33

Persoonsgerichte zorg en ondersteuning - Het levensverhaal heeft een vaste plek gekregen in het zorgdossier. Dit wordt waar mogelijk in samenwerking met de familie opgesteld. Zo kunnen de medewerkers de bewoner nog beter leren kennen. - Met verschillende groepen zijn sessies gehouden rond het Planetree zelfassessment. Dit geeft deelnemers inzicht in wat mensgerichte zorg in de dagelijkse zorgpraktijk betekent. Helaas zijn de vervolgstappen van het Planetree zelfassessment stil komen te liggen vanwege de coronasituatie. - De coördinatie van en de samenwerking met de behandeldienst is versterkt, door het aantrekken van een coördinator behandeldienst. Juist in de coronacrisis bleek dit cruciaal om werkwijzen goed onderling af te stemmen en behandeling op afstand goed vorm te kunnen geven. Wonen en Welzijn - De samenwerking tussen zorg, welzijn en de facilitaire afdelingen is versneld, doordat medewerkers vanwege de coronacrisis aan één afdeling werden toegewezen. Dit heeft het kleinschalig wonen versterkt. - Elke locatie heeft een geestelijke verzorger. Deze bleek in de coronacrisis van grote waarde bij het omgaan met eenzaamheid, verdriet en angst. - Het klantenbureau heeft haar werkwijzen moeten aanpassen vanwege de sluiting van de verpleeghuizen. Digitale rondleidingen met behulp van film en foto’s kwamen in de plaats van echte rondleiding. - De applicatie Familienet is ingevoerd en we zijn gestart met het beeldbellen van bewoners met hun naasten. Veiligheid & Leren en verbeteren van kwaliteit - Er is gewerkt aan de deskundigheid van medewerkers, met name rond het thema corona, zoals infectiepreventie, quarantaine verpleging en werken met digitale communicatiemiddelen. - De Wet zorg en dwang is voortvarend geïmplementeerd. Leiderschap, governance en management - De medezeggenschapsraden, waaronder de Professionele AdviesRaad, zijn belangrijke gesprekspartners bij wijzigingen in werkwijzen en de bezoekersregeling. Een inspiratiedag voor de beroepsgroep was helaas niet mogelijk. Personeel - Op het gebied van vitaliteit is veel gedaan aan mentale en psychologische ondersteuning. - Vanuit het management informatiesysteem is teamgerichte informatie beschikbaar gekomen die een goede sturing en planning mogelijk maakt. - Er is een arbeidspool opgezet om continuïteit van zorg te kunnen garanderen bij een corona uitbraak. - Vanuit de medewerkerswaarden van Cardia zijn er regelmatig attenties uitgedeeld aan de medewerkers om hen bemoedigd en betrokken te houden bij de missie en visie van Cardia. - Ondanks de coronacrisis heeft het opleidingsprogramma voor de zij-instromers doorgang kunnen vinden. Cardia heeft de opleidingen tot verzorgenden en verpleegkundigen aanmerkelijk kunnen versterken, met onder meer een praktijkopleider, een ondersteuner voor planning en coördinatie, en het opleidingsinstituut van OPPstap. Pagina 33 van 41

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication