Zorgrobot Tessa geeft structuur aan de dag Op een tafeltje in de woonkamer staat een mooie bloempot, met een paar bloemetjes die volop in bloei zijn. Maar het is geen gewone bloempot. De bloempot heeft ogen en geeft mensen een knipoog. Haar naam is Tessa. “Goedemorgen Gerda, heb je de medicijnen al ingenomen?”, vraagt Tessa elke morgen. “Goedemorgen Tessa,” reageert mevrouw Pakvis dan. “Dat ga ik even doen.” Tessa zegt dingen met een doel. Ze helpt thuiswonende ouderen dingen te herinneren. Tessa helpt bijvoorbeeld het innemen van medicijnen te herinneren voor mevrouw Pakvis. Maar er zijn nog tientallen andere dingen die Tessa kan vragen. Alles kan ingesteld worden, zolang het maar een doel heeft. Cardia is in december 2019 bij vijf cliënten gestart met de zorgrobot Tessa. “We wilden ervaring opdoen en kijken of deze zorgrobot echt iets is voor onze cliënten”, vertelt Anne Kramer, projectleider Tessa en teamleider van Zorg Thuis. “We hebben mooie resultaten gezien. Mensen worden rustiger door Tessa en krijgen meer structuur in de dag. Tessa geeft meldingen over belangrijke gebeurtenissen gedurende de dag. Een mantelzorger of zorgverlener kan deze herinneringen voorprogrammeren. Dat klinkt ingewikkeld, maar met een speciale app of via de webpagina is het heel gemakkelijk te doen.” Tijd om op te staan Tessa kan ook helpen bij het opstaan en aankleden. “Ze helpt je niet overeind, maar ze laat dan een reminder horen: het is tijd om uit bed te komen en u aan te kleden. Dit kun je bijvoorbeeld na 15 minuten weer herhalen. Ook kan Tessa je vertellen dat een leuk tv-programma bijna begint of dat een medewerker van de thuiszorg er zo aankomt.” Tessa sluit aan bij het leven van de mensen. Ze wordt vooral ingezet bij mensen met geheugenverlies of dementie die nog thuis wonen. “Bij mensen die te maken hebben met regieverlies,” zegt Anne. “De boodschappen die Tessa uitspreekt, ondersteunen het zelfstandig wonen.” Zorg uit handen Voor mantelzorgers is het prettig dat Tessa de zorg uit handen neemt en dat er ondersteuning is bij de dagelijkse gang van zaken. “Het geeft mantelzorgers ook rust. Door de mooie resultaten gaan we Tessa nu bij meer cliënten in de thuiszorg inzetten. Het gaat om mensen met geïndiceerde zorg waarop Tessa aansluit. We gaan in gesprek met mantelzorgers en cliënt om te kijken of Tessa passend is en aansluit bij de wensen.” Dat is soms lastig. “Mensen zijn bang dat een zorgrobot het persoonlijke contact vervangt. Maar dat is niet zo. Tessa is een handig hulpje dat cliënten én medewerkers ontzorgt.” Tessa is een blijvertje – de pilot blijkt succesvol. “Natuurlijk moeten ook de medewerkers getraind worden in het gebruik van de Tessa. Zij zijn het die de zorgrobot moeten uitleggen aan de cliënten, en hen overtuigen over de voordelen”, vertelt Anne. “We hebben eerst 1 team getraind, dat was nodig voor de pilot. Inmiddels zijn we daar een stuk verder mee. Uiteindelijk moeten alle medewerkers in de wijkzorg geschoold worden voor het werken met Tessa. In 2021 hopen we 25 Tessa’s in gebruik te hebben.” De zorgrobot Tessa is één van de nieuwe ontwikkelingen waarmee Cardia werkt om innovaties in zorgprocessen in te zetten. Andere voorbeelden zijn het beeldbellen, dat door corona versneld werd ingevoerd, en de medicatiedispenser Medido. Dankzij dit soort innovaties wil Cardia het mogelijk maken dat mensen langer thuis kunnen blijven wonen en regie over hun leven houden. Bovendien draagt het bij aan het werkplezier en -gemak van onze medewerkers. Pagina 7 van 41
8 Online Touch Home