Het was bijzonder om te ervaren dat de coronaperiode ook heeft gezorgd voor verbondenheid tussen mensen. De mooie initiatieven vanuit verschillende kanten om onze bewoners, cliënten en medewerkers een hart onder de riem te steken hebben kracht gegeven. Ook werd de troost van geloof ervaren. Dit alles bracht de broodnodige positieve energie om door deze periode heen te komen. Geestelijke verzorging in coronatijd Door corona zijn de geestelijk verzorgers van Cardia in 2020 meer dan ooit dicht betrokken geweest bij bewoners en medewerkers. Zij ondersteunden bewoners, familieleden en medewerkers in de moeilijke maanden van de lockdown. “Ook zonder corona is het onze taak om bewoners bij te staan, bijvoorbeeld bij een naderend levenseinde, maar nu was dat extra belangrijk omdat familie minder of helemaal niet aanwezig kon zijn”, vertelt Mirjam Röhling, één van de geestelijk verzorgers van Cardia. “En we waren er voor de medewerkers die onder zeer stressvolle omstandigheden hun werk deden.” Tijdens corona-uitbraken op de locaties waren de geestelijk verzorgers aanwezig op afdelingen. Vaak als aanspreekpunt voor de familie. “In Tabitha kregen we te maken met een heftige corona-uitbraak in het voorjaar 2020. Wat was er toen een schaarste aan beschermingsmiddelen, testcapaciteit en kennis. Daar was mijn collega Janneke ondersteunend aanwezig voor medewerkers en bewoners”, licht Mirjam toe. “We waren blij dat het op een gegeven moment weer mogelijk was om vieringen en gespreksgroepen in kleine groepjes op de afdelingen te organiseren.” “Corona en de maatregelen om corona buiten de deur te houden waren zwaar voor onze bewoners”, vervolgt Mirjam. “Op de PG afdeling voelden veel mensen de spanningen en veranderingen in de omgeving aan, maar konden dit niet duiden. En voor bewoners met een somatische indicatie waren er spanningen omdat ze niet naar buiten konden. Sommige bewoners waren bang hun echtgenoot of echtgenote of hun kinderen pas weer op hun sterfbed te mogen zien.” In de zomer van 2020 hebben de geestelijk verzorgers met alle zorgteams op de locaties de voorgaande maanden geëvalueerd. Mirjam: “We hebben gesproken over de emotionele impact op de medewerkers, de praktische zaken, en over de morele afwegingen rond de maatregelen. Het was goed dat we op de locaties, maar ook op organisatieniveau, een bijdrage konden leveren aan de besluiten rond de coronamaatregelen. Onze inbreng op ethisch gebied speelde daarin mee.”
19 Online Touch Home