0

Inhoudsopgave Inleiding Identiteit en missie Externe ontwikkelingen & ontwikkeling aantal cliënten Beleidsambities 2020 Zorg thuis Zorgrobot Tessa geeft structuur aan de dag Wonen met zorg Floriadehof: een nieuwe tak aan de Cardia boom Medewerkers Zij-instromers via interne opleiding bij Cardia aan de slag Organisatie Toekomstbestendig met een nieuwe ICT-omgeving De coronapandemie Financiële verantwoording Toezicht & Medezeggenschap Raad van Toezicht Ondernemingsraad Professionele Adviesraad Centrale Cliëntenraad Wet zorg en dwang Stichting Vriendenfonds Cardia Welzijn: de vrijheid van fietsen is onbetaalbaar BIJLAGEN 1. Kwaliteitsplan – kwaliteitskader verpleeghuiszorg 2. Kwaliteitsanalyse Wet zorg en dwang 2020 3. Governance Code Zorg 3 4 5 6 6 7 8 9 10 11 13 15 16 20 21 21 23 24 25 27 28 39 32 37 40 Pagina 2 van 41

Inleiding Het jaar 2020 is te typeren als een bijzonder jaar. Wie had in de eerste maanden van 2020 kunnen denken dat heel Nederland in een lockdown terecht zou komen? Dat we verpleeghuizen gesloten zouden moeten houden, bewoners geen bezoek konden ontvangen en dat kantoorpersoneel thuiswerkte…? In dit jaarverslag is de impact van dit alles beschreven. Gelukkig kunnen we terugkijken op een jaar waarin ook veel goede dingen gebeurden. De saamhorigheid in de samenleving en onder collega’s. De toewijding van onze prachtige medewerkers. De vindingrijkheid van de organisatie. Er kwamen risico’s op ons pad, waar we met elkaar passende oplossingen voor hebben gevonden. Door snel een corona expertiseteam op te zetten, kon de impact van de pandemie onder controle houden. Onderwijl heeft de organisatie zich verder ontwikkeld. Er zijn grote stappen gezet in onze ICT omgeving en organisatie. Onze nieuwe locatie Floriadehof in Zoetermeer is volgens planning in december in gebruik genomen. Hier is echt een topprestatie geleverd! Ondanks de krappe arbeidsmarkt zijn 100 nieuwe medewerkers en 10-tallen vrijwilligers aangenomen en is het gelukt om de verhuizingen van de nieuwe bewoners coronaproof vorm te geven. Veel vernieuwingsinitiatieven zijn gestart gericht op technologische en sociale innovaties, dikwijls in samenwerkingsverbanden. In de loop van 2020 is een nieuwe ambitienotitie opgesteld voor 2021-2022: Samen het verschil maken. Dit nieuwe meerjarenbeleidsplan is in samenspraak met diverse interne partijen tot stand gekomen. Daarbij is actief gewerkt aan het verkrijgen van een breed draagvlak in de organisatie. De volledige ambitienotitie vindt u hier. Wij zijn dankbaar voor de inzet en passie van onze medewerkers; én dankbaar voor het vertrouwen dat cliënten en hun familie, maar ook onze samenwerkingspartners ons schonken. In die dankbaarheid bieden wij u dit jaarverslag aan. Met hartelijke groet, Henriëtte Bertels

Identiteit en missie Hart voor zorg De boom als mooi symbool; “Hart voor zorg” en christelijke waarden die als water via de wortels en stam van de boom alle nerven bereiken. In praktijk is dit zichtbaar als medewerkers cliënten persoonlijk kennen en hen ondersteunen, ook bij hun zingevingsvragen. Medewerkers kunnen dit het beste doen als zij met plezier, bezieling en deskundigheid aan het werk zijn. Deze medewerkerswaarden geven we met elkaar echt inhoud. Cardia wil dit hart voor zorg laten kloppen in alle lagen van de organisatie, bij alle medewerkers en in alle teams. Gezegend ben je, Een boom aan stromen levend water Vruchten zul je dragen Blad dat niet vergeelt Het zal je goed gaan (Ps 1, 150 Psalmen vrij, Oosterhuis) Het waarom van Cardia Het ‘waarom’ gaat om wat wij als Cardia geloven en wat ons drijft, de zorg voor kwetsbare ouderen en chronisch zieken. De bezieling is wat het ‘Hart voor zorg’ steeds weer voedt en het christelijk geloof inspireert daarin. We beseffen dat we deze zorg alleen kunnen bieden samen met de cliënt, zijn/haar familie en vrienden, vrijwilligers en partnerorganisaties. Een ieder die zich herkent in deze waarden is welkom. Cardia werkt als non-profit organisatie in een markt met veel concurrentie en is een risicodragende organisatie. Dit betekent dat ziel en zakelijkheid steeds meer met elkaar worden verbonden. Pagina 4 van 41

Externe ontwikkelingen & ontwikkeling aantal cliënten Pagina 5 van 41

Beleidsambities 2020 In de jaren 2019 en 2020 werkte Cardia met de ambitienotitie Cardia Merkbaar Beter! Cardia wilde onderscheidend merkbaar beter zijn voor cliënten en medewerkers, maar ook merkbaar beter als organisatie door duurzaam te ontwikkelen, te groeien en te ontzorgen. In 2020 zijn veel resultaten behaald op diverse aandachtsgebieden: 1. Zorg thuis: persoonsgerichte zorg en behandeling voor cliënten thuis 2. Wonen met zorg: persoonsgerichte zorg en behandeling voor bewoners in de locaties 3. Als werkgever voor medewerkers en vrijwilligers 4. Als organisatie met betekenis voor de omgeving 1. Zorg thuis Cardia biedt thuiszorg op maat met goede kwaliteit. De corona crisis heeft een versnelling gebracht op doorontwikkeling van de digitale zorg. De zorgrobot “Tessa” is breed geïntroduceerd en beeldschermzorg is opgezet. Ook is gestart met dagbesteding “op afstand”. De thuiszorgmedewerkers hebben, ondanks de coronacrisis, ononderbroken hun werk voortgezet bij de cliënten thuis. Verder is gewerkt aan digitalisering van “keten-informatie” door aansluiting bij ZorgDomein. Hierdoor verloopt de communicatie met bijvoorbeeld huisartsen en ziekenhuizen makkelijker en beter. Er is veel vraag naar huishoudelijke hulp en begeleiding thuis. Verbeteringen zijn doorgevoerd om te borgen dat de kwaliteit van de dienstverlening hoog blijft; ook bij groei. Een voorbeeld is het opzetten van kleinschaligere teams waar medewerkers elkaar beter kennen. Pagina 6 van 41

Zorgrobot Tessa geeft structuur aan de dag Op een tafeltje in de woonkamer staat een mooie bloempot, met een paar bloemetjes die volop in bloei zijn. Maar het is geen gewone bloempot. De bloempot heeft ogen en geeft mensen een knipoog. Haar naam is Tessa. “Goedemorgen Gerda, heb je de medicijnen al ingenomen?”, vraagt Tessa elke morgen. “Goedemorgen Tessa,” reageert mevrouw Pakvis dan. “Dat ga ik even doen.” Tessa zegt dingen met een doel. Ze helpt thuiswonende ouderen dingen te herinneren. Tessa helpt bijvoorbeeld het innemen van medicijnen te herinneren voor mevrouw Pakvis. Maar er zijn nog tientallen andere dingen die Tessa kan vragen. Alles kan ingesteld worden, zolang het maar een doel heeft. Cardia is in december 2019 bij vijf cliënten gestart met de zorgrobot Tessa. “We wilden ervaring opdoen en kijken of deze zorgrobot echt iets is voor onze cliënten”, vertelt Anne Kramer, projectleider Tessa en teamleider van Zorg Thuis. “We hebben mooie resultaten gezien. Mensen worden rustiger door Tessa en krijgen meer structuur in de dag. Tessa geeft meldingen over belangrijke gebeurtenissen gedurende de dag. Een mantelzorger of zorgverlener kan deze herinneringen voorprogrammeren. Dat klinkt ingewikkeld, maar met een speciale app of via de webpagina is het heel gemakkelijk te doen.” Tijd om op te staan Tessa kan ook helpen bij het opstaan en aankleden. “Ze helpt je niet overeind, maar ze laat dan een reminder horen: het is tijd om uit bed te komen en u aan te kleden. Dit kun je bijvoorbeeld na 15 minuten weer herhalen. Ook kan Tessa je vertellen dat een leuk tv-programma bijna begint of dat een medewerker van de thuiszorg er zo aankomt.” Tessa sluit aan bij het leven van de mensen. Ze wordt vooral ingezet bij mensen met geheugenverlies of dementie die nog thuis wonen. “Bij mensen die te maken hebben met regieverlies,” zegt Anne. “De boodschappen die Tessa uitspreekt, ondersteunen het zelfstandig wonen.” Zorg uit handen Voor mantelzorgers is het prettig dat Tessa de zorg uit handen neemt en dat er ondersteuning is bij de dagelijkse gang van zaken. “Het geeft mantelzorgers ook rust. Door de mooie resultaten gaan we Tessa nu bij meer cliënten in de thuiszorg inzetten. Het gaat om mensen met geïndiceerde zorg waarop Tessa aansluit. We gaan in gesprek met mantelzorgers en cliënt om te kijken of Tessa passend is en aansluit bij de wensen.” Dat is soms lastig. “Mensen zijn bang dat een zorgrobot het persoonlijke contact vervangt. Maar dat is niet zo. Tessa is een handig hulpje dat cliënten én medewerkers ontzorgt.” Tessa is een blijvertje – de pilot blijkt succesvol. “Natuurlijk moeten ook de medewerkers getraind worden in het gebruik van de Tessa. Zij zijn het die de zorgrobot moeten uitleggen aan de cliënten, en hen overtuigen over de voordelen”, vertelt Anne. “We hebben eerst 1 team getraind, dat was nodig voor de pilot. Inmiddels zijn we daar een stuk verder mee. Uiteindelijk moeten alle medewerkers in de wijkzorg geschoold worden voor het werken met Tessa. In 2021 hopen we 25 Tessa’s in gebruik te hebben.” De zorgrobot Tessa is één van de nieuwe ontwikkelingen waarmee Cardia werkt om innovaties in zorgprocessen in te zetten. Andere voorbeelden zijn het beeldbellen, dat door corona versneld werd ingevoerd, en de medicatiedispenser Medido. Dankzij dit soort innovaties wil Cardia het mogelijk maken dat mensen langer thuis kunnen blijven wonen en regie over hun leven houden. Bovendien draagt het bij aan het werkplezier en -gemak van onze medewerkers. Pagina 7 van 41

2. Wonen met zorg Het kader verpleeghuiszorg is richtinggevend voor de duurzame ontwikkeling van de verpleeghuiszorg. Zie het kwaliteitsplan verpleeghuiszorg in bijlage 1. Cardia wil merkbaar betere verpleeghuiszorg bieden, maar ook groeien in het aantal locaties en bewoners om tegemoet te komen aan de groeiende zorgvraag. Eind 2020 is Floriadehof geopend. Deze nieuwe locatie biedt zorg vanuit een sterk persoonsgericht, innovatief en toekomstgericht concept. Dat de ambities voor de verpleeghuiszorg succesvol zijn ingevuld, blijkt uit de resultaten van het onafhankelijke onderzoek onder (familie van) bewoners. De aanbevelingsscores uit dit onderzoek zijn, ondanks corona, op alle locaties gestegen. Met name de respectvolle benadering door de medewerkers, de uiterlijke verzorging van bewoners en de aandacht voor hun naasten zijn goed beoordeeld. Verbeterpunten liggen op de schoonmaak en de kennis van het levensverhaal bij invalkrachten.

Floriadehof: een nieuwe tak aan de Cardia boom Met trots en dankbaarheid kijken we terug op de opening van de prachtige nieuwe locatie Floriadehof aan de Willemijngang te Zoetermeer. Na een bouwtijd van een klein jaar vond in november 2020 de feestelijke sleuteloverdracht plaats. Vanaf december 2020 zijn de eerste, nieuwe bewoners verwelkomd. “Floriadehof heeft vier etages. Elke verdieping heeft twee woningen.” Aan het woord is Annelies Kloppenborg, regiomanager Floriadehof. “In totaal kunnen hier 64 mensen met dementie wonen, in elke woning acht. Elke woning heeft een eigen woonkamer, het centrale middelpunt. Hier zijn activiteiten en eten de huisgenoten gezellig met elkaar. In elke woning werkt een vast team. Zo willen we een familiegevoel creëren.” Floriadehof heeft haar naam te danken aan de wereldtuinbouw tentoonstelling Floriade die in 1992 in Rokkeveen werd gehouden. Het groen van de Floriade is dan ook in de locatie doorgevoerd. “ ‘Hof’ verwijst daarnaast naar het woord ‘hofje’, een synoniem voor kleinschalig wonen. Dat is wat we hier willen realiseren”, vult Annelies nog aan. Moderne technologie en persoonsgerichte zorg Het nieuwe pand in Zoetermeer is een moderne en duurzame locatie. Het dak is voorzien van zonnepanelen. Daarnaast heeft het gebouw een warmtepomp. Dit is energiezuinig en het geeft een aangename temperatuur. In de locatie zijn daarnaast ook moderne technologieën toegepast die bijdragen aan de veiligheid. Een voorbeeld van die technologie is dat Floriadehof geen sleutels kent. De bewoners dragen een polsbandje waarmee ze hun voordeur openen. Annelies: “Een belangrijke waarde is het creëren van een veilig thuis voor onze bewoners. Wonen staat voorop en we zorgen dat zorg en behandeling goed geregeld zijn. Daarbij sluiten we zoveel mogelijk aan bij de individuele situatie van een bewoner. Persoonsgerichte zorg vanuit christelijke waarden, daar draait het bij ons om. We besteden veel aandacht aan levensvragen.“ Ook in andere locaties hebben bouwactiviteiten plaatsgevonden. Zo is gestart met de renovatie van de badkamers van de huurwoningen van De Thuishaven in Scheveningen. Dit project wordt in de komende jaren voortgezet. In 2020 zijn daar ook alle 192 zonweringen vervangen. De plannen voor vernieuwing van Tabitha zijn voortvarend opgepakt. In Landscheiding is de huur opgezegd van het Medisch Diensten Centrum. Zeker niet vanwege inhoudelijke gronden, maar wel om de vrijgekomen m2 te gebruiken voor uitbreiding van werkplekken en vergaderfaciliteiten. Pagina 9 van 41

3. Medewerkers Graag wil Cardia een merkbaar betere werkgever zijn. De coronapandemie stelde ons daarbij voor nieuwe uitdagingen. Wij zijn trots op onze medewerkers. Met veel creativiteit en veranderkracht is omgegaan met de beperkingen en tragiek van de coronacrisis. Het was ook noodzakelijk om in kleine multidisciplinaire teams te werken. Dit heeft de samenwerking in en tussen teams bevorderd. Het werken op afstand werd snel geïmplementeerd. Voor veel medewerkers blijkt het deelnemen aan digitale vergaderingen laagdrempeliger te zijn geworden, de reistijd verviel. Het aantrekken van nieuwe medewerkers was één van de speerpunten uit de ambities voor 2020. Het zij-instroomprogramma is doorgezet. De coronacrisis heeft de waardering voor de zorg vergroot. Dit vertaalde zich in extra handen aan het bed. Het ziekteverzuim werd negatief beïnvloed door de coronacrisis. Door adequate begeleiding bleef het verzuim beheersbaar met een gemiddelde van 7,94%. Dit ligt iets onder het branche gemiddelde van 8,03%. Social Return Onze organisatie heeft mogelijkheden om werkgelegenheid, leerwerk- en stageplaatsen te creëren voor mensen die vanwege een sociale achterstand moeilijk aan een baan komen. Er zijn hiervoor ‘social return’ afspraken met de gemeenten Den Haag en Rijswijk gemaakt. In 2020 heeft Cardia op deze manier diverse mensen met een uitkering aan een betaalde baan geholpen. De instroom vindt met name plaats in de huishoudelijke zorg thuis. Social return Looptijd contract Te realiseren Gerealiseerd Percentage Den Haag 1-1-2020 t/m 31-12-2021 € 539.811 € 340.937 63% *Contract te laag ingezet; wordt in 2021 herzien Pagina 10 van 41 Rijswijk 9-6-2020 t/m 9-6-2021 € 5.249* € 241.009 4592%

Zij-instromers via interne opleiding bij Cardia aan de slag De ouderenzorg kampt met een tekort aan zorgpersoneel. Daarom zoeken we actief naar mogelijkheden om de instroom van nieuwe medewerkers te vergroten. De oriëntatiebanen zijn daarvan een voorbeeld. Geïnteresseerden kunnen in een korte periode kennis maken met het werk in de sector. Hopelijk zijn ze daarna geïnteresseerd om in de zorg te blijven werken. In dat geval biedt Cardia de mogelijkheid om een interne opleiding te volgen. Marjan Kroon is opleidingscoördinator bij Cardia. “Wij willen mensen een kans geven om te werken in de zorg. In 2018 zijn we begonnen met een project om zij-instromers aan te trekken. Mensen met werkervaring in een andere sector die interesse hebben om in de ouderenzorg te komen werken.” Via oriëntatiebaan naar interne opleiding Geïnteresseerden kunnen in een oriëntatiebaan gedurende drie maanden ontdekken of werk in de zorg bij hen past. “Enthousiaste mensen met capaciteiten willen we daarna natuurlijk behouden”, vertelt Marjan. “We bieden dan de interne opleiding aan. Maar vanwege hun leeftijd en werkervaring kun je deze mensen niet terug in de schoolbanken sturen voor een regulier opleidingstraject. “Dat vraagt een opleiding op maat.” Via het reguliere onderwijs kon Marjan dit maatwerk niet vinden. Daarom ontwikkelde Cardia samen met de organisatie OPPstap een eigen opleidingstraject. De zij-instromers worden hier opgeleid voor helpende, verzorgende of verpleegkundige. Ze zitten met drie verschillende niveaus in 1 klas. Net als op de mbo zorgopleidingen gaan de studenten één dag per week naar school, en de rest is praktijk. In maart 2019 is Cardia met 12 leerlingen de eerste Cardiaklas (OPPstapgroep) gestart. Later volgden een tweede en derde klas en in maart 2021 zal de vierde groep van start gaan. Werkervaring én levenservaring “We ontvangen veel sollicitaties,” vertelt Marjan. “De sollicitanten hebben allerlei achtergronden, van bijvoorbeeld bloemist tot makelaar. Opvallend is dat er in verhouding veel mannen hebben gesolliciteerd en zijn aangenomen.” Eén zo’n man is Gijs Groeneveld, hij komt uit de vastgoed sector. Hij startte in een oriëntatiebaan en is daarna bij Cardia in de zorg blijven werken. “In de oriëntatiebaan deed ik heel verschillende werkzaamheden. Meehelpen bij het eten, activiteiten organiseren, bewoners begeleiden bij het ochtend- en avondritueel…En vooral aandacht geven.” Het mooie van de mensen die in een oriëntatiebaan bij Cardia komen werken, is dat zij door hun werkervaring in andere branches net iets anders naar bepaalde zaken kijken. “Zij kijken door”, legt Marjan uit. “Ze vragen collega’s waarom ze bepaalde dingen doen. Dat zorgt ervoor dat ingesleten gewoonten even ter discussie staan. Dat is goed.” Naast werkervaring brengen veel mensen die in een oriëntatiebaan starten, ook een stuk levenservaring mee. En dat komt goed van pas, vertelt bijvoorbeeld Frank. “Dit werk had ik niet kunnen doen als ik 20 jaar jonger was. Als je wat ouder bent heb je vaak al het nodige meegemaakt. Die bagage helpt je bij het werken met ouderen”. Succesvol Het project Zij-instromers is zeer succesvol. In de periode maart 2019 tot einde 2020 zijn 30 zijinstromers een opleiding gestart, waarvan 6 mensen in 2020 hun diploma helpende behaalden. Een prachtig resultaat, vindt Marjan. “Dit is één van de oplossingen om de tekorten op de arbeidsmarkt aan te pakken. We merken ook dat we als organisatie nog redelijk uniek zijn met de oriëntatiebanen, en vooral de manier waarop wij het aanpakken. Een eigen interne opleiding met drie verschillende niveaus in één klas zijn wij nog niet in onze omgeving tegengekomen. Wij hopen dat ons verhaal andere organisaties inspireert.” Pagina 11 van 41

4. Organisatie In De Thuishaven is de facilitaire dienst gereorganiseerd. De restaurantfunctie is afgebouwd. Door de kleinschalige verpleeghuiszorg, waar op de huiskamers gezamenlijk gegeten wordt, nam het aantal restaurantbezoekers af. Alle medewerkers konden herplaatst worden. Voor de externe bezoekers van het restaurant is een goed alternatief gevonden. De warme maaltijd wordt thuisbezorgd. In 2020 is gestart met een haalbaarheidsonderzoek voor de bouw van een nieuwe locatie in Rijswijk Buiten. Het positieve resultaat vormt de basis voor de verdere planvorming. Wij zijn verheugd om op deze unieke plek een locatie te ontwikkelen voor wonen met VPT zorg. De ontwikkeling van het kleinschalige verpleeghuis op het landgoed Voorlei in Leidschendam liep vertraging op door problemen in het vergunningentraject. Er is vertrouwen dat gemeente en ontwikkelaar elkaar vinden in een bijgesteld bestemmingsplan. Om het succes van onze organisatie ook in de toekomst te waarborgen, is medio 2020 de overstap gemaakt naar een nieuwe ICT-leverancier SLTN. Een grote transitie die goed doorgevoerd is, ondanks de fysieke beperkingen door corona. Nieuwe functionaliteiten maken het mogelijk om verder te bouwen aan onze digitale infrastructuur. In de tweede helft van 2020 is een nieuw meerjarenbeleidsplan opgesteld: ‘Samen het verschil maken’. Dit traject is in samenspraak met vele betrokkenen vormgegeven, waardoor er een gedragen ambitienotitie ligt voor 2021-2022. Om de ambities waar te maken is de organisatiestructuur aangepast. De regiomanagers hebben een stafportefeuille/aandachtsgebied en de functie van manager bedrijfsvoering is geïntroduceerd. Pagina 13 van 41

Vanuit de WLZ transitiemiddelen zijn interessante samenwerkingsprojecten ontstaan waar in wisselende samenstellingen met collega zorgorganisaties wordt samengewerkt aan vernieuwing van zorg: • Data driven innoveren • Innovatieplatform Haaglanden • Digicoaches • Domotica project Verder participeert Cardia actief in regionale arbeidsmarkt initiatieven. Kwaliteitssysteem Cardia is HKZ gecertificeerd. In het verslagjaar is gewerkt aan de ontwikkeling van een dashboard met kwaliteitsindicatoren per Business Unit. Per kwartaal wordt gerapporteerd. Incidenten zijn geregistreerd en geanalyseerd om van fouten te kunnen leren. Er vonden 2 calamiteitenonderzoeken plaats. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft de onderzoeken als adequaat beoordeeld. In 2020 zijn 15 officiële klachten binnengekomen. Een aantal hiervan had te maken met de coronamaatregelen. Bijvoorbeeld over de bezoekregeling in de verpleeghuizen. De meeste klachten gingen over de huishoudelijke verzorging. Onderwerpen wisselden van niet goed schoonmaken tot onduidelijkheid over vervanging bij vakantie of ziekte van de huishoudelijke medewerker. Alle klachten zijn besproken met de betrokken leidinggevende en daarmee afgesloten. Verder zijn er interne audits gehouden op het gebied van medicatieveiligheid en hygiëne. Vanwege corona zijn de audits deels op afstand uitgevoerd. De verbeterpunten zijn opgepakt door medewerkers die verantwoordelijk zijn voor het betreffende aandachtsveld. Pagina 14 van 41

Toekomstbestendig met een nieuwe ICT-omgeving Digitalisering is een ‘hot item’ in de samenleving. Technologische ontwikkelingen volgen elkaar snel op en ook de zorg plukt daar de vruchten van. Door de coronapandemie zijn dit soort zaken in een stroomversnelling geraakt. We zien de voordelen die digitalisering ons biedt, ook in de ouderenzorg. Maar dat stelt wel eisen aan de ICT-infrastructuur van de organisatie. Daarbij is ook databeveiliging belangrijk. Binnen Cardia werd dit al voor de coronacrisis onderkend; begin 2020 werd daarom een begin gemaakt met het verbeteren van onze ICT en WiFi omgeving. Cardia in de ‘cloud’ “Praktische afwegingen en gebruiksgemak waren de eerste aanleiding om met een nieuwe ICTprovider te gaan werken”, vertelt projectleider Aruna Krishna over de grote ICT-migratie die in 2020 heeft plaatsgevonden. “De grootste verandering daarbij was de overgang van een lokale ICTomgeving naar een cloud-omgeving. Dat heeft als voordeel dat je de gebruiker maatwerk kunt bieden”, vertel Aruna. “In het nieuwe ICT-portaal Mijn Cardia vindt de gebruiker de applicaties die hij of zij in het dagelijkse werk nodig heeft, zonder dat iemand door een lange lijst van programma’s en toepassingen hoeft te scrollen.” Met de komst van de nieuwe ICT-omgeving is ook de beveiliging sterk verbeterd. “Er is een inlog systeem met dubbele authenticatie”, legt Aruna uit. “Na de eerste inlog is er een tweede bevestiging nodig om te controleren dat de persoon die aan het inloggen is, ook daadwerkelijk die rechten heeft. Zo kunnen onbevoegden niet bij de systemen komen met onze data.” Nieuwe computers Naast de nieuwe digitale infrastructuur is ook geïnvesteerd in nieuwe hardware. Medewerkers werken nu met laptops en de bureaus zijn voorzien van docking stations. Zo zijn medewerkers niet gebonden aan vaste werkplekken maar kunnen zij overal binnen Cardia en ook thuis hun werk doen. “Dat kwam goed uit toen de coronapandemie uitbrak. Al was het voor het uitreiken van de nieuwe laptops wel even improviseren.” Aruna vertelt hoe één van kantoorruimtes in Landscheiding helemaal vol stond met computers en accessoires. “We reikten de laptops uit via het raam. En als het regende zetten we er een grote parasol bij. Op deze manier konden de medewerkers hun laptop in ontvangst nemen en thuis gaan werken.” Verdere verbeteringen Project afgerond dus? “Nou nee”, vertelt Aruna, “we zijn er nog niet. In 2021 gaan wij vooral aan de slag met het afstemmen van de huidige situatie op de gebruikersbehoeften, gaan we de directories op de data-schijf versimpelen (onder andere samenwerken met Office 365) en meer gebruik maken van de Microsoft applicaties. We halen er nu nog niet uit wat er in zit. Gelukkig zijn binnen Cardia de lijnen kort en kunnen we doorgaans snel beslissen. Zo kunnen we onze ICT-systemen nog beter en gebruiksvriendelijker maken.”

De coronapandemie Aan het begin van 2020 hoorden we voor het eerst over een virus, ver weg in China. Maar al snel kwam het naar Europa en Nederland. In maart gebeurde wat niemand ooit voor mogelijk had gehouden: Nederland ging in lockdown. Onmacht Voor de verpleeghuiszorg brak een tragische tijd aan. Covid-19 bleek een groot risico voor met name ouderen en mensen met een kwetsbare gezondheid. De sluiting van de verpleeghuizen werd noodzakelijk geacht. Ouderen in de wijk werden geadviseerd thuis te blijven en afstand te houden. Vrijwel alle activiteiten kwamen tot stilstand. Een onmachtig gevoel hield velen van ons in haar greep: familie voelde zich onmachtig om de geliefde vader of moeder, tante of oom, man of vrouw te bezoeken. Bewoners die nog dagelijks een wandelingetje maakten waren onmachtig om naar buiten te gaan. Medewerkers en vrijwilligers voelden zich onmachtig om, nu het er op aan kwam, er te zijn voor de mensen bij wie ze soms al jarenlang betrokken zijn. Crisisbeheersing Binnen Cardia zijn de risico’s van de pandemie direct onderkend. Om deze risico’s goed te monitoren, controleren en managen, is vanaf het begin van het uitbreken van de pandemie een crisisorganisatie opgezet. Daardoor konden we snel leren, expertise delen en vlot handelen. Dit heeft goed gewerkt, waardoor de impact van de Covid-19 pandemie binnen Cardia beheersbaar bleef. Zeer welkom was ook de compensatie van coronakosten vanuit de overheid. Dit is echter ‘slechts’ de organisatorische kant van het verhaal. Maar belangrijker was de kwaliteit van leven van onze cliënten, bewoners en medewerkers. Pagina 16 van 41

Impact op de medewerkers Ook voor onze medewerkers was het een zwaar jaar. Zij hebben veel ziekte, overlijdens, somberheid en eenzaamheid gezien bij de bewoners. Maar in veel zorgteams ontstond ook iets moois: een grote onderlinge verbondenheid en solidariteit. De verantwoordelijkheid die veel medewerkers voelden om in deze omstandigheden kwalitatief goede zorg én liefdevolle aandacht aan bewoners te geven, is bewonderenswaardig. Steun vanuit de gemeenschap Niet alleen familie en vrienden van onze cliënten leefden mee met de bewoners van onze verpleeghuizen. We zagen ook vanuit de gemeenschap rondom onze locaties mooie initiatieven ontstaan. Wijkbewoners er vrijwilligers stuurden kaartjes naar bewoners om ze een hart onder de riem te steken. Vrijwilligers wierpen zich op als ‘belmaatjes’. Een aantal keren per week belden zij bewoners op om een praatje te maken en contact te onderhouden. En de welzijnsteams bleken creatief in het bedenken van activiteiten die bewoners zelf op de huiskamer konden doen. En dan waren er nog de ‘spontane’ acties van bedrijven en andere organisaties. Wat zijn onze bewoners en medewerkers verwend met bloemen en planten van verschillende bedrijven. En wat te denken van de medewerkers die het initiatief namen om bedrijven aan te schrijven voor het sponsoren van producten waarmee zij hun collega’s een hart onder de riem wilden steken. Zo werden we verrast met allerlei lekkernijen. Soms ook gebakken door medewerkers zelf. Letterlijke hoogtepunten waren de raambezoeken met hoogwerkers. Enkele bedrijven kwamen gratis met hoogwerkers langs zodat familieleden de hoogte in konden om hun naasten weer even in de ogen te kunnen kijken. En wat te denken van al die mensen die zich aanmeldden om in de tuin voor onze bewoners te zingen, muziek te maken en te dansen. Pagina 17 van 41

Het was bijzonder om te ervaren dat de coronaperiode ook heeft gezorgd voor verbondenheid tussen mensen. De mooie initiatieven vanuit verschillende kanten om onze bewoners, cliënten en medewerkers een hart onder de riem te steken hebben kracht gegeven. Ook werd de troost van geloof ervaren. Dit alles bracht de broodnodige positieve energie om door deze periode heen te komen. Geestelijke verzorging in coronatijd Door corona zijn de geestelijk verzorgers van Cardia in 2020 meer dan ooit dicht betrokken geweest bij bewoners en medewerkers. Zij ondersteunden bewoners, familieleden en medewerkers in de moeilijke maanden van de lockdown. “Ook zonder corona is het onze taak om bewoners bij te staan, bijvoorbeeld bij een naderend levenseinde, maar nu was dat extra belangrijk omdat familie minder of helemaal niet aanwezig kon zijn”, vertelt Mirjam Röhling, één van de geestelijk verzorgers van Cardia. “En we waren er voor de medewerkers die onder zeer stressvolle omstandigheden hun werk deden.” Tijdens corona-uitbraken op de locaties waren de geestelijk verzorgers aanwezig op afdelingen. Vaak als aanspreekpunt voor de familie. “In Tabitha kregen we te maken met een heftige corona-uitbraak in het voorjaar 2020. Wat was er toen een schaarste aan beschermingsmiddelen, testcapaciteit en kennis. Daar was mijn collega Janneke ondersteunend aanwezig voor medewerkers en bewoners”, licht Mirjam toe. “We waren blij dat het op een gegeven moment weer mogelijk was om vieringen en gespreksgroepen in kleine groepjes op de afdelingen te organiseren.” “Corona en de maatregelen om corona buiten de deur te houden waren zwaar voor onze bewoners”, vervolgt Mirjam. “Op de PG afdeling voelden veel mensen de spanningen en veranderingen in de omgeving aan, maar konden dit niet duiden. En voor bewoners met een somatische indicatie waren er spanningen omdat ze niet naar buiten konden. Sommige bewoners waren bang hun echtgenoot of echtgenote of hun kinderen pas weer op hun sterfbed te mogen zien.” In de zomer van 2020 hebben de geestelijk verzorgers met alle zorgteams op de locaties de voorgaande maanden geëvalueerd. Mirjam: “We hebben gesproken over de emotionele impact op de medewerkers, de praktische zaken, en over de morele afwegingen rond de maatregelen. Het was goed dat we op de locaties, maar ook op organisatieniveau, een bijdrage konden leveren aan de besluiten rond de coronamaatregelen. Onze inbreng op ethisch gebied speelde daarin mee.”

Herdenken Jaarlijks gedenken we in november op elke locatie van Cardia de overleden bewoners. Goed en vaak ontroerend om met familie, medebewoners, personeel en vrijwilligers samen te komen, woorden ter herinnering te spreken, troostende muziek te luisteren en een roos neer te zetten of een kaars te ontsteken bij noemen van de naam van elke dierbare. In 2020 is dit anders verlopen dan andere jaren. In juli is een bijzondere herdenkingsbijeenkomst georganiseerd in de tuin van Tabitha om de bewoners te gedenken die tijdens de corona-uitbraak van het voorjaar waren overleden. Mirjam vertelt hoe dat ging. “Mijn collega Janneke heeft een appelboom geplant als teken van liefde en onvergankelijkheid. Ze noemde de namen van de overleden bewoners en er klonk troostvolle muziek. Daarna legden de familieleden een steen met de naam van hun dierbare bij de boom. Het was een ontroerend en waardevol samen zijn.” De herdenkingsbijeenkomsten in november konden vanwege de maatregelen niet op de locaties gehouden worden. De geestelijk verzorgers hebben daarom met hulp van zorg- en communicatiemedewerkers per locatie een prachtig filmpje gemaakt, met alle elementen uit een ‘gewone’ herdenking. Familie kreeg een boekje, kaart en kaarsje thuis toegestuurd en kon op een voor hen goed tijdstip de link openen en zo de herdenkingsbijeenkomst ‘bijwonen’. Het initiatief werd met veel dank en waardering ontvangen. Net als in de hele maatschappij is ook binnen Cardia de geestelijke én fysieke schade van corona groot geweest. Maar we zagen ook de saamhorigheid en het doorzettingsvermogen van velen. Dat gaf en geeft goede moed. We zijn dankbaar dat de verpleeghuizen vanaf de zomermaanden van 2020 met een minder strikt regime te maken kregen. Nog steeds waren en zijn er maatregelen nodig – maar een complete lockdown zoals in die eerste maanden van 2020 is gelukkig niet meer voorgekomen. Laten we met elkaar er alles aan doen om dit zo te houden!

Financiële verantwoording Resultaat Het resultaat over 2020 bedroeg € 1.512.000 positief (2019: € 825.000 positief). Na een omzetstijging van 13,4% in 2019 nam de omzet in 2020 verder toe met 10,6% tot € 42,5 mln. Evenals in 2019 nam de omzet uit WMO-prestaties (huishoudelijke hulp) toe, leidde zorgverzwaring tot hogere opbrengsten WLZ en is zorg-gerelateerde coronacompensatie ontvangen (€ 1,3 mln.). Het volledige financieel jaarverslag over 2020 kunt u hier downloaden. Liquiditeitspositie De liquiditeitsratio ultimo 2020 bedroeg 1,57 (10.058 mio), waarmee Cardia zeer goed in staat was haar kortlopende verplichtingen tijdig te voldoen. Balanspositie per 31 december 2020 KPI Eigen vermogen Solvabiliteit (eigen vermogen t.o.v. balanstotaal) Budgetratio (eigen vermogen t.o.v. bedrijfsopbrengsten) EBITDA (Earnings before interest, taxes, depreciation, amortization) Overige cijfers 2020 Aantal uren extramurale productie (geheel verslagjaar) Totaal bedrijfsopbrengsten (in Euro’s) 6 Waarvan wettelijk budget voor aanvaardbare kosten 6 183.000 42.516.537 31.726.330 2019 170.000 38.443.925 28.546.239 2018 156.500 33.661.539 24.498.508 2017 55459 37.966.297 21.820.846 2016 55913 31.100.705 21.064.359 2020 € 12.875.000 42,3% 30,3% € 3,2 mln. 2019 € 11.363.000 41,5% 29,6% € 2,3 mln.

Toezicht & Medezeggenschap Raad van Toezicht Dit coronajaar was ook voor de raad van toezicht een bijzonder jaar. Net als heel Nederland ging het vooral over de impact van de pandemie op de zorg. We hebben intens meegeleefd met de nabestaanden van de vele overleden bewoners en met de talloze zieke medewerkers. De raad werd voortdurend door de bestuurder geïnformeerd over de coronasituatie op de locaties. Op die manier zagen wij welke ingrijpende gevolgen het virus en de daaruit voortvloeiende bezoekregeling had voor bewoners, familie en medewerkers. In eerste instantie waren wij terughoudend om locaties te bezoeken. In oktober voerden de voorzitter en vicevoorzitter van de raad van toezicht samen met de bestuurder een overleg met de Inspectie Gezondheidszorg & Jeugd in het kader van regulier toezicht. Het was een inspirerend gesprek over onder andere de coronasituatie, kwaliteit & veiligheid, de Wet zorg en dwang en Planetree. De IGJ gaf in dit gesprek tevens aan dat er geen belemmeringen waren voor een locatiebezoek door de raad van toezicht. Daarna hebben twee leden van de raad in december de locatie Tabitha bezocht en gesprekken gevoerd met medewerkers over hun ervaringen met het coronavirus. Hoewel de situatie per afdeling verschilde, werd duidelijk hoe groot de impact was voor diegenen die de crisissituatie van dichtbij hebben ervaren. In december hebben we met de bestuurder de ervaringen in Tabitha besproken, aan de hand van een door Waardigheid & Trots uitgevoerde procesevaluatie. Veerkracht en energie Als raad zagen we ook dat Cardia, ondanks corona, een organisatie is met veerkracht en energie. De ontwikkeling van de nieuwe locatie Floriadehof in Zoetermeer verliep volgens plan waardoor de opening nog in december kon plaatsvinden. Dat is zeker een mijlpaal te noemen. We waren blij dat we de locatie voor de opening konden bezoeken. Ondertussen gingen de ontwikkelingen door, met onder andere uitbreidingsplannen in Rijswijk en Leidschendam. Over deze projecten vond in 2020 met regelmaat afstemming en gedachtenvorming plaats tussen de raad van toezicht en bestuurder. We waren onder de indruk van de stappen die in 2020 zijn gezet op ICT-gebied. Met veel inspanning werd gewerkt aan de uitvoering van de ICT-roadmap, met onder andere een grootschalige migratie medio 2020. Dit thema was onderwerp van gesprek in de decembervergadering. Het blijft inspirerend om medewerkers te spreken over hun eigen aandachtsgebied. Functie van de raad van toezicht De raad van toezicht is werkgever van de raad van bestuur, ziet toe op de besturing van de organisatie en het gevoerde beleid en adviseert de bestuurder. Ook voelen we ons de hoeder van de dialoog in de organisatie en tussen de organisatie en haar omgeving. Daarin vertegenwoordigen wij het maatschappelijke belang dat Cardia nastreeft. Het gaat dan natuurlijk vooral om de kwaliteit van de zorg en van de huisvesting. We zien erop toe dat de financiën op orde zijn en dat Cardia een goede werkgever is. Bij dit alles moeten we ervoor zorgen dat de organisatie op lange termijn bestaansrecht heeft. De medezeggenschapsorganen zijn voor ons belangrijke gesprekspartners. Ondanks de coronamaatregelen is het gelukt om een regelmatig en goed contact te onderhouden met de Ondernemingsraad, de Centrale Cliëntenraad en de Professionele Adviesraad. De jaarlijkse ontmoeting met MT, geestelijk verzorgers, OR, PAR en CCR kon doorgaan en leverde waardevolle gesprekken op over de strategische koers van Cardia. Na een mooi proces met diverse geledingen in de organisatie gaven we vol vertrouwen goedkeuring aan de strategisch koers 2021-2022. Pagina 21 van 41

Samenstelling en beloning De raad van toezicht werd in maart uitgebreid met een nieuw lid, Ron de Haas, die de portefeuille Vastgoed kreeg. Het tijdelijke voorzitterschap van Hein Griffioen werd in augustus omgezet in een aanstelling op vaste basis. In oktober zijn we begonnen met een wervingstraject in verband met het reglementair aftreden van Lex van Eijndhoven en Marcus van Spronsen, in juni respectievelijk mei 2021. De beloning van bestuurder en raad van toezicht wordt gereguleerd door de Wet Normering Topinkomens (WNT). Op advies van de Nederlandse Vereniging van Toezichthouders in Zorg en Welzijn (NVTZ) blijven wij al jaren ruim binnen de grenzen van de WNT-norm. Behalve naar het functioneren van de bestuurder kijken we ook naar dat van onszelf. In 2020 hebben we onze zelfevaluatie extern laten begeleiden. Als raad werken we tevens continu aan onze professionalisering. Op dit gebied werden, veelal digitaal, cursussen gevolgd en bijeenkomsten van onder andere de NVTZ bijgewoond. De Raad van Toezicht bestond in 2020 uit: • • • • • Drs. Hein Griffioen – voorzitter; organisatie-adviseur Prof. dr. Jolanda de Vries – vice voorzitter; RvB ziekenhuis Drs. Lex van Eijndhoven – lid; RvB welzijn Drs. Marcus van Spronsen – lid; accountant Dhr. Ron de Haas – lid; RvB woningcorporatie Meer informatie over (neven-)functies staat vermeld op onze website. Pagina 22 van 41

Ondernemingsraad De Ondernemingsraad van Cardia zet zich met 13 gedreven leden dagelijks in voor de belangenbehartiging van alle werknemers. Uiteraard had ook de OR te maken met de coronamaatregelen. Dat betekende: digitaal of op externe locaties vergaderen zodat de geplande overlegvergaderingen met de bestuurder en de interne vergaderingen toch konden doorgaan. Ook het contact met de medewerkers moest anders georganiseerd worden. Dit verliep meestal via de digitale weg, met nieuwsbrieven en e-mails. De OR dacht mee over de coronamaatregelen binnen Cardia, zoals de bezoekregeling, de zorgbonus en de tijdelijke thuiswerkregeling. Advies en instemming In 2020 werd de Ondernemingsraad over diverse strategische onderwerpen om advies of instemming gevraagd. Een belangrijk onderwerp was de reorganisatie van locatie De Thuishaven. De OR ging in gesprek met de medewerkers over de gevolgen van de voorgenomen reorganisatie voor de dagelijkse werksituatie. De zorgen en aandachtspunten van de collega’s zijn meegenomen in het advies dat OR uitbracht aan de bestuurder. OR samenstelling & verkiezingen Vanwege een aantal vacatures in de Ondernemingsraad en de wens om de OR op volle sterkte te brengen tot het wettelijke aantal van 13 leden, werd besloten om in oktober verkiezingen te organiseren. Vijf collega’s stelden zich kandidaat; dat was ook precies het aantal vacatures. Daarom was het uiteindelijk niet nodig om verkiezingen te houden. In november werd een inspirerende startbijeenkomst gehouden met de voltallige nieuwe OR. De OR werkt met de volgende missie & visie: Missie • Samen werken aan een positief en gezond werkklimaat • Een open en eerlijke communicatie binnen de organisatie • Betrokkenheid van medewerkers bij besluitvorming Visie De OR van Cardia ziet een organisatie • Die medewerkers bindt en boeit. • Waar medewerkers zich in een gezonde werkomgeving met plezier ontplooien en ontwikkelen. • Waar iedereen met elkaar in verbinding staat, open en eerlijk communiceert; waar veiligheid vanzelfsprekend is. • Waar veranderingen binnen de organisatie duidelijk aangegeven en gerealiseerd worden. Interne en externe contacten De OR heeft zich als gebruikelijk regelmatig laten informeren door collega’s en/of externe deskundigen over verschillende zaken die in 2020 speelden, en heeft ook overleg gevoerd met de Raad van Toezicht en de Centrale Cliëntenraad. Daarnaast was de ondernemingsraad ook aanwezig bij de strategiesessie met de Raad van Toezicht, het MT, de Centrale Cliëntenraad, de Professionele Adviesraad en de geestelijk verzorgers. In groepjes werden korte, gemiddelde en lange termijn thema’s besproken. De uitkomsten hiervan zijn verwerkt in het meerjarenbeleidsplan 2021-2022. De ondernemingsraad had in 2020 graag samen met de afdeling P&O aan de slag willen gaan met het thema Vitaliteit & Duurzame Inzetbaarheid. Dit kon door de coronacrisis helaas niet doorgaan. In 2021 zal dit zeker opgepakt worden. De Ondernemingsraad van Cardia bestaat uit: • Jeannette Brouwer (vanaf 2014) • Michella v.d. Oever (vanaf 2014) • Marty Koster, voorzitter (vanaf 2018) • Benjamin v.d. Kraan (vanaf 2018) • Paul Obbema (vanaf 2018) • Inge Vroomen (vanaf 2018) • Stef van der Ark (vanaf 2018) • Monica Rappa (vanaf 2019) • Kobie van der Meer (vanaf 2020) • Petra Vergunst (vanaf 2020) • Danny Zalm (vanaf 2020) • Sharon Pronk (vanaf 2020) • Liesbeth van Dijk (vanaf 2020) verzorgende IG Landscheiding EVV-er Onderwatershof medewerker finance & control wijkverpleegkundige Landscheiding bewegingsagoog Landscheiding teamleider zorg & welzijn De Thuishaven functioneel applicatiebeheerder helpende zorg & welzijn Onderwatershof praktijkopleider Onderwatershof Pagina 23 van 41 woonzorgconsulent Tabitha/De Thuishaven technische dienst De Thuishaven leerling verpleegkunde De Thuishaven medewerkster welzijn OC Mariahoeve

Professionele Adviesraad 2020 was een hectisch jaar. Een jaar waarin een tot dan nog onbekend virus hard toesloeg in de wereld en uiteindelijk ook bij ons allen, zowel privé als bij ons als medewerkers van Cardia. Tijdens de eerste besmettingsgolf was een ieder druk doende zicht te krijgen op wat hem of haar overkwam. Medewerkers en bewoners werden geconfronteerd met overheidsmaatregelen die omgezet werden in Cardia beleid. Het leren omgaan en werken met persoonlijke beschermingsmiddelen, de lockdown, thuis werken, zieke collega’s en - afhankelijk van de locatie - de zieke en overleden bewoners, agressie van mantelzorgers en werkdruk; het is slechts een greep uit de vele ervaringen die een flinke invloed hebben gehad op de draagkracht en -last van de medewerkers. Het was een periode van angst voor het onbekende en de impact was groot. De Professionele Adviesraad (PAR) heeft zich in die periode terughoudend opgesteld wat betreft het gevraagd en ongevraagd adviseren. Er werden immers zowel vanuit de overheid als in de media al genoeg adviezen gegeven. De PAR volgde de manier waarop er door een ieder uiting werd gegeven aan de adviezen en de consequenties hiervan, om zo in het vervolg mee te kunnen praten over hoe we het gezamenlijk eventueel anders zouden kunnen aanpakken. Zo is op 12 mei 2020 aan alle medewerkers een oproep gedaan om vooral het gezonde verstand te blijven gebruiken, gezien de vele niet relevante verhalen die ons bereikten vanuit de diverse media. Maar er werd tevens grote waardering uitgesproken naar de medewerkers over de manier waarop zij omgaan met het leveren van zorg. In de loop van het jaar kregen we meer zicht op de invloed van Covid-19 op de dagelijkse zorgsituatie. Hierdoor waren medewerkers beter voorbereid dan tijdens de eerste golf van besmettingen. Dit neemt niet weg dat de medewerkers blijvend aandacht verdienen. Aan de medewerkers zelf is het om hun kennis, kunde en vaardigheden op het gewenste niveau te houden. In 2021 zal voor de PAR de nadruk liggen op het vergroten van de bekendheid en het oprichten van een klankborgroep, zodat medewerkers zich vanuit alle locaties vertegenwoordigd kunnen voelen. Tevens het gezamenlijk onder controle krijgen van Covid-19 en hierbij volgen van het overheidsbeleid. Iedere medewerker heeft de vrijheid om zich wel of niet te laten vaccineren. Centraal hierbij staat echter de eigen deskundigheid en verantwoordelijkheid. Vanuit de PAR zijn in 2020 de volgende adviezen gegeven, al dan niet in een direct overleg met de bestuurder van Cardia of in andere overlegsituaties: • Herziening kwaliteitsplan Verpleeghuiszorg 2020 • Functiedifferentiatie, de coachend verpleegkundige • Sanctiebeleid inzake ongewenst gedrag familie/relaties van bewoners • Wet Zorg en Dwang • Bezoekersregeling Coronabeleid • Bij wie kan de medewerker terecht met welke problemen • Aandacht voor de implementatie en borging van de diverse ontwikkelingen/projecten binnen Cardia • Voorbehouden handelingen niveau 3 • Behandeldienst diverse locaties • Strategiesessie rond het Meerjarenbeleidsplan, strategische koers 2021-2022 • Covid-19 in relatie tot de professionele ontwikkeling • Voortbestaan functie wondverpleegkundige De Professionele Adviesraad bestaat uit: • Marni Scholtens • Gerita Sijtsma (vanaf 1-7-2020) • Desiré Pereira (vanaf 1-11-2020) • Gerdien van der Zwan • Rob Korte, voorzitter Pagina 24 van 41 EVV-er Landscheiding praktijkopleider Tabitha wijkverpleegkundige Onderwatershof casemanager psychogeriatrie Tabitha teamleider zorg & welzijn Onderwatershof

Centrale Cliëntenraad De coronapandemie heeft er in 2020 flink ingehakt. En dat zeker niet positief. De oplopende besmettingen onder de ouderen in de verpleeg- en verzorgingshuizen leidden er begin 2020 toe dat er landelijk een bezoekverbod werd afgekondigd. De onderlinge contacten tussen de bewoners werden beperkt en streng gereguleerd. Bewoners die besmet waren werden veelal tijdelijk verhuisd naar een andere afdeling om daar de best mogelijke zorg te krijgen en de kans op het besmetten van anderen zo klein mogelijk te maken. Een moeilijke tijd volgde: geen bezoek, geen contact met andere bewoners en verzorgenden die in ‘maanpakken’ zorg moesten verlenen. Het hakte er flink in. Sommige bewoners ervoeren de isolatie zelfs erger dan de oorlog. Afgeschermd bezoek Gelukkig ontstonden er in die moeilijke periode ook mooie ideeën om de pijn enigszins te verzachten. Er werden afgeschermde bezoekmogelijkheden gecreëerd, al dan niet met schermen van plexiglas, een bezoekerstent of -cabine. Zelfs hoogwerkers kwamen er aan te pas om aan de buitenzijde van het gebouw familieleden naar het raam van een bewoner te tillen. De bedoelingen waren goed maar het maakte het gemis om elkaar even te kunnen vasthouden niet goed. Zeker ook voor familie die niet op bezoek mocht was het zwaar. Sommigen lieten zich maar moeizaam overtuigen dat bezoek echt niet was toegestaan. In de loop van 2020 werden de strenge maatregelen gelukkig enigszins versoepeld. Op het moment dat ik dit schrijf (maart 2021) is het veelal zo dat bewoners weer 2 bezoekers per dag kunnen ontvangen. Bewoners en veel medewerkers zijn inmiddels gevaccineerd en ik lees in de krant dat het aantal besmettingen onder de ouderen echt aan het teruglopen is. Dit zijn goede ontwikkelingen en ik hoop daardoor 2020 zo snel mogelijk te kunnen vergeten. Floriadehof Eind december 20020 opende Cardia een geheel nieuwe locatie in Zoetermeer, Floriadehof geheten. Deze locatie voor 64 bewoners is geschikt voor bewoners met een grotere zorgbehoefte. Deze locatie is in nauwe samenspraak met diverse partijen, waaronder de cliëntenraad, qua opzet en inrichting afgestemd op de bewoners; licht, praktisch, en met veel bewegingsruimte. Met de nieuwe domotica mogelijkheden en enthousiast personeel is ook dit een heel prettig gebouw om te wonen. Wisseling van de wacht Tot slot, na 6 jaar voorzitter te zijn geweest van de Centrale Cliëntenraad van Cardia zit mijn termijn erop. Het stokje is inmiddels gelukkig overgenomen door Peter Olierook. In die 6 jaar heb ik met veel plezier, samen met de leden van de cliëntenraden van de diverse locaties, de belangen van cliënten zo goed mogelijk bespreekbaar gemaakt. De overleggen met de bestuurder waren altijd zeer constructief en daar bewaar ik goede herinneringen aan. Cardia draag ik in mijn hart en ik vertrouw erop dat de bewoners een zorgzame huisvesting blijven vinden. Henk Kauderer Pagina 25 van 41

Peter Olierook is Henk opgevolgd als voorzitter van de Centrale Cliëntenraad. Hij wil Henk hartelijk bedanken voor zijn vele jaren van diepe betrokkenheid in zowel de lokale als de centrale cliëntenraad van Cardia. “Als er wordt gesproken over beleidsaanpassingen was Henk’s motto altijd: ‘wat betekent dat voor de cliënt’”, vertelt Peter. “Het staat buiten kijf dat hij het belang van de cliënt altijd op de eerste plaats stelde. Ik heb gelukkig een aantal jaren met hem kunnen samenwerken in de centrale cliëntenraad dus ik voel mij goed voorbereid op mijn nieuwe taak. Ik was de afgelopen jaren voorzitter van de cliëntenraad van Onderwatershof, dus heb ook daar veel ervaring op kunnen doen voor deze nieuwe functie.” Peter kijkt uit naar een beter 2021. “Hopelijk komt langzamerhand het normale functioneren van de maatschappij en de samenleving weer snel op gang.” Ook het bestuur van Cardia dankt Henk voor zijn jarenlange inzet voor de centrale cliëntenraad. Henriëtte Bertels: “Henk Kauderer is een betrokken, charmant en warm persoon. Hij is gezellig en hartelijk maar kan ook scherp zijn. Altijd vanuit de juiste motieven. Met een glimlach op zijn gezicht is hij steeds behulpzaam geweest naar het personeel en de cliënten van Cardia. Hij heeft jarenlang zijn ervaring en kennis ter beschikking gesteld aan de organisatie, en was er als je hem nodig had. Veel dank Henk!” Pagina 26 van 41

Implementatie Wet zorg en dwang Op 1 januari 2020 ging de Wet zorg en dwang (Wzd) in. 2020 was een overgangsjaar. Wat houdt de wet precies in? En wat betekent dit voor cliënten en mantelzorgers? Alinda Tukker is als projectleider betrokken bij de implementatie van de wet en vertelt hierover. De Wet zorg en dwang vervangt de Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (Bopz). “Beide wetten gaan over het toepassen van ‘onvrijwillige zorg’, legt Alinda uit. “Er is sprake van onvrijwillige zorg als een cliënt of zijn vertegenwoordiger níet instemt met de zorg of als de cliënt zich verzet. Het uitgangspunt in de Wzd is dat onvrijwillige zorg niet toegepast mag worden, tenzij een cliënt een gevaar is voor zichzelf of voor een ander.” Alle cliënten met dementie De Wet zorg en dwang geldt voor mensen met dementie of een verstandelijke beperking. En niet alleen voor mensen in woonzorglocaties, maar ook thuiswonende mensen met dementie vallen hieronder. Het gaat niet alleen over wel of niet naar buiten mogen. “Het gaat ook over zaken als een bedhek omhoog in de nacht of hoe laat iemand naar bed gaat”, vertelt Alinda. “Leven in vrijheid is normaal. Voor iedereen. Mensen hebben het recht om hun eigen leven in te richten. Dat is het uitgangspunt van de wet en ook bij Cardia.” Externe toets Soms is het toch nodig om onvrijwillige zorg toe te passen. Bijvoorbeeld als een cliënt een gevaar is voor zichzelf of voor een ander. Denk aan situaties waarbij iemand die thuis woont ’s nachts gaat dwalen of vergeet het gas uit te doen. In de Wet zorg en dwang staat welke regels een zorgorganisatie dan moet volgen. Er is een stappenplan die de organisatie moet doorlopen en er moet voldoende zijn geprobeerd om onvrijwillige zorg te vermijden. Een externe Wzd-functionaris toetst dit: is het stappenplan op de juiste manier gevolgd? Trainingen Alinda: “Het is goed dat het welzijn en geluk van de cliënt altijd het uitgangspunt zijn. Daarop is onze zorg gericht. Maar dankzij de regels uit de Wet zorg en dwang hebben we nu goede regels in handen hoe we met bepaalde situaties om moeten gaan.” Het afgelopen jaar heeft Cardia medewerkers in de wet geschoold. “We hebben aandachtsvelders op de locaties die alles van de wet weten”, zegt Alinda. “Zij kijken ook de dossiers na. De komende tijd gaan we nog meer mensen trainen. Het is belangrijk dat collega’s zich goed bewust zijn van de toepassingen van deze wet.” Cliëntvertrouwenspersoon Cardia heeft een onafhankelijke cliëntvertrouwenspersoon voor de Wet zorg en dwang: Peter van der Laar. Als een cliënt of zijn/haar mantelzorger vragen of zorgen heeft over de onvrijwillige zorg kan men bij de cliëntvertrouwenspersoon terecht. Peter luistert naar de cliënt, geeft informatie en uitleg en helpt bij het oplossen van de vraag of klacht. De contactgegevens van Peter van der Laar zijn te vinden op de website van Cardia. Kwaliteitsanalyse De Wzd schrijft voor dat zorgorganisaties twee maal per jaar een analyse van de toegepaste onvrijwillige zorg aanleveren bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Voor 2020 kunnen we ons beperken tot een kwalitatieve analyse. Deze analyse vindt u in de bijlage op pagina 37 van dit jaarverslag. De Wet zorg en dwang gaat over het toepassen van onvrijwillige zorg en vrijheidsbeperkingen. Het uitgangspunt in deze wet is dat onvrijwillige zorg niet toegepast mag worden. Een cliënt heeft het recht om zoveel mogelijk zelf te beslissen. De Wet zorg en dwang beschermt deze rechten. Pagina 27 van 41 Soms is het toch nodig om tot onvrijwillige zorg over te gaan. Bijvoorbeeld als een cliënt een gevaar is voor zichzelf of voor een ander. In de Wet zorg en dwang staat welke regels een zorgorganisatie dan moet volgen.

Stichting Vriendenfonds Cardia Nieuw in 2020: de stichting Vriendenfonds Cardia. We kenden al de vier afzonderlijke vriendenstichtingen voor de locaties Duinrust, Onderwatershof, Tabitha en Landscheiding. Om schaalvergroting te realiseren en zodoende middelen te kunnen werven voor projecten en activiteiten waar álle cliënten van Cardia profijt van hebben, is besloten de vier afzonderlijke stichtingen samen te voegen in één centraal vriendenfonds: de Stichting Vriendenfonds Cardia. De vriendenstichtingen van Duinrust, Onderwatershof, Tabitha en Landscheiding hebben afgesproken zich aan het begin van 2021 op te heffen en hun (deels gelabelde) vermogen over te dragen aan het nieuwe centrale vriendenfonds van Cardia. Om dit mogelijk te maken zijn op 31 juli 2020 de statuten van Stichting Vrienden Cardia Landscheiding gewijzigd. De statutenwijziging betrof onder andere de naamswijziging van de stichting naar Stichting Vriendenfonds Cardia. De nieuwe stichting is in juridisch opzicht een voortzetting van de vier afzonderlijke vriendenstichtingen als hierboven genoemd. Doelstelling Vriendenfonds Cardia Het Vriendenfonds werft (financiële) middelen en vrijwillige inzet voor projecten en activiteiten die direct of indirect een bijdrage leveren aan het welzijn van alle cliënten van Cardia. Het gaat hierbij om voorzieningen die niet uit het reguliere zorgbudget betaald kunnen worden. De besturen van de vier afzonderlijke vriendenstichtingen stellen elk over 2020 een activiteitenverslag en een jaarrekening op en publiceren deze gegevens op www.anbi.nl en op de website van Cardia. Pagina 28 van 41

Welzijn: “de vrijheid van fietsen is onbetaalbaar” Roland en Plony Wichers zijn drie jaar geleden als fietsvrijwilliger gestart bij het fietsproject van Onderwatershof. Maar zoals vrijwel alle activiteiten lag ook dit stil tijdens de eerste fase van de coronacrisis. Gelukkig kon het vanaf half juni weer opgestart worden. En dat was erg fijn. “Het gevoel van vrijheid dat fietsen oplevert is onbetaalbaar.” “De eerste fiets waarmee we met de bewoners van Onderwatershof en ouderen uit de buurt op pad gingen, was een duofiets”, vertelt Roland. “Inmiddels bestaat ons ‘wagenpark’ uit drie verschillende fietsen. Een duofiets met aanhanger, een riksja en een rolstoelfiets. Dat is heel fijn, want nu kunnen ook rolstoelers mee.” In de maanden dat het fietsproject stillag, zijn de vrijwilligers de bewoners van Onderwatershof niet vergeten. Het contact is gebleven. Na een oproep van de woonzorglocatie werden de fietsmaatjes belmaatjes. “Wekelijks belden wij met verschillende ouderen en haalden we ook herinneringen op aan mooie fietstochten”, vertelt Roland. “Toen de nieuwe riksja werd afgeleverd fietsten we langs om de fiets te laten zien, terwijl de ouderen voor het raam stonden en naar ons zwaaiden. Heel bijzonder. Om de bewoners te laten weten dat we aan hen dachten, hebben we als vrijwilligersgroep de ouderen van Onderwatershof een witte roos gegeven met een handgeschreven boodschap.” Een groot succes Het fietsproject is zo succesvol omdat samen fietsen de vrijwilligers én de ouderen veel plezier geeft, aldus Plony. “Drie jaar geleden zijn we het project gestart met zeven fietsvrijwilligers. Inmiddels bestaat de ploeg uit 27 mannen en vrouwen. We kunnen zelf bepalen wanneer wij fietsen. Vaste afspraak is dat je minimaal één keer per week beschikbaar bent. We werken met een online agenda waarin de ritten en het model fiets vermeld staat. Vervolgens plannen wij onszelf in.” Het project Er zijn drie fietsritten per dag. Alle ouderen in Rijswijk kunnen gebruik maken het fietsproject. In de praktijk blijkt dat het best lastig is voor ouderen om het initiatief te nemen. Daarom gaan de contactpersonen regelmatig bij de mensen langs of ze bellen hen op met de vraag of zij zin hebben in een rit. “Samen fietsen is pure beleving en heerlijk om te doen”, vindt Plony. “Veel ouderen die met ons meerijden komen niet zo vaak meer buiten en al helemaal niet ver van huis. Actieve lichaamsbeweging in de buitenlucht vergroot hun wereld en vermindert het gevoel van eenzaamheid. Tijdens het fietsen hebben we de tijd om bij te kletsen en de omgeving goed in ons op te nemen. We krijgen vaak leuke reacties van mensen aan de kant van de weg. Zij roepen gedag, zwaaien of maken een jolige opmerking.” Kracht De fietsvrijwilligers proberen persoonlijke wensen van ouderen te vervullen. Een ritje naar het huis waar iemand gewoond heeft, een natuurgebied in de buurt of zelfs een rit samen met een familielid. Zo kan het zijn dat voorop de duofiets iemand zit die zorg krijgt, terwijl de mantelzorger met de andere fietsvrijwilliger achterop meefietst”, legt Roland uit. “De kracht van ons project zit in de combinatie van persoonlijk contact en het vergroten van iemands wereld.” De aanschaf van de duofietsen, de riksja en de rolstoelfiets is door fondsenwerving en het vriendenfonds mogelijk gemaakt. Pagina 29 van 41

Bijlagen: 1. Kwaliteitsplan – kwaliteitskader verpleeghuiszorg 2020 2. Kwaliteitsanalyse Wet zorg en dwang 2020 3. Governance Code Zorg Pagina 31 van 41

Bijlage 1: Kwaliteitsplan – kwaliteitskader verpleeghuiszorg 2020 In het meerjarenbeleidsplan Cardia: Merkbaar Beter! worden de kwaliteitsplannen voor zowel de verpleeghuiszorg als de thuiszorg beschreven. Voor de verpleeghuiszorg is dat voor Cardia de verdieping van het kwaliteitskader Verpleeghuiszorg. In dit hoofdstuk geven we een overzicht van de bereikte resultaten in de uitdagende omstandigheden van de coronacrisis. Impact van de coronacrisis op Cardia Cardia is vanaf maart 2020 hard geraakt door de coronacrisis. De verpleeghuizen gingen dicht en naasten konden helaas alleen op afstand contact hebben met de bewoner. Diverse medewerkers en bewoners raakten besmet met Covid-19 en er zijn verdrietig genoeg ook bewoners overleden als gevolg van de besmetting. Om de zogenaamde kruisbesmetting te voorkomen, gingen medewerkers werken binnen vaste teams. Vrijwilligers konden slechts beperkt worden ingezet. Vanaf het moment dat het mocht, heeft Cardia voortvarend de mogelijkheid opgepakt om bezoek weer stapsgewijs en gecontroleerd toe te laten op locaties. Het ziekteverzuim van medewerkers steeg in bepaalde weken, vanwege besmettingen en mentale druk. Tegelijkertijd heeft deze periode geleid tot nieuwe werkwijzen, creativiteit en innovatie. De bijzondere omstandigheden hebben er ook toe geleid dat niet alles zoals voorgenomen in het kwaliteitsplan en in de posten van het kwaliteitsbudget, gerealiseerd kon worden. Veel inhoudelijke ontwikkelingen heeft Cardia kunnen doorzetten, maar de uitbreiding van personeel heeft hinder ondervonden van de coronasituatie. Er konden minder externen ingezet worden en de belasting voor de medewerkers was zwaar. Behaalde resultaten verpleeghuiszorg Ondanks de grote impact van de corona-uitbraak heeft Cardia een grote impuls kunnen geven aan de kwaliteit van zorg en ondersteunende systemen. We beschrijven hieronder welke resultaten we bereikt hebben om een optimale kwaliteit van leven te kunnen bieden aan onze cliënten. We doen dit aan de hand van de inhoudelijke ambities en de noodzakelijke randvoorwaarden, zoals beschreven in het kwaliteitsplan (zie figuur). Pagina 32 van 41

Persoonsgerichte zorg en ondersteuning - Het levensverhaal heeft een vaste plek gekregen in het zorgdossier. Dit wordt waar mogelijk in samenwerking met de familie opgesteld. Zo kunnen de medewerkers de bewoner nog beter leren kennen. - Met verschillende groepen zijn sessies gehouden rond het Planetree zelfassessment. Dit geeft deelnemers inzicht in wat mensgerichte zorg in de dagelijkse zorgpraktijk betekent. Helaas zijn de vervolgstappen van het Planetree zelfassessment stil komen te liggen vanwege de coronasituatie. - De coördinatie van en de samenwerking met de behandeldienst is versterkt, door het aantrekken van een coördinator behandeldienst. Juist in de coronacrisis bleek dit cruciaal om werkwijzen goed onderling af te stemmen en behandeling op afstand goed vorm te kunnen geven. Wonen en Welzijn - De samenwerking tussen zorg, welzijn en de facilitaire afdelingen is versneld, doordat medewerkers vanwege de coronacrisis aan één afdeling werden toegewezen. Dit heeft het kleinschalig wonen versterkt. - Elke locatie heeft een geestelijke verzorger. Deze bleek in de coronacrisis van grote waarde bij het omgaan met eenzaamheid, verdriet en angst. - Het klantenbureau heeft haar werkwijzen moeten aanpassen vanwege de sluiting van de verpleeghuizen. Digitale rondleidingen met behulp van film en foto’s kwamen in de plaats van echte rondleiding. - De applicatie Familienet is ingevoerd en we zijn gestart met het beeldbellen van bewoners met hun naasten. Veiligheid & Leren en verbeteren van kwaliteit - Er is gewerkt aan de deskundigheid van medewerkers, met name rond het thema corona, zoals infectiepreventie, quarantaine verpleging en werken met digitale communicatiemiddelen. - De Wet zorg en dwang is voortvarend geïmplementeerd. Leiderschap, governance en management - De medezeggenschapsraden, waaronder de Professionele AdviesRaad, zijn belangrijke gesprekspartners bij wijzigingen in werkwijzen en de bezoekersregeling. Een inspiratiedag voor de beroepsgroep was helaas niet mogelijk. Personeel - Op het gebied van vitaliteit is veel gedaan aan mentale en psychologische ondersteuning. - Vanuit het management informatiesysteem is teamgerichte informatie beschikbaar gekomen die een goede sturing en planning mogelijk maakt. - Er is een arbeidspool opgezet om continuïteit van zorg te kunnen garanderen bij een corona uitbraak. - Vanuit de medewerkerswaarden van Cardia zijn er regelmatig attenties uitgedeeld aan de medewerkers om hen bemoedigd en betrokken te houden bij de missie en visie van Cardia. - Ondanks de coronacrisis heeft het opleidingsprogramma voor de zij-instromers doorgang kunnen vinden. Cardia heeft de opleidingen tot verzorgenden en verpleegkundigen aanmerkelijk kunnen versterken, met onder meer een praktijkopleider, een ondersteuner voor planning en coördinatie, en het opleidingsinstituut van OPPstap. Pagina 33 van 41

Personeelssamenstelling Hulpbronnen - Er zijn plannen in voorbereiding voor de renovatie van Tabitha. - De nieuwbouw van de locatie Zoetermeer verliep voorspoedig en heeft, ondanks de coronacrisis, kunnen openen in december. - Voor het samenwerkingsproject met Eykenburg rond domotica is een concept plan van aanpak opgesteld. Vanwege de coronacrisis is dit hierna tijdelijk stilgezet. - Het management informatiesysteem Reports is doorontwikkeld en levert concrete informatie voor teams voor het goed organiseren van het werk. - Een nieuw kwaliteitshandboek is geïmplementeerd en de teams zijn hierop getraind. - - Er is een effectief centraal bestel-, beheer- en leveringssysteem opgezet voor persoonlijke beschermingsmiddelen. Als gevolg van de coronacrisis hebben de teams veel eigenaarschap getoond. Omdat het niet mogelijk was om klassikaal les te krijgen, was het extra fijn om een uitgebreid e-learning aanbod van Good Habitz te hebben. - Een nieuw ICT-systeem is geïmplementeerd. Hiervoor zijn veel materialen aangeschaft, maar er bleek ook veel begeleiding nodig om medewerkers te helpen goed en handig om te gaan met nieuwe systemen. Inlogprocessen werden efficiënter gemaakt. Informatie - In december 2019 en januari 2020 heeft er een cliënttevredenheidsmeting plaatsgevonden onder mantelzorgers van bewoners met een ZZP 4 en hoger. Dit is uitgevoerd door middel van een vragenlijst naar familieleden in de vier locaties. De aanbevelingsscore is gemiddeld gestegen ten opzichte van de meting in het voorgaande jaar. Met name De Thuishaven liet een mooie stijging zien. Dit is het resultaat van de verhuizing van de bewoners van het verouderde Duinrust naar de modern gerenoveerde Thuishaven. - Vanwege de afsluiting van de verpleeghuizen konden mantelzorgavonden niet doorgaan. Daarom zijn we gestart met het zeer regelmatig informeren van naasten via locatienieuwsbrieven. Ook de applicatie Familienet helpt bij het informeren van mantelzorgers. Pagina 34 van 41

Kwaliteitsplan voor thuiswonende cliënten met langdurige zorg Het kwaliteitsplan van Cardia bevat een addendum voor de thuiszorg (‘addendum voor cliënten met WLZ-zorg thuis’). Dit plan beschrijft de vele manieren waarmee Cardia goede langdurige zorg en ondersteuning biedt aan thuiswonende kwetsbare ouderen. De zorg aan thuiswonende cliënten wordt gefinancierd uit verschillende bronnen: de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO), de Zorgverzekeringswet (ZVW) en de Wet langdurige zorg (WLZ). Thuiszorg omvat diverse vormen van zorg en begeleiding, zoals wijkverpleging, casemanagement, groepsbegeleiding en huishoudelijke hulp. Deze zaken zijn in de praktijk voor cliënten gelijk van aard, ongeacht de financieringsvorm. Er gelden soms wel andere kwaliteits‐ en verantwoordingseisen. Veel cliënten met een modulair pakket thuis (MPT) indicatie, ontvingen eerder al zorg van Cardia vanuit de wijkverpleging. Onze wijkteams kunnen zowel zorg uit de Zorgverzekeringswet als zorg thuis vanuit de WLZ leveren. Zo kan er meegegroeid worden met de zorgbehoefte van de cliënt, waarbij de cliënt bekende gezichten uit het zorgteam houdt. In 2020 heeft Cardia voor de thuiswonende cliënten gewerkt aan de volgende zaken: Persoonsgerichte zorg en ondersteuning - Op basis van de peiling naar de cliëntervaring is gewerkt aan het versterken van het aantal vaste gezichten in een team. Multidisciplinaire aanpak Cardia werkt met integrale wijkteams, ten behoeve van vroege signalering, preventie en multidisciplinaire expertise. De volgende disciplines zijn hierbij betrokken: • Wijkverpleegkundigen • Casemanagers • Coördinatoren van de ontmoetingscentra • Individueel begeleiders • Algemeen maatschappelijk werkers • Huishoudelijke hulp In 2020 heeft Cardia een verdiepingsslag gemaakt op de multidisciplinaire zorgcyclus. Dit is afgesloten met een positieve beoordeling op de materiele controle van de MPT. Verantwoord thuis wonen - De robot Tessa is geïntroduceerd bij thuiswonende ouderen, ten behoeve van activering en ondersteuning. - Vanwege de coronapandemie moesten de ontmoetingscentra sluiten. Hierop is een aanbod op afstand ontwikkeld voor activering en een zinvolle dagbesteding voor thuiswonende ouderen met regieverlies of beginnende dementie, waardoor familie ontlast kan worden. Er is actief verbinding gehouden met thuiswonende ouderen om de situatie te monitoren. In de tweede helft van 2020 konden de ontmoetingscentra weer een deel van de bezoekers ontvangen, waarbij de anderhalve-meter-afstand regel in acht genomen werd. - Om de communicatie van de wijkverpleegkundige met de huisarts beter te faciliteren, is in 2020 de applicatie ZorgDomein geïntroduceerd. Wonen en Welzijn - De geestelijke verzorgers van Cardia kunnen Geestelijke Zorg Thuis leveren en zo laagdrempelig voorzien in zingevingsvragen van thuiswonende ouderen. Pagina 35 van 41

Veiligheid - Zorgmedewerkers hebben een actieve signaleringsfunctie. De medewerkers van de huishoudelijke hulp konden ook in coronatijd bij cliënten thuis komen. Dit was van belang om ook in die tijden te kunnen signaleren. Via het integrale wijkteam kunnen signalen goed opgepakt worden. Leren en verbeteren - Onafhankelijke reguliere checks worden gehouden op de zorgcyclus en op de registratie in het Elektronisch Cliënt Dossier. Zodoende kan de zorgmedewerker gericht ondersteund worden, en ook gericht leren en verbeteren. - De kaderleden van de afdeling Extramurale zorg hebben een strategische sessie gehouden over de toekomst van de extramurale zorg. Leiderschap, governance en management - De teamleiders hebben in 2020 deelgenomen aan het management development programma. - De extramurale zorg is vertegenwoordigd in de Professionele Adviesraad; zo wordt de ervaren kwaliteit van zorg in de wijk gedeeld met de bestuurder. Op deze manier kan de organisatie actief leren. Gebruik van informatie - In het voorjaar van 2020 is een onafhankelijke peiling naar cliëntervaringen (PREM = Patient Reported Experience Measure) van de wijkverpleging gehouden. Dit gaf een aanbevelingsscore van 67 als resultaat. Dit getal kan theoretisch variëren van +100 (iedereen is enthousiast) tot - 100 (iedereen is kritisch). Hierna is in samenspraak met de cliëntenraad een verbeterplan opgesteld. Pagina 36 van 41

Bijlage 2: Kwaliteitsanalyse Wet zorg en dwang 2020 Op 1 januari 2020 is de Wet zorg en dwang (Wzd) in werking getreden. De Wzd schrijft voor dat zorgorganisaties twee maal per jaar een digitaal overzicht aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) aanleveren, met een analyse van de toegepaste onvrijwillige zorg. Op landelijk niveau is afgesproken organisaties de ruimte te geven om dit in het overgangsjaar 2020 anders in te vullen. In 2020 waren de ECD leveranciers nog niet klaar voor het opleveren van een digitaal overzicht van onvrijwillige zorg. Voor deze analyse beperken we ons daarom tot een kwalitatieve analyse. In dit document geeft Cardia een toelichting op de manier waarop zij terughoudend en zorgvuldig omgaat met onvrijwillig zorg en de inrichting en implementatie van de Wzd in haar organisatie in 2020 en het vervolg in 2021. Kernboodschap ‘Leven in vrijheid’ Cardia vindt het belangrijk om onvrijwillige zorg zoveel mogelijk te voorkomen, met als motto ‘Nee, tenzij…’. Als het Cardia niet lukt om een vrijwillig alternatief te vinden voor de onvrijwillige zorg, wordt daarom steeds meer deskundigheid ingeschakeld om mee te denken. Alleen wanneer het echt niet anders kan wordt tot onvrijwillige zorg overgegaan waarbij het stappenplan doorlopen wordt. Bij Cardia wordt altijd gezocht naar mogelijkheden om onbegrepen gedrag te behandelen waarbij onvrijwillige zorg niet nodig zal zijn. Dit doen we middels multidisciplinair analyseren en behandelen van het gedrag en het scholen van medewerkers. Voorbeelden van preventie van onbegrepen gedrag zijn een gedifferentieerd dagprogramma met voldoende bewegingsactiviteiten evenals de actieve leefomgeving. Daarnaast houden de medewerkers in overleg met de specialist ouderengeneeskunde en psycholoog rekening met de juiste balans van prikkels bij een cliënt en spelen zij daar bij de behandeling en begeleiding op in. Inrichting en implementatie Wzd In 2019 is een voortvarende start gemaakt met de implementatie van de Wzd. In 2020 is het project voortgezet binnen onze mogelijkheden ten tijde van de Corona-crisis. 1. Het Wzd beleid is in 2020 opgesteld. Hierin staat beschreven wat het wettelijk kader is en welke visie Cardia heeft op vrijheid. Ook staan de taken en verantwoordelijkheden beschreven en is de klachtenregeling opgesteld. 2. Scholing medewerkers op basis van gelaagdheid. In 2020 is een start gemaakt met verschillende scholingsonderdelen voor alle medewerkers van Cardia. Er is een e-learning beschikbaar gesteld voor verschillende functies en niveaus. Daarnaast is de scholing gestart voor de aandachtvelders Wzd en is de inhoud van de scholing voor zorgverantwoordelijken vormgegeven welke is gestart in 2021. Ook het Klantenbureau en casemanagers krijgen in 2021 een eigen scholing welke speciaal is ontwikkeld voor het betreffende vakgebied. Op deze manier wordt de juiste zorg op de juiste plaats geboden. 3. Het Moreel Beraad is opgenomen in het Wzd beleid. In een Moreel Beraad zijn ethische en juridische vraagstukken een belangrijk onderdeel, alsmede in de Wzd. Wanneer het onderwerp van het Moreel Beraad zich er voor leent, kan de Wzd-functionaris, de zorgverantwoordelijke Wzd of aandachtvelder Wzd hier bij uitgenodigd worden. 4. In 2020 is een start gemaakt met de dossiervoering bij cliënten waarbij onvrijwillige zorg wordt ingezet. Dit betreft zowel de systeemkant als de inhoudelijke invulling. Aangezien de systeemkant nog volop in ontwikkeling was/is zijn er voor 2020 geen kwantitatieve gegevens beschikbaar die recht doen aan de praktijk. In het eerste halfjaarlijkse verslag van 2021 volgen de eerste kwantitatieve gegevens. Inhoudelijk zijn er interne audits gedaan op de dossiers en heeft de Wzd-functionaris steekproeven uitgevoerd aan de hand van de toetsingscriteria van de Wzd. De resultaten van deze audits en steekproeven zijn in 2021 verder uitgewerkt en verbeterpunten zijn opgepakt. Tevens is door een intern project (DataDriven) een eerste versie van een rapportage ontwikkeld met kwaliteitsindicatoren voor het kwaliteitsdashboard van Cardia. Pagina 37 van 41

5. Er is een communicatieplan opgesteld voor de Wzd. De doelstelling van dit communicatieplan is zorgen dat alle (zorg)medewerkers van Cardia op de hoogte zijn van de wet en er naar gaan handelen. Ook de cliënten/mantelzorgers kennen hun rechten vanuit de wet. 6. De Wzd geeft ruimte aan nieuwe technologische oplossingen voor cliënten die een gevaar voor zichzelf of andere vormen. Voor iedere client is een passende oplossing te vinden die de veiligheid en vrijheid waarborgt, zoals navigatie, GPS en sensoren. Met een goed ingericht proces wil Cardia er zowel voor zorgen dat zij voldoet aan de nieuwe wetgeving, als er voor zorgen dat haar cliënten zo lang mogelijk kunnen genieten van maximale vrijheid. Dit proces wordt verder ingericht in 2021. 7. Leven in vrijheid is het uitgangspunt van Cardia en daarom heeft Cardia een open deurenbeleid opgesteld waarbij leefcirkels worden ingezet. Een aantal locaties van Cardia heeft al leefcirkels en dit wordt in 2021/2022 ook ingevoerd op de andere locaties. De afronding van de implementatie van de Wzd vindt plaats in 2021 en de borging wordt voortgezet binnen de verschillende afdelingen van de organisatie. Nieuwe taken en verantwoordelijkheden Bij aanvang van de implementatie van de Wzd heeft Cardia er voor gekozen dat de specialist ouderengeneeskunde voorlopig de rol van zorgverantwoordelijke vervult. Ondertussen is een geselecteerde groep zorgmedewerkers vanaf niveau 3 opgeleid tot zorgverantwoordelijken. Zij worden in 2021 ingewerkt door de artsen en nemen zij hun rol in. Aangezien Cardia zelf geen behandelaren in dienst heeft wordt de rol van de Wzd functionaris ingevuld door een specialist ouderengeneeskunde van een externe partij,. Rechtspositie cliënten De Wzd schrijft voor dat cliënten een beroep moeten kunnen maken op een onafhankelijke cliëntvertrouwenspersoon. De clientvertrouwenspersoon die aan Cardia is verbonden vanuit Stichting Zorgstem heeft de cliëntenraden bezocht en zich voorgesteld middels verschillende communicatiekanalen. Ook heeft Cardia een onafhankelijke klachtencommissie gecontracteerd, te weten Quasir. Alle informatie over de rechtspositie van de client is te vinden op onze website. Regionale samenwerking Er is een regionale samenwerking tussen verschillende VVT-organisaties in de regio Haaglanden. Er is zowel overleg op bestuurlijk als op uitvoerend niveau. Zo doet Cardia mee aan de pilot Wzd Externe Toetsing waarbij zeven instellingen uit Den Haag/Delft een samenwerkingsverband opzetten en een gezamenlijke werkwijze ontwikkelen voor externe toetsing. Ook is Cardia aangesloten bij een Lerend Netwerk waarbij kennis en ervaring wordt uitgewisseld op zowel beleids- als praktijkniveau. Leren en Ontwikkelen Op verschillende plekken in de organisatie leren en ontwikkelen wij over de Wzd. Zo hebben alle locaties van Cardia aandachtvelders Wzd die tevens vertegenwoordigd worden in de Centrale Commissie Zorgkwaliteit. Elk kwartaal komen de aandachtvelders en zorgverantwoordelijken bij elkaar waarbij ook de Wzd-functionaris is uitgenodigd. Door middel van casuïstiek leren en ontwikkelen de aandachtvelders zich. Voor alle zorg-, welzijns- en facilitair medewerkers zijn speciale kletskaarten ontwikkeld met stellingen, vragen en voorbeelden om met elkaar in gesprek te gaan over de Wzd. Pagina 38 van 41

Extramurale zorg Het toepassen van de Wzd in de extramurale zorg stelt Cardia voor moeilijke keuzes. Er zijn nog praktische vraagstukken waar geen antwoord op is, zoals het deels ontbreken van een multidisciplinaire overleg- en samenwerkingsstructuur of missende randvoorwaarden zoals betaaltitels. In 2021 zijn hier zes proeftuinen voor gestart door Actiz om de ervaren hobbels aan te pakken. Cardia volgt hierbij de landelijke ontwikkelingen en laat zich door de resultaten inspireren. Desalniettemin werken de zorgmedewerkers ook in de extramurale zorg volgens het motto ‘Nee, tenzij…’. Reactie cliëntenraad De cliëntenraad heeft kennisgenomen van deze kwaliteitsanalyse en is akkoord met de inhoud. Pagina 39 van 41

Bijlage 3: Governance Code Zorg Goed bestuur en toezicht zijn belangrijke voorwaarden voor goede zorg. Om dit te waarborgen is de Governancecode Zorg van kracht. Hieronder is weergegeven hoe inhoud wordt gegeven aan de 7 principes van de code. Principes Governance Code Zorg 1. Goede zorg De maatschappelijke doelstelling en legitimatie van de zorgorganisatie is het bieden van goede zorg aan cliënten. 2. Waarden en normen De raad van bestuur en raad van toezicht hanteren waarden en normen die passen bij de maatschappelijke positie van de zorginstelling. 3. Invloed belanghebbenden De zorgorganisatie schept randvoorwaarden en waarborgen voor adequate invloed van belanghebbenden. 4. Inrichting governance De raad van bestuur en raad van toezicht zijn ieder vanuit hun eigen rol verantwoordelijk voor de governance van de zorgorganisatie. 5. Goed bestuur De raad van bestuur bestuurt de zorgorganisatie gericht op haar maatschappelijke doelstelling. 6. Verantwoord toezicht De raad van toezicht houdt toezicht op de maatschappelijke doelstelling van de zorgorganisatie. 7. Continue ontwikkeling Naleving door Cardia Binnen Cardia is goede zorg altijd het kernthema van gesprek. De kwaliteit is op orde. Dit blijkt uit cliëntervaringspeilingen, resultaten op indicatoren kwaliteitsdashboard, bevindingen cliëntenraden etc. Een cultuur van leren en verbeteren is essentieel voor doorontwikkeling. Goede zorg is nooit “af”. Juist in coronatijden bleek binnen Cardia een brede afweging van de vele belangen niet alleen noodzakelijk, maar ook waardevol. Cardia heeft actieve medezeggenschapsraden, met een centrale en lokale cliëntenraden, een ondernemingsraad en een professionele adviesraad. De ‘open stoel’ in het corona expertise team, is een voorbeeld van adequate invloed door directe verhalen van belanghebbenden. Binnen Cardia werken zowel de raad van bestuur, als de raad van toezicht, aan de juiste invulling van de besturing van de organisatie. Vanuit de maatschappelijke opgave van de vergrijzing en goede ouderenzorg vandaag heeft Cardia een nieuw ambitieplan opgesteld voor 20212022. Hierin is de organisatie breed betrokken. De raad van toezicht van Cardia toetst de organisatie op de maatschappelijke doelstelling via de beleidscyclus. De raad van bestuur en raad van toezicht ontwikkelen permanent hun professionaliteit en deskundigheid, en evalueren dit jaarlijks. Pagina 40 van 41

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
Home


You need flash player to view this online publication