32

Bijlage 1: Kwaliteitsplan – kwaliteitskader verpleeghuiszorg 2020 In het meerjarenbeleidsplan Cardia: Merkbaar Beter! worden de kwaliteitsplannen voor zowel de verpleeghuiszorg als de thuiszorg beschreven. Voor de verpleeghuiszorg is dat voor Cardia de verdieping van het kwaliteitskader Verpleeghuiszorg. In dit hoofdstuk geven we een overzicht van de bereikte resultaten in de uitdagende omstandigheden van de coronacrisis. Impact van de coronacrisis op Cardia Cardia is vanaf maart 2020 hard geraakt door de coronacrisis. De verpleeghuizen gingen dicht en naasten konden helaas alleen op afstand contact hebben met de bewoner. Diverse medewerkers en bewoners raakten besmet met Covid-19 en er zijn verdrietig genoeg ook bewoners overleden als gevolg van de besmetting. Om de zogenaamde kruisbesmetting te voorkomen, gingen medewerkers werken binnen vaste teams. Vrijwilligers konden slechts beperkt worden ingezet. Vanaf het moment dat het mocht, heeft Cardia voortvarend de mogelijkheid opgepakt om bezoek weer stapsgewijs en gecontroleerd toe te laten op locaties. Het ziekteverzuim van medewerkers steeg in bepaalde weken, vanwege besmettingen en mentale druk. Tegelijkertijd heeft deze periode geleid tot nieuwe werkwijzen, creativiteit en innovatie. De bijzondere omstandigheden hebben er ook toe geleid dat niet alles zoals voorgenomen in het kwaliteitsplan en in de posten van het kwaliteitsbudget, gerealiseerd kon worden. Veel inhoudelijke ontwikkelingen heeft Cardia kunnen doorzetten, maar de uitbreiding van personeel heeft hinder ondervonden van de coronasituatie. Er konden minder externen ingezet worden en de belasting voor de medewerkers was zwaar. Behaalde resultaten verpleeghuiszorg Ondanks de grote impact van de corona-uitbraak heeft Cardia een grote impuls kunnen geven aan de kwaliteit van zorg en ondersteunende systemen. We beschrijven hieronder welke resultaten we bereikt hebben om een optimale kwaliteit van leven te kunnen bieden aan onze cliënten. We doen dit aan de hand van de inhoudelijke ambities en de noodzakelijke randvoorwaarden, zoals beschreven in het kwaliteitsplan (zie figuur). Pagina 32 van 41

33 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication