veel meer kon. Ze lag eigenlijk alleen maar op bed. Praten en lopen ging niet meer. Toen ze in Floriadehof kwam wonen nog wel, maar in de loop van haar ziekte is haar toestand snel achteruit gegaan. Ze lag hele dagen in bed of zat in een rolstoel en kon heel weinig. Daarbij was ze ook erg onrustig.” Suzanne zat toen net in de beginfase van haar verpleegkundige opleiding. Samen met haar collega en studiegenoot Jessica Jongmans kreeg ze de opdracht om de zorg te verbeteren, bijvoorbeeld door innovaties in te zetten. “Ik had gelezen dat schommelbewegingen heel goed zijn voor mensen met dementie. Je ziet het ook vaak terug in andere zorglandschappen, bijvoorbeeld bij kinderen of mensen met een handicap. Van heen en weer wiegen worden mensen rustig.” 12 CARDIA MAGAZINE AUG 2024 “De mimiek op haar gezicht maakte veel indruk op ons” “Mevrouw had geen dagbesteding. Toen dacht ik: is het niet een idee om een elektrische schommelstoel te regelen,” vertelt Suzanne enthousiast. “Dat kon en zo kregen we een zogenaamde ‘Zen Zorgstoel’ een paar weken op proef. We zagen meteen al dat de bewoner helemaal ontspande wanneer ze erin zat.” Suzanne laat een filmpje zien waarop mevrouw eerst heel onrustig is. Maar zodra ze in de Zen Zorgstoel zit, wordt ze rustig en begint zelfs te lachen. “De mimiek op haar gezicht maakte zo’n indruk op ons,” zegt Suzanne ontroerd. Meer dan alleen een stoel De stoel had nóg een positief effect. Naast dat de bewoonster rustig werd in de zen-stoel en
écht ontspande, merkte Suzanne dat ze meer betrokken raakte bij de andere bewoners. “De stoel staat in de woonkamer, dus ze was niet meer hele dagen alleen in haar eigen kamer. Ze was omringd door huisgenoten en zorgmedewerkers. Dit verminderde haar eenzaamheid aanzienlijk.” “Ik word er relaxed van” “We besloten de stoel aan te schaffen omdat we zagen dat de stoel voor iedereen inzetbaar is,” vertelt Suzanne. En dat gebeurt dus ook. Nu wordt de stoel veel gebruikt door mevrouw Lee (86). Elke dag zit ze wel even in ‘haar’ stoel. Het zorgpersoneel noemt haar liefkozend ‘de koningin’. Daar moet mevrouw Lee wel om lachen. Als we vragen waarom ze graag in de stoel zit, glimlacht mevrouw Lee: “Hij zit gewoon lekker, ik kan schommelen. Ik word er relaxed van.” Naast haar dementie heeft mevrouw Lee ook Parkinson. De Zen Zorgstoel heeft een positief effect op haar welzijn en haar houding. “Ik weet dat ik een beetje krom ben. Ik zit ook altijd krom in de eetstoelen, dat voel ik niet in deze stoel. Hier kan ik rustig zitten en dutjes doen,” zegt mevrouw Lee. De Zen Zorgstoel is een aanwinst voor de bewoners van Floriadehof. En een voorbeeld hoe de ouderenzorg geholpen is met een relatief eenvoudige innovatie. “De stoel zorgt voor rust en ontspanning. Mensen zitten hierdoor lekkerder in hun vel. De stoel doet onze bewoners goed, en daar genieten wij als zorgpersoneel dan ook weer van.” Kort na dit interview is mevrouw Lee op 26 juli 2024 overleden. Dit artikel is met goedkeuring van haar familie geplaatst. CARDIA MAGAZINE AUG 2024 13
Informele zorg Samenwerken met mantelzorgers en vrijwilligers Anders kijken en anders doen De ouderenzorg kent uitdagende ontwikkelingen. Het aantal ouderen dat zorg nodig heeft groeit snel. Maar ook het personeelstekort groeit. Daarnaast willen veel ouderen op een andere manier zorg ontvangen. Zelf als het kan, thuis als het kan en sámen als het kan. Dat betekent dat we de ouderenzorg in Nederland anders gaan inrichten. Samenwerken en informele zorg worden belangrijke pijlers in de zorg van de toekomst. Maar wat is ‘informele zorg’ precies? En wat betekent het voor ouderen, mantelzorgers en zorgpersoneel?
Janneke Haasnoot is regiomanager en vanuit het managementteam verantwoordelijk voor de projecten rond informele zorg binnen Cardia. We vroegen Janneke wat informele zorg eigenlijk is. En hoe de zorg binnen Cardia gaat veranderen door informele zorg. Janneke: “De ouderenzorg zoals we deze nu kennen, draait om het verlenen van zorg door geschoold personeel. Dat merk je heel duidelijk als iemand naar een verpleeghuis verhuist. In de thuissituatie zijn verschillende mensen betrokken bij de oudere die zorg nodig heeft. Een dochter helpt bij het douchen en lichte verzorging, de buurvrouw doet boodschappen en een kleinzoon komt spelletjes doen. Maar zodra de oudere in het verpleeghuis komt wonen, zeggen we als zorgprofessionals: dat doen wij wel. Terwijl dat niet altijd nodig is en zeker niet wenselijk. De betrokkenheid van familie en vrienden doet hen en de oudere ook goed. Het heeft een positief effect op het welbevinden van de oudere. Bovendien: Als de dochter haar moeder wil blijven douchen, dan is ons drukke zorgpersoneel daar echt bij geholpen. En zo zijn er voor veel bewoners wel taken te bedenken die door mantelzorgers of eventueel een vrijwilliger gedaan kunnen worden.” Dat klinkt als een eenvoudige oplossing, maar hoe organiseer je dat op een goede manier? “Ja, daar zit de uitdaging. De afstemming over wat de bewoner zelf kan, en wat mensen uit het netwerk kunnen betekenen, is voor elke bewoner anders. Maatwerk eigenlijk. We hebben daarom nu op elke locatie een coördinator informele zorg die gaat nadenken over die vraag. We staan daarin echt nog aan het begin. Maar het belangrijkste is dat we nu beginnen met goede gesprekken voeren met de oudere en diens netwerk, en met onze medewerkers.” Informele zorg, dat vraagt dus ook een andere manier van werken van het personeel. “Klopt. Nu is het zo dat het zorgpersoneel het meeste werk doet voor een bewoner. Gaandeweg leren we de bewoner kennen. En soms ontdekken we dan wat de bewoner zelf nog kan. Of dat een zoon of dochter ook iets wil of kan doen. Dit gaan we omdraaien. We gaan voortaan al bij de kennismaking met een toekomstige bewoner het gesprek aan over zaken als: wat kunt u nog zelf? Wat kunnen naasten of vrijwilligers doen? En we kijken dan ook welke hulpmiddelen we kunnen inzetten voor de zorg. Als laatste komt dan pas de vraag aan bod wat medewerkers van Cardia kunnen bijdragen.” Een hele verandering voor zorgmedewerkers, wat vinden zij daarvan? Janneke: “Veel zorgmedewerkers hebben voor dit beroep gekozen vanuit hun passie en liefde voor mensen. Zij willen zorgen. Dus ja, we verwachten wel dat medewerkers het moeilijk vinden om bepaalde taken aan de naasten van de bewoner over te laten. Taken waar zorgmedewerkers een opleiding voor hebben gevolgd, worden straks misschien door ongeschoolde mensen gedaan. Daarover gaan we gesprekken voeren met ons personeel. Want we willen hun kennis en kunde juist inzetten om goed samen te werken met de naasten van de bewoners. Zodat de zorgprofessionals én de informele zorgverleners echt sámen werken aan het welbevinden van de bewoner. Want uiteindelijk draait het daar om: dat de bewoner lekker in zijn of haar vel zit. Daar hebben we de zorgprofessional echt bij nodig. Alleen in een iets andere rol.” CARDIA MAGAZINE AUG 2024 15
Dat klinkt als een verandering die tijd nodig heeft. “Zeker. Dit is eigenlijk een cultuurverandering voor de hele ouderenzorg. En dat is niet iets van Cardia alleen. Het vraagt om een verandering in de maatschappij, in het denken over en kijken naar de ouderenzorg. Binnen Cardia werken we daarom met het ‘Programma Informele Zorg’. Met steun van de overheid hebben we externe kennis in huis gehaald om ons hierbij te helpen. Onder het Programma Informele Zorg vallen verschillende projecten die nodig zijn om informele zorg op een goede manier te organiseren. Allerlei processen moeten veranderen. Van de intake van nieuwe cliënten, tot het zorgdossier en de communicatie over en weer.” Werk aan de winkel dus! “Dat kun je wel zeggen! Maar we doen het stap voor stap. Niet alles en overal tegelijk, dat gaat gewoon niet. We zijn nu eerst begonnen met het project Kijk op informele zorg. Daarin gaan we met elkaar in beeld brengen hoe er samengewerkt wordt met de mensen uit het netwerk van cliënten. We bespreken wat we van elkaar verwachten en wat wenselijk en haalbaar is in de samenwerking. Een ander project waar we nu mee bezig zijn, gaat over het proces van de intake. Verder inventariseren we wat er in de locaties al gebeurt aan informele zorg, en we kijken ook naar het zorgdossier. Ik ben blij met de projectmedewerkers die dit allemaal organiseren. Fijn ook dat er veel collega’s en mantelzorgers zijn die hierover met ons meedenken. Ook dat is Samen goed voor elkaar!” Samen goed voor elkaar is de titel van de meerjarenstrategie van Cardia. Informele zorg is daarin een belangrijke pijler. In de meerjarenstrategie omschrijven we dat zo: Wij willen bijdragen aan de kwaliteit van leven van kwetsbare ouderen. We stimuleren de zelfstandigheid van ouderen en hun netwerk. Medewerkers en vrijwilligers ondersteunen daarin. We geloven in de kracht van mensen die naar elkaar omzien en voor elkaar van betekenis willen zijn. Zo vormen ouderen met het netwerk van informele en formele zorgverleners samen een zorgzame gemeenschap. Meer weten over onze meerjarenstrategie? Scan de QR code en lees hier meer over op onze website. 16 CARDIA MAGAZINE AUG 2024
Floriadehof Zoetermeer wordt steeds dementievriendelijker Vergeet-mij-niet pad aangelegd bij Floriadehof Sinds eind april heeft Zoetermeer er een ‘Vergeet-mij-niet pad’ bij. Dit pad, te herkennen aan de blauwe vergeet-mij-nietjes op de tegels, is onderdeel van het beleid van de gemeente Zoetermeer om te komen tot een Dementie Vriendelijke stad. Het pad is aangelegd vanaf onze locatie Floriadehof en ontmoetingscentrum Carpe Diem naar winkelcentrum Rokkeveen. Op 25 april werd het vergeet-mij-niet pad officieel en feestelijk geopend door wethouder Marijke van der Meer. Meer aandacht voor dementie Het vergeet-mij-niet pad is bedoeld voor mensen met dementie om letterlijk de weg terug te vinden. Maar het heeft nóg een belangrijke functie. Het is er juist ook om de omgeving bewust te maken dat er mensen wonen die in de war kunnen zijn. Zo kunnen inwoners rekening houden met deze mensen en hen helpen. Wethouder Marijke van der Meer: “Mooi dat dit pad er met de steun van zoveel verschillende partijen is gekomen. Het pad draagt bij aan het samen leven in Rokkeveen, waarbij iedereen rekening met elkaar houdt.” Wethouder legt eerste tegel Een mooi en praktisch, maar ook een zeer belangrijk symbolisch pad dus. Om die reden werd dit pad feestelijk geopend door wethouder Marijke van der Meer, samen met Janet Streefkerk (regiomanager van Floriadehof) en bewoners en bezoekers van Floriadehof en Carpe Diem. Na ontvangst bij Floriadehof met een hapje en een drankje, volgde de toespraak door de wethouder. Daarna werd de officiële ‘eerste’ tegel gelegd. De bewoners van Floriadehof, familie, medewerkers, bezoekers en vrijwilligers van de betrokken organisaties hadden de eer het pad als eersten te mogen bewandelen. Ook voor degenen in een rolstoel of scootmobiel is het pad uitstekend begaanbaar. Aangekomen bij Winkelcentrum Rokkeveen werden de aanwezigen getrakteerd op een zakje Vergeet-mij-niet zaadjes. Daarna werd de feestelijke middag afgesloten en kon men, al dan niet via het Vergeet-mij-niet pad, weer huiswaarts keren. Wij bedanken de gemeente Zoetermeer en Carpe Diem voor de prettige samenwerking die heeft geresulteerd in dit mooie dementievriendelijke pad. CARDIA MAGAZINE AUG 2024 17
Onderwatershof Gespreksgroep Zin in mantelzorg “Praten over mantelzorgen helpt, je wordt er sterker van” Gerard Nadorp en Nicole Pietersma zijn mantelzorger van een bewoner van Onderwatershof. Ze leerden elkaar kennen toen ze allebei deelnamen aan de gespreksgroep Zin in mantelzorg geleid door geestelijk verzorger Mirjam Röhling. “Heb ik zin in mantelzorg? Die vraag doet er eigenlijk niet toe”, vindt Nicole. “Ik vind het fijn dat ik dit nog kan doen voor mijn vader. En dankzij de gespreksgroep kan ik daar nu ook over praten met anderen die in hetzelfde schuitje zitten.” Gerard Nadorp is zo iemand die in ‘hetzelfde schuitje’ als Nicole zit. Hij is al 62 jaar getrouwd met zijn vrouw Trees. Helaas wonen ze niet meer samen. “Nee, dat gaat echt niet meer”, vertelt Gerard. Zijn vrouw kreeg in 2019 de diagnose dementie. “In 2021 zijn we verhuisd naar een mooi appartement hier in Onderwatershof. Mijn vrouw kreeg zorg vanuit het Volledig Pakket Thuis en verder kon ik haar ondersteunen. Tot ik in het ziekenhuis belandde. Toen moest mijn vrouw acuut opgenomen worden in een verpleeghuis. Gelukkig was er na een paar maanden plek voor haar op de verpleegafdeling in Onderwatershof”, vertelt Gerard. “Dichtbij voor mij, maar spijtig genoeg niet meer samen.” De vader van Nicole woont in Onderwatershof vanwege Alzheimer. “We zijn erg blij dat hij hier terecht kon. Ik woon hier letterlijk om de hoek. Daardoor is het voor mij ook goed te doen om zijn mantelzorger te zijn.” Nicole is dan ook veel bij haar vader en doet van alles voor hem. De administratieve zaken, en ze gaat met hem mee naar het ziekenhuis bijvoorbeeld. Maar dat is nog niet alles. “Ik doe de was voor hem, ik knip zijn nagels en scheer met een tondeuse zijn haar en baard.” Voor Nicole is het de normaalste zaak van 18 CARDIA MAGAZINE AUG 2024 de wereld. “Mijn vader heeft vroeger voor mijn moeder gezorgd toen zij MS had. En samen hebben zij mij en mijn broers doen opgroeien. Zij waren er destijds voor ons. Nu ben ik er voor mijn vader. Niet omdat het moet, maar omdat ik het graag doe.” Het idee voor de cursus Zin in mantelzorg ontstond tijdens een Mantelzorg Café vorig najaar, vertelt Gerard. “Tijdens die avond gingen we in groepen met elkaar in gesprek. Ik merkte toen direct dat ik dat fijn vond. Je kon over je ervaringen vertellen.” Naar aanleiding van die avond ontwikkelde geestelijk verzorger Mirjam Röhling de cursusreeks over mantelzorg. Zes deelnemers gingen de afgelopen maanden met elkaar in gesprek over thema’s als bezieling, geven en ontvangen, en omgaan met verlies. En over de vraag waar mensen de kracht en moed vandaan halen om het vol te blijven houden. “Al direct tijdens de eerste bijeenkomst ontstond er een klik in de groep”, vertelt Nicole. “We hoorden elkaars verhalen en iedereen was meteen heel open naar elkaar toe.” “Ja, alles kon gezegd worden”, voegt Gerard toe. “Af en toe met wat tranen, maar dat geeft niet. Het was juist fijn dat
dat kon. Er was direct een vertrouwensband.” Heel bijzonder, vindt ook Nicole. “Want we kenden elkaar van tevoren niet of nauwelijks. Maar we merkten direct: we zitten allemaal in eenzelfde situatie. Die herkenbaarheid, dat was heel fijn.” Gerard en Nicole vertellen vol enthousiasme over de gespreksavonden. Nicole: “We zijn vijf keer bij elkaar gekomen, steeds van 17:30 tot 19:00 uur. Dan kregen we ook soep en een broodje. Ondertussen praatten we over het thema van de avond. Maar soms ook over persoonlijk verdriet dat niet met onze mantelzorgtaken te maken had. Er was echt oprechte aandacht voor elkaar. Dat gevoel, die band, dat was heel waardevol.” Bij elke bijeenkomst werd ook een gedicht of tekst gelezen en besproken. “Zo’n gedicht raakt mij soms echt diep”, zegt Gerard. “In onze groep merkte ik dat ik daarin niet alleen stond.” Ook Nicole heeft dat ervaren: “Je bent niet alleen, dat haal ik uit zo’n gedicht. Iemand die hetzelfde heeft meegemaakt, heeft dat in een gedicht onder woorden gebracht. Het gevoel hierin niet alleen te staan, die herkenning, dat geeft mij kracht en rust. Inmiddels zijn de gespreksavonden afgerond. Maar in de groep deelnemers blijft de aandacht voor elkaar bestaan. “We hebben een appgroep en komen elkaar in Onderwatershof weleens tegen”, vertelt Gerard. “We weten nu zoveel van elkaar dat het makkelijk maar ook prettig is om contact te houden.” Nicole: “Een half jaar geleden kenden we elkaar nog niet eens. Nu delen we lief en leed met elkaar. En dat door vijf avonden met elkaar praten over het mantelzorger zijn.” Het mag duidelijk zijn: Nicole en Gerard kijken zeer goed terug op de cursusreeks Zin in mantelzorg. Het concept slaat aan en wordt daarom door de geestelijk verzorgers van Cardia verder ontwikkeld. Binnenkort start er in Tabitha eenzelfde cursus. “Als je de kans krijgt: doe mee!” zegt Gerard. “Je wordt er sterker van.” De cursusreeks Zin in mantelzorg is één van de initiatieven waarmee Cardia werkt aan informele zorg. Het helpt mantelzorgers om de zorg voor hun naasten vol te houden, ook als de naaste inmiddels in een verpleeghuis woont. Wilt u meer weten over deze cursusreeks? Of wilt u ook eens praten over het mantelzorger zijn? Neem dan contact op met één van onze geestelijk verzorgers. U kunt naar hen vragen bij de receptie van de locaties. De geestelijk verzorgers staan graag voor u klaar! CARDIA MAGAZINE AUG 2024 19
Medewerker aan het woord Vivienne zorgt voor genietmomentjes Vivienne Bellaard is gastvrouw op de tweede verdieping in Onderwatershof. Maar ze heeft ook haar eigen praktijk voor voetmassages en stoelmassages. En daar plukken haar collega’s en bewoners de vruchten van. Als het gewone werk het toelaat, zorgt Vivienne voor kleine genietmomentjes. “Fantastisch om te zien hoe bewoners genieten van een ontspannende massage.” “Ik ben in coronatijd in Onderwatershof komen werken”, vertelt Vivienne. “Mijn praktijk lag stil en in de zorg waren extra mensen nodig. Ik vond het meteen al mooi werk om te doen en ben dus bij Cardia gebleven.” Vivienne legt uit dat ze haar werk nu combineert met haar massagepraktijk. “Officieel ben ik voetreflexologe en ik doe ook stoelmassages. De massages verzorg ik bij verschillende bedrijven en organisaties. Voetmassages doe ik voornamelijk in mijn praktijk op de Vlietweg in Leidschendam. Daarnaast werk ik 30 uur per week in Onderwatershof.” 20 CARDIA MAGAZINE AUG 2024 Als gastvrouw in de huiskamer op de tweede verdieping zorgt Vivienne ervoor dat de bewoners zich prettig voelen en een zinvolle dag beleven. “Ik help bij de maaltijden, we doen spelletjes en zingen liedjes van vroeger. Soms merk ik dat iemand niet zo lekker in zijn vel zit of pijn heeft. Dan probeer ik te helpen met een kleine ontspannende massage. Daar leven de meeste mensen echt van op. Alleen de aanraking al doet mensen goed. Soms zie je dan een gelukzalige lach op het gezicht van de bewoner, zo mooi om mee te maken!” Ook collega’s weten Vivienne te vinden als ze ergens last van hebben. “Ik kan natuurlijk geen volledige behandelingen doen tijdens mijn werk. Maar als een collega naar me toe komt met pijn in de schouders, dan kan ik wel de spieren een beetje los maken. Daarna kan die collega toch weer wat prettiger haar werk doen. Mooi dat ik mijn talenten op deze manier kan delen. Ik houd er nu eenmaal van om mensen te helpen.”
inspiratie Geniet van het goede! Het is volop zomer en vakantietijd. Voor veel mensen tijd om er op uit te gaan. 80% van de Nederlanders gaat volgens het CBS op vakantie, gemiddeld 2,5 keer per jaar. En een groot deel van de vakanties wordt er gevlogen. Hoewel je vijf jaar geleden mensen nog wel eens over ‘vliegschaamte’ praten, hoor ik dat nu vrijwel nooit meer. Door de goedkope tickets is vliegen, ondanks alarmerende berichten over het klimaat, een vrij standaard vervoersmiddel voor vakanties geworden. Hoe anders zijn de verhalen van de ouderen die ik spreek over de vakanties van vroeger. Een middag naar het park, met ’s avonds een zak friet, zo was het en daar werd van genoten. Of fietsen naar familie die op een boerderij verderop woonde. Werd het later meer luxe, en was er misschien een autootje, dan ging men kamperen in een eenvoudige tent, een fles koffie en gesmeerde boterhammen mee voor onderweg. Kunnen we nog wel zonder die vanzelfsprekend geworden vakanties? Ik denk het zeker wel, als ik goed luister naar wat ik om me heen hoor. Genieten en ontspannen, daar is eigenlijk heel weinig voor nodig. Zo hoorde ik van een mantelzorger, hoezeer zij had genoten van het fietsen op de duofiets, samen met haar man. Héérlijk, zei ze. “Mijn man gaat zo achteruit, en het doet me verdriet dat ik hem steeds een beetje meer kwijt raak. Maar die momenten dat we nog samen iets leuks kunnen beleven, helpen me om door te gaan.” Een andere man, die steeds minder goed zijn lichaam kan gebruiken, vertelt hoe de zon hem verwarmt en ontspant. “Als ik in de zon zit, voelt mijn lichaam weer alsof het bij mij hoort.” En wanneer ik een vrouw met dementie vraag, wanneer zij vroeger tot rust kwam, zegt ze: “Wanneer ik zong voor mijn zieke oma. Elke dag ging ik bij haar zitten en dan zong ik haar lievelingspsalmen. Zo fijn was dat”. Dit zijn geen grote avonturen, verre reizen of luxe all-inclusives. Het zijn momenten van eenvoudig verbonden zijn met elkaar en genieten van het goede dat ons gegeven is. En daar bewust bij stil staan en de tijd voor nemen. Ik denk dat dat is hoe Prediker het bedoelde, wanneer we lezen: “Welaan dan, eet uw brood met vreugde en drink uw wijn met een vrolijk hart, want als gij dit doet, dan heeft God dit reeds lang zo gewild. (…) Geniet het leven met de vrouw die gij liefhebt, al de dagen van het leven, die Hij u geeft onder de zon.” (Prediker 9:7-9) Dus: geniet en ontspan deze zomer! Mirjam Röhling, Geestelijk verzorger Onderwatershof
Interview Heel erg genoten van het leven … en nu genieten van de kleine dingen Huib van der Schee woont sinds begin dit jaar in Landscheiding. Eén van de dingen die hij daar graag doet, is zwemmen. Iedere week kijkt hij daarnaar uit. Huib geniet zichtbaar van het zwemmen en de activiteiten in het zwembad. Dat is fijn, want als Huib geniet, kan zijn vrouw Eugenie ook een beetje ontspannen. Samen met Eugenie, mochten wij langskomen bij Huib in zijn kamer op de 3e etage voor een mooi en ontroerend gesprek. Huib en Eugenie zijn bijna vijftig jaar samen. Ze hebben elkaar leren kennen via gezamenlijke vrienden. Dat was tijdens een afscheidsfeestje voor jongens die in dienst naar Suriname gingen. Huib zag op die avond Eugenie staan, hij sloeg zijn arm om haar heen en zei ‘Met jou ga ik trouwen!’ Maar Huib ging eerst anderhalf jaar naar Suriname. Na terugkomst zocht hij de vriendengroep weer op en sprong de vonk weer over, ze werden verliefd! “Maar ja”, zegt Eugenie, “toen ging hij kort daarna naar Brazilië voor zijn werk bij een scheepswerf. We zijn toen veel gaan schrijven. En ik dacht, laat ik daarheen gaan voor vakantie om te kijken of ik Huib én het land leuk vind. Dat was op beide vragen een volmondige ‘ja’, en toen heb ik besloten om te verhuizen naar Brazilië! Ik was toen 21 en Huib 24 jaar. Ik kon ook gaan werken bij de scheepswerf. In de lange weekenden, die we daar vaak hadden, zijn we Brazilië gaan ontdekken. We hebben veel gezien toen, alle grote steden hebben we wel bezocht. We zijn ook getrouwd in Brazilië. Dat was een hele mooie tijd. We zijn daar zo’n zeven jaar gebleven, totdat de scheepswerf failliet ging. Huib kreeg een baan aangeboden in Nederland en dus zijn we teruggegaan. Onze twee kinderen zijn toen geboren. Daarna zijn we met de Kip caravan jaren naar Drenthe op vakantie geweest.” “Geweldig wat hier allemaal wordt georganiseerd” Afgelopen november vierden Huib en Eugenie hun 45-jarig huwelijk. Ze genoten van de boottocht door de Biesbosch, georganiseerd door hun vrienden. Maar twee maanden later was het helaas noodzakelijk om voor Huib een plek in een verpleeghuis te zoeken. Omdat ze in Rokkeveen 22 CARDIA MAGAZINE AUG 2024
(Zoetermeer) wonen, was Cardia Floriadehof de eerste keuze. Toch werd het Landscheiding, want daar konden ze eerder terecht. De eerste drie weken moest Huib erg wennen aan de nieuwe situatie. Nu hij eenmaal gewend is, vindt Huib het erg leuk om mee te doen met de vele activiteiten die Landscheiding organiseert. Zwemmen, fietsen op de duofiets, naar ADO Den Haag, muziek- en spelletjesmiddagen: Huib sluit daar graag bij aan. Eugenie en Huib hebben er dan ook voor gekozen om in Landscheiding te blijven, en niet meer te verhuizen naar een andere locatie. “Het is echt geweldig wat de afdeling Welzijn hier allemaal organiseert! En ook de verzorging is heel fijn”, vertelt Eugenie. “Natuurlijk is het zwaar en verdrietig als je niet meer samen kan wonen, maar ik heb de situatie leren omarmen. We hebben een andere afslag moeten nemen, en daar proberen we nu het beste van te maken.” Reizen en culinair genieten Als je Huib vraagt naar zijn lievelingseten, dan antwoordt hij direct ‘erwtensoep’. Het liefst zelfgemaakt door zijn vrouw of zijn zus. Lekker eten, daar houdt hij van. Zo zijn ze ook naar de Onvergetelijke kookclub en het Appeltaartconcert van Alzheimer Nederland geweest. En Huib verheugt zich nu al op een etentje bij de Chinees met vrienden. Reizen en lekker eten zijn altijd al zijn hobby’s geweest. Het reizen heeft plaatsgemaakt voor uitjes met medebewoners, zijn vrienden en familie. Het zijn nu de kleine dingen, die nog wel kunnen, die het leven mooi en waardevol maken. En waar ze samen en met anderen nog van kunnen genieten. Dankbaar “We zijn dankbaar voor de vele mooie avonturen die we hebben beleefd. En dankbaar dat Huib nu op deze mooie kamer zit en dat we samen kunnen eten in het Grand Café. Ik kan hem ophalen wanneer ik wil. Zo zijn we 15 maart dit jaar naar het huwelijk van onze dochter geweest. Een vriend haalde Huib op, zodat hij zijn dochter weg kon geven in de kerk. Een mooi moment, waar Huib dan van geniet. We kijken wat we samen nog kunnen doen. We hebben veel steun aan ons geloof en we zijn ook blij en dankbaar voor de hulp van onze vrienden van de kerk.” CARDIA MAGAZINE AUG 2024 23
Landscheiding Een onvergetelijke vakantie, dat is pas genieten! Genieten van het samenzijn, samen uit eten en laat naar bed omdat het zo gezellig is. Ook dit jaar was er, dankzij donaties van het Vriendenfonds, fonds RCOAK en Haags Fonds Ons Thuis, ruimte om een vakantie te organiseren voor een aantal bewoners van locatie Landscheiding. Samen met een aantal medewerkers, vrijwilligers en ook met familieleden genoten zij van een compleet verzorgde reis. Van maandag 24 juni tot en met woensdag 26 juni verbleven dertien bewoners op een plek waar de zebra’s en giraffen in de achtertuin staan: de Beekse Bergen. Zorgmedewerker Carola vertelt over deze bijzondere reis. Maandag 24 juni Carola: “Dertien bewoners maken zich klaar voor een onvergetelijke vakantie. We beginnen de dag met een kopje koffie in het Grand Café. Niet iedereen kent elkaar, dus dit is een mooi moment om kennis te maken. Iedereen heeft er erg veel zin in en gelukkig hoeven we niet lang te wachten. De buschauffeur is mooi op tijd en weet er meteen een feestje van te maken. Na een rit van anderhalf uur komen we aan op onze bestemming. De koffie en taart staan al voor ons klaar en het uitzicht is ook om van te smullen! Hoewel we er pas zijn, kan één van de bewoners haar geluk al niet op: ‘Ik kan hier zo wel een week blijven!’ Voor het avondeten gaan we met z’n allen naar het restaurant. Nadat iedereen een keuze heeft gemaakt, genieten we van het heerlijke eten en het samenzijn. We sluiten de avond af met een bingo. Het thema? Dieren natuurlijk!” Dinsdag 25 juni “Na een uitgebreid ontbijt gaan we dan eindelijk het safaripark in. In het zonnetje genieten we samen van alle dieren die er te zien zijn. We 24 CARDIA MAGAZINE AUG 2024 lunchen met een patatje en een snack, die zichtbaar gewaardeerd worden door onze bewoners. Vanwege de warmte besluiten we de middag lekker op het terras door te brengen, waar we wederom genieten van het uitzicht en de voorbijlopende giraffen en zebra’s. Vanavond speelt het Nederlands voetbalelftal. Maar voordat we voetbal gaan kijken, genieten we nog van een door twee collega’s zelfgemaakte Surinaamse maaltijd. Na de wedstrijd doen we nog een voetbalquiz en een laatste drankje en dan maken we ons klaar voor de derde en helaas alweer laatste dag.” “Geen verzorging maar verwenning” Woensdag 26 juni “Vroeg uit de veren, want de bus staat al om 10.00 uur klaar. Voordat we richting huis vertrekken, gaan we nog een laatste keer op safari door de Beekse Bergen. In de middag komen we aan bij Landscheiding, waar de catering een fantastische
lunch heeft klaargezet. Zo kunnen we de vakantie pas écht goed afsluiten. ‘Deze vakantie is geen verzorging maar verwenning’, aldus één van de bewoners.” Écht genieten Zorgmedewerker Carola kijkt met plezier terug op deze reis. “Tijdens de vakantie zie je dat de bewoners genieten. Van de safari, van het eten, maar vooral van elkaars gezelschap. Maar pas na de vakantie merk je hoe leuk ze het écht hebben gehad. Er wordt nog lang over nagepraat en een aantal bewoners kunnen niet wachten om zich in te schrijven voor de volgende vakantie. Ook de familieleden zijn dankbaar voor deze vakantie: ‘Wat was dit leuk! Mijn moeder heeft er enorm van genoten en ik ook.’ Een andere dochter zei: ‘Het doet me weer denken aan vroeger toen ik samen met mijn moeder op vakantie ging.’” “Dankzij de giften en de inzet van familieleden en vrijwilligers hebben we onze bewoners niet alleen een onvergetelijke vakantie kunnen bieden” zegt Carola, “maar ook een plakboek vol mooie herinneringen.” Vriendenfonds Bijdragen aan een onvergetelijk moment? Wilt u ook bijdragen aan het mogelijk maken van bewonersvakanties of andere activiteiten en projecten? Steun dan het Vriendenfonds van Cardia! Elk gift is van harte welkom en wordt goed besteed! Een gift kan overgemaakt worden op bankrekeningnummer NL71 INGB 0001 0870 82 ten name van Vriendenfonds Cardia. Nalaten en schenken Het is ook mogelijk om na uw leven de activiteiten van het Vriendenfonds te steunen via een legaat of nalatenschap. Dat kunt u bij de notaris vastleggen in uw testament. Het Vriendenfonds Cardia beschikt over een ANBI status. Dit betekent dat er geen sprake is van schenk- of erfbelasting. Uw schenking komt voor 100% ten goede aan het Vriendenfonds Cardia. Heeft u vragen over nalaten en schenken? Neem dan contact met ons op via vriendenfonds@cardia.nl. CARDIA MAGAZINE AUG 2024 25
Huishoudelijke verzorging Poetsen met een praatje “Dit werk doe je met je hart” Twee jaar geleden maakte de 55-jarige Burdy Smits de overstap van de horeca naar de huishoudelijke hulp. We zitten op de bank bij één van haar cliënten, mevrouw Woerdenbag. Burdy vertelt over wat haar werk als huishoudelijke hulp voor haar betekent. Een stap die ze nooit meer terug zou willen draaien. Ze straalt als ze vertelt over haar werk: “Ik vind het heerlijk om te doen, je bouwt echt een band op met de cliënten.” “Het is misschien een beetje gek om te zeggen, maar we zijn echt vriendinnen,” vertelt Burdy over de band tussen haar en mevrouw Woerdenbag. “We weten alles van elkaar. Ik vertel mevrouw over wat ik meemaak en ze vertelt mij ook over de dingen die spelen in haar leven. Ze gaat bijvoorbeeld op zondag naar de kerk. Meestal vraag ik dan hoe het was. Ik kom niet alleen stofzuigen of het toilet doen. Het sociale contact vind ik minstens zo belangrijk. Ik vind het ook fijn als we het poetsen samen doen en kijken naar wat mevrouw nog zelf kan. Mevrouw Woerdenbag kan zelf nog goed afstoffen of haar bed 26 CARDIA MAGAZINE AUG 2024 opmaken. Terwijl ze dat doet, ben ik in de badkamer bezig. Dan staan we met de deur open te kletsen,” vertelt Burdy. “Natuurlijk kan niet iedereen nog veel zelf. Als een cliënt nog wel kan afstoffen dan proberen we het samen. Als het dan is gelukt, zie ik een tevreden cliënt.” “Het is niet alleen een poetsje hier, een poetsje daar’’ Binnen twee uur aangenomen “Drie jaar geleden werkte ik nog in de horeca. Dat was zwaar. Het was hard en lang werken. Toen ik op Facebook de vacature van Cardia voorbij zag komen, solliciteerde ik gelijk. Het ging zo snel. Binnen twee uur was ik aangenomen. Ik was erg blij,” vertelt Burdy stralend. “Ik zit hier echt op m’n plek. Ik ben
blij als mijn cliënt ook blij is en alles op z’n pootjes terecht komt. Bij mevrouw Woerdenbag hebben we bijvoorbeeld veel gesprekken gevoerd toen haar man verhuisde naar Landscheiding. Als alles dan goed komt, kan ik alleen maar blij zijn voor haar. Ik word er ook blij van als ik zie dat cliënten naar me uitkijken. Als ik wegga, staan sommige cliënten echt te zwaaien totdat ze me niet meer zien,” vertelt Burdy. Mevrouw Woerdenbag vult aan: ‘’Het lachen vind ik ook belangrijk, we maken veel grapjes.” Burdy knikt: ‘’We hebben serieuze gesprekken, maar lachen is het allerbelangrijkste.” Veel armoede “Ik heb 13 cliënten, de jongste is 45 en de oudste 88. M’n jongste cliënt heeft bijvoorbeeld een spierziekte, dat kan ook. Het werk is heel gevarieerd. Ik zie ook veel armoede. Dat gaat me echt aan het hart. Toen de energieafrekening kwam, hebben cliënten van over de 80 huilend aan me verteld dat ze niet wisten hoe ze het moesten betalen. Dat vind ik moeilijk. Met de kerst heb ik daarom iets extra’s gedaan. Dit heb ik vanuit mezelf gedaan, niet omdat het moet maar omdat ik dat zelf graag wilde. Ik heb samen met mijn man kerstpakketten samengesteld voor de cliënten die niet veel kunnen betalen. Zo kon ik met een gerust hart thuis met de kinderen eten en wist ik dat m’n cliënten niet alleen op een boterham met pindakaas zouden leven,“ vertelt Burdy. Nog lang poetsen met een praatje? “Zeker. Ik doe dit werk met m’n hart. Je moet dit werk ook echt met je hart doen, anders moet je iets anders gaan doen. Het is zoveel meer dan alleen een huis schoonmaken.” CARDIA MAGAZINE AUG 2024 27
Ontmoetingscentrum Zomerweek in de ontmoetingscentra In de eerste week van augustus werd in alle ontmoetingscentra van Cardia een gezellige zomerweek gehouden. Met veel leuke, zomerse activiteiten voor onze vaste bezoekers. Maar ook een mooie kans voor belangstellenden om eens een kijkje te komen nemen. Het werd een gezellige week waar volop genoten werd van sport, spel, iets lekkers, én de gezelligheid! Het ontmoetingscentrum van De Thuishaven organiseerde een wandeling door Scheveningen en een sjoelwedstrijd. Er waren ook beweegactiviteiten in het kader van de Olympische spelen. De bezoekers werden aan het eind van de dag getrakteerd op poffertjes. Ook in het ontmoetingscentrum van Mariahoeve stonden de activiteiten in het teken van sport en spel. In Onderwatershof konden de bezoekers meedoen aan koersbal in de theaterzaal van de locatie. Belangstellenden konden ook rustig een kijkje nemen in het ontmoetingscentrum en vragen stellen. 28 CARDIA MAGAZINE AUG 2024 Mozartduin, ons ontmoetingscentrum in Loosduinen, had gekozen voor een gezellige ochtend binnen en in de tuin. Er was onder andere een rollatorparcours. Zo konden ook hier de bezoekers lekker bewegen. En genieten van elkaars gezelschap. We kijken terug op een gezellige zomerweek in de ontmoetingscentra! En bedanken iedereen die deze week mogelijk heeft gemaakt. De ontmoetingscentra van Cardia Cardia heeft vier ontmoetingscentra. In Mariahoeve, Loosduinen, Scheveningen en
Ontmoetingscentrum Mozartduin Den Haag Loosduinen Mozartlaan 211A Maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag van 10.00 - 15.00 uur Ontmoetingscentrum Den Haag Mariahoeve Ivoorhorst 155 Maandag, dinsdag, woensdag en donderdag van 10.00 - 15.00 uur Ontmoetingscentrum De Thuishaven Scheveningen Neptunusstraat 1 Rijswijk kunt u in het ontmoetingscentrum terecht voor een goed gesprek of gezellige dagactiviteiten. Zoekt u gezelschap, of wilt u activiteiten doen? Dan bent u van harte welkom! Het ontmoetingscentrum biedt ruimte om samen dingen te ondernemen. Zoals een verhaal delen, ontspannen en inspannen in een positieve omgeving. Ook kunt u hier gezellig samen lunchen. Het ontmoetingscentrum is er voor iedereen vanaf 65 jaar. Met of zonder indicatie van de Wmo of Wlz. U kunt meerdere dagen per week terecht in onze ontmoetingscentra. Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 10.00 - 15.00 uur Ontmoetingscentrum Onderwatershof Rijswijk Van Vredenburchweg 26 Maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag van 10.00 -15.00 uur Wilt u meer informatie? Neem dan een kijkje op onze website. Of neem contact op met onze coördinatoren: • Voor Loosduinen en Scheveningen: Florina van der Kraan, 06-34474782 of fvdkraan@cardia.nl • Voor Mariahoeve en Rijswijk: Astrid Dekker, 06-18414315 of adekker1@cardia.nl CARDIA MAGAZINE AUG 2024 29
De Thuishaven Na een verbouwing vieren we feest In de afgelopen maanden is er veel verbouwd bij De Thuishaven. Bij een verbouwing hoort helaas herrie en overlast. Medewerkers van De Thuishaven besloten daarom om iets speciaals te organiseren voor alle bewoners. Het doel? Een ontspannen middag waarin bewoners de dagelijkse ongemakken even kunnen vergeten en kunnen genieten van lekker eten en goede muziek. Donderdag 20 juni Het is vroeg in de middag wanneer de eerste bewoners zich verzamelen in ’t Schelpengat, de gemeenschappelijke ruimte van De Thuishaven. ’t Schelpengat is speciaal aangekleed voor de gelegenheid. Ballonnen en slingers kleuren de ruimte en zorgen direct voor een feestelijke sfeer. De geur van vers gebakken vis en knapperige patat vult de ruimte. Naast zorgmedewerkers en vrijwilligers zijn ook Cees en Marja van der Wiel aanwezig om te helpen. “Cees bakt iedere maand verse vis voor de bewoners van De Thuishaven. Ook vandaag zorgt hij voor een heerlijke traktatie. De bewoners smullen er altijd van. Voor ons zijn dit soort feesten echt de moeite waard, het geeft zoveel voldoening,” aldus Marja. Terwijl de bewoners genieten van hun slaatje, verse patat en gebakken vis, zorgt Marcel, beter bekend als ‘de zingende slager’, voor een muzikale sfeer. Marcel staat bekend om zijn energieke en vrolijke optredens en stelt ook deze keer niet teleur. Met een repertoire vol bekende meezingers duurt het dan ook niet lang voordat iedereen mee-swingt op de muziek. De sfeer zit er zo goed in dat er zelfs nog een polonaise gelopen wordt. De middag wordt zelfs nog specialer wanneer er een verrassing verschijnt voor de bewoners. Een ouderwetse ijscoman! De bewoners zijn dolenthousiast bij het zien van de ijscokar. Bewoners kunnen kiezen uit diverse smaken ijs, een traktatie waar iedereen zichtbaar van geniet. Het is de perfecte zoete afsluiting van een geslaagde middag. “Het is altijd feest in De Thuishaven” 30 CARDIA MAGAZINE AUG 2024
Viering van gemeenschap en verbinding Na de overlast en stress die de renovatiewerkzaamheden met zich meebrachten, bood deze middag een moment van ontspanning en plezier voor alle bewoners. Het was een evenement waarbij iedereen samenkwam, lachte, danste en simpelweg genoot van het samenzijn. Marja: “We hebben het wederom als een zeer gezellige middag ervaren, het is altijd een groot feest in De Thuishaven.” De medewerkers van De Thuishaven werden overladen met complimenten voor hun inzet en zorg. De middag heeft aangetoond dat kleine gebaren een groot verschil kunnen maken in het leven van mensen. Het was een middag om niet snel te vergeten. Een evenement waarbij betrokkenheid en zorgzaamheid leiden tot onvergetelijke momenten. THUIShaven De verbouwingen gaan nog even door, maar dankzij evenementen zoals deze weten de bewoners van De Thuishaven dat ze er niet alleen voor staan. Met de goede zorgen van onze medewerkers en de warme gemeenschap van medebewoners zullen ze de komende periode zeker doorkomen. Dit personeelsfeest heeft bevestigd dat De Thuishaven niet alleen een huis, maar een echt thuis is voor iedereen die er woont. Het feest werd mogelijk gemaakt door een donatie van de aannemer die de verbouwing heeft uitgevoerd. CARDIA MAGAZINE AUG 2024 31
Tabitha Zomerse themaweken in Tabitha Op reis door Europa Genieten: dát is het credo tijdens de themaweken over Europese landen in Tabitha. Deze ‘landenthemaweken’ zijn inmiddels een traditie. Elk jaar worden er diverse landen uitgekozen die een week lang centraal staan bij de medewerkers én bewoners. Met muziek, maaltijden en ook steeds een quiz over het betreffende land. Op reis naar het buitenland zonder Tabitha te verlaten! Dit jaar was Oostenrijk het eerste land dat centraal stond. Het Grand Café werd daarvoor in Oostenrijkse sferen gebracht met vlaggetjes, een thema placemat op elke tafel en ook de huiskamers op de afdelingen werden niet vergeten. Op woensdag was er, zoals in elke themaweek, een quiz gewijd aan het land van keuze, dus in de eerste week Oostenrijk. Daarbij werd Oostenrijkse siroop en een Oostenrijkse wafel geserveerd. De afsluiting vond plaats op vrijdagmiddag. ‘Die Haghe Operette Groep’ verzorgde een vrolijk en sfeervol optreden. De bewoners genoten van Oostenrijkse liedjes als ‘Trink, trink, bruderlein trink’. In de tweede week was Spanje aan de beurt. Ook deze week was het Grand Café weer sfeervol aangekleed, ditmaal natuurlijk in Spaanse sferen. De quiz over Spanje mocht niet ontbreken en op de PG huiskamer was er zelfs een heuse ‘sangria’bar! Daar werd ook een Spaanse bingo gedaan. Bloemschikken deden we deze week in de kleuren van de Spaanse vlag. Afsluiter van de Spaanse week was een uitmuntend optreden van de flamencogitarist Kambiz. Daarbij leverden ook de medewerkers van de catering en het welzijnsteam een bijdrage met lekkere hapjes, drankjes en dans. Gedurende de week vertelden bewoners spontaan over hun vakanties naar Spanje en de Spaanse eilanden, vroeger. Dat is wat zo’n landenweek ook kan doen! De derde week was de Franse week, mais oui. Helaas konden de Oranje vlaggetjes die er nog hingen vanwege het EK voetbal halverwege de week worden opgeborgen, maar de Franse vlag bleef fier hangen. Er zijn de nodige croissants gebakken in de keukens van de huiskamers. Bij de Franse quiz was er Franse limonade met madeleine koekjes om helemaal in de sfeer te komen. Bij het optreden op vrijdag waren er wederom hapjes en drankjes die bijdroegen aan de sfeer: (alcoholvrije) wijn, camembert ballen en flammkuchen uit de Elzas. Babette Zwinkels was de artiest die Franse liedjes zong en alle toehoorders kippenvel bezorgde, magnifique! Na een break van enkele weken – ook de landenthemaweken zijn toe aan vakantie – pikken we de draad weer op met de Indische week, en tot slot de Italiaanse week. Arrivederci! Wilt u eens een kijkje komen nemen in Tabitha? Dat kan! Op zaterdag 28 september is er een open dag. U bent tussen 11:00 en 15:00 uur van harte welkom voor een kennismaking en een rondleiding. Zien wij u dan? Graag tot ziens in Tabitha! 32 CARDIA MAGAZINE AUG 2024
Oostenrijk Frankrijk Spanje
Vrijwilligers in het zonnetje Vrijwilligers Clemens en Reinier aan het woord “Wij genieten er zelf ook van” Clemens Weerdenburg en Reinier van Milligen rijden als vrijwillige chauffeurs wekelijks bewoners rond met de Cardia bus. De twee mannen kennen elkaar inmiddels al een paar jaar. Ze vertellen waarom ze dit vrijwilligerswerk doen, en wat het voor hen betekent. Clemens (62) woont in de buurt van locatie Tabitha. Hij reed eerste enkele jaren voor locatie Landscheiding omdat daar een grotere vraag naar chauffeurs was. Maar na een tijdje nam Reinier (68) de sleutels van de bus van Landscheiding over van Clemens. “Dat komt door mijn dochter Manon”, vertelt Reinier. Manon, medewerker Welzijn bij Landscheiding, vroeg haar vader Reinier wat hij na zijn pensionering ging doen. Was het rijden van de bus van Landscheiding niet iets voor hem? “Ach”, vertelt Reinier, “ik dacht, dat is vast leuk en dan heb ik wat te doen.” Een schot in de roos Inmiddels rijdt Reinier alweer zo’n 2,5 jaar de bewoners van locatie Landscheiding rond. Clemens doet het chauffeurswerk al 7,5 jaar, voor diverse locaties en nu dus voor Tabitha. Clemens kon niet meer werken vanwege fysieke problemen. Maar het chauffeuren leek hem wel wat. Clemens: “Ik zag de oproep in een huis-aan-huis krantje staan. Dat wil ik wel eens proberen, dacht ik.” En het bleek een ‘schot in de roos’, zo zegt hij zelf. 34 CARDIA MAGAZINE AUG 2024 “Mensen vinden het heerlijk om plekken te zien van vroeger” De chauffeurs rijden de bewoners vaak tijdens ritjes om op een leuke plek te gaan lunchen. Tegelijkertijd zien de passagiers dan ook nog wat van de omgeving. Andere keren is het alleen een rondrit. Clemens merkt dat de bewoners meer zorg nodig hebben gekregen in de loop der jaren. “Voorheen ging er soms een rollator mee. Maar nu is er eigenlijk niemand meer zonder, of ze zitten in een rolstoel. Maar het genieten is er niet minder om. Mensen vinden het heerlijk om er uit te zijn of om plekken te zien van vroeger. Bijvoorbeeld Scheveningen, het Westland of de bollenstreek. Daar rijd ik ze graag heen.” Dankbaar werk Reinier vervolgt: “De bewoners zijn eigenlijk altijd dankbaar en dat is waar we het voor doen.” Clemens: “De bewoners vinden het echt leuk, dat zeggen ze of je merkt het wel aan de
mensen. Daar genieten we zelf ook van.” Reinier vult aan: “De mensen bedanken ons altijd na een rit. Ze willen zelfs fooi geven, maar dat mogen en we willen we natuurlijk niet aannemen. De mensen herkennen me inmiddels als ik bij hen binnenkom. ‘Hé, daar is de buschauffeur’, hoor ik dan.” Soms is het wel even zoeken naar een goede parkeerplek voor het busje. Clemens: “De toegankelijkheid is zeker van belang”, licht Clemens toe. “Je wilt dichtbij de ingang parkeren, zodat iedereen makkelijk naar binnen en weer terug kan. We mogen op een parkeerplek voor invaliden staan. Maar als er maar één of twee invalideplekken zijn en die zijn allebei bezet, dan is dat wel een probleem.” Reinier heeft die ervaring ook. “Soms kom je ergens waar de vakken zo klein zijn dat je de bus wel op twee plekken moet zetten. Dan komt er wel eens iemand binnen die daar op zijn zachtst gezegd niet blij mee is en dan is het even onderhandelen.” Dat zijn dus ook beslommeringen waar de chauffeurs – naast het rijden zelf en de dankbaarheid – mee te maken hebben. Maar het komt uiteraard altijd weer goed. “Soms zijn er ritjes naar een museum, of naar ADO Den Haag”, vertelt Clemens. “Bij ADO word je echt in de watten gelegd. Er staan stewards klaar op de parkeerplaats, ze helpen met het begeleiden van de mensen en je krijgt lekkere hapjes. En we rijden ook met het Cardia busje mee als er een uitje is met de grote Florencebus. Dat is meestal één of twee keer per jaar. Doordat het Cardia busje dan ook mee is, kunnen er meer mensen meegaan. Want rolstoelen nemen toch aardig wat ruimte in, in een bus. En stel dat er iemand tussendoor echt terug wil, dan kunnen wij dat doen met ons busje.” “De bewoners vragen na de rit weleens hoe wij nou thuiskomen, mooi is dat”, vertelt Reinier. “Zo proberen zij op hun manier ook voor ons te zorgen.” Ook zulk leuk vrijwilligerswerk doen? Bij Cardia is altijd plek voor nieuwe vrijwilligers! Misschien iets voor u? Kijk op www.werkenbijcardia.nl/vrijwilligerswerk voor meer informatie. CARDIA MAGAZINE AUG 2024 35
Van de Cliëntenraad Ontspannen en Genieten Een mooi thema deze keer voor het magazine: ontspannen en genieten. Iedereen geeft daar zijn eigen invulling aan. En ook voor de cliënten en bewoners van Cardia zijn deze onderwerpen van groot belang. Binnen Cardia wordt dan ook veel aandacht besteed aan deze zaken. Denk aan de fietstochten, bijvoorbeeld op de duofiets of de rolstoelfiets, en de regelmatige uitjes. En er is een veelvoud aan activiteiten binnen de locaties. Zelf was ik recent aanwezig bij het uitje van bewoners van Onderwatershof aan Madurodam. Dat was genieten voor de bewoners maar zeker ook voor de begeleiders. Je wordt gekoppeld aan een bewoner en daar breng je de dag mee door. Je hebt dan tijd om gesprekken te voeren over de achtergrond van de bewoners. En over hoe hij of zij door het leven is gegaan. Heerlijk om dat te doen terwijl je rondloopt in een mooi park met veel bankjes om te zitten. Je drinkt en eet wat, en praat over het verleden, het heden en de toekomst. Dat is toch gewoon heerlijk om te doen. In het verleden ging u misschien erop uit met uw familie om vakantie te vieren op welke manier dan ook. Nu gaat dat wat anders. Wellicht doordat er wat lichamelijke of geestelijke uitdagingen zijn. Maar dat neemt niet weg dat we nog steeds met elkaar kunnen ontspannen en genieten. Dat kan zijn door mee te doen aan een activiteit. Zoals samen kijken naar het EK voetbal onder het genot van een patatje en een kroket. Of door te luisteren naar een oud-speler van voetbalclub ADO, vol met verhalen en foto’s over hoe het er vroeger aan toe ging in het betaalde voetbal. Maar u kunt ook meedoen met themadiners, de bingo of de dansmiddagen. Kortom: er is best veel waar u als bewoner aan mee kunt doen en plezier aan kunt beleven. De vele vrijwilligers staan voor u klaar om samen met u te genieten en te ontspannen. Misschien kom ik u tegen bij een volgende activiteit! Namens de Centrale Cliëntenraad, Peter Olierook, voorzitter 36 CARDIA MAGAZINE AUG 2024
Sudoku’s In elk vakje hoort een cijfer van 1 tot en met 9 te staan. Vul de puzzel zo in, dat in elke rij, elke kolom en elk blok van 3×3 vakjes de cijfers 1 tot en met 9 één keer voorkomen. 2 1 7 8 9 3 9 4 6 4 1 8 7 5 6 2 3 4 3 9 8 4 5 6 8 6 1 2 5 CARDIA MAGAZINE AUG 2024 37 1 5 2 4 7 3 5 2 7 6 7 2 8 4 5 Puzzels
Puzzels Zomerpuzzel 38 CARDIA MAGAZINE AUG 2024
Klantenbureau Cardia ✓ Wonen in één van de locaties van Cardia ✓ Huren van een woning met zorg uit het VPT zorgpakket ✓ Thuiszorg van Cardia (verpleging, zorg en ondersteuning) ✓ Dagbesteding in onze ontmoetingscentra ✓ Overige diensten en producten van Cardia ✓ Advies en wachtlijstbemiddeling ✓ Rondleidingen in onze locaties facebook.com/cardiazorg instagram.com/cardiazorg youtube.com/cardiahartvoorzorg linkedin.com/company/cardia Bij het Klantenbureau kunt u terecht voor al uw vragen over: ðð 070 8008 888 Onze medewerkers staan u graag te woord! Het Klantenbureau is telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8:30 tot 17:00 uur. Bel ons via 070 8008 888 of stuur een mail naar klantenbureau@cardia.nl. Heeft u een vraag over de huishoudelijke ondersteuning? Bel dan met het team van de huishoudelijke verzorging op 070-8008 396. U kunt natuurlijk ook altijd een kijkje nemen op onze website www.cardia.nl. Of volg ons op social media! CARDIA MAGAZINE AUG 20
#WERKENBIJCARDIA #WERKENBIJCARDIA Jesselyn Denicia Wij hebben hart voor zorg. Wij werken bij Cardia Met ons hart voor zorg staan wij dag en nacht klaar voor onze cliënten. Jesselyn werkt als medewerker welzijn bij Landscheiding en kan haar creativiteit volop inzetten. Eline laat de ouderen bewegen en gebruikt zo haar sportieve talent als beweegagoog. Denicia werkt met haar hart en gebruikt haar zorgzame karakter in haar werk als VIG’er. Wij werken bij Cardia. Wij werken met ons hart. Op dit moment zijn wij op zoek naar: Werken bij Hof van Kerstanje Wil jij bijdragen aan innovatieve dementiezorg? Cardia opent Hof van Kerstanje in RijswijkBuiten, met 54 studio’s voor ouderen. We bieden een goede werk-privébalans, uitgebreide studiemogelijkheden en uitstekende arbeidsvoorwaarden. Verzorgende IG EVV/PG Tabitha Kom jij ons zorgteam versterken in dit fijne en warme verpleeghuis in Loosduinen? Ben je op zoek naar een mooie baan in de ouderenzorg waarin ruimte is voor jouw eigen inbreng en ontwikkeling? Eline Verpleegkundige Tabitha (28-32 uur) Ben jij een betrokken verpleegkundige die graag het voortouw neemt én werk je graag in de kleinschalige ouderenzorg? Bij Tabitha zorg je elke dag voor een mooie dag voor onze bewoners. Bekijk de vacatures en solliciteer nu! Planner Landscheiding (24-32 uur) Ben jij nauwkeurig en dienstverlenend ingesteld? Ga je uitdagingen niet uit de weg en hou je wel van een ingewikkelde puzzel? Dan zijn wij op zoek naar jou! Werken bij Cardia? Scan de QR-Code voor meer informatie of neem contact op met onze recruiters Wij zoeken graag samen met jou naar een passende functie binnen onze organisatie! Bel naar 070 800 8400, stuur een e-mail naar werken@cardia.nl of ga naar www.werkenbijcardia.nl. 40 CARDIA MAGAZINE AUG 2024 XX CARDIA MAGAZINE MAAND 2023
1 Online Touch