38

5. Er is een communicatieplan opgesteld voor de Wzd. De doelstelling van dit communicatieplan is zorgen dat alle (zorg)medewerkers van Cardia op de hoogte zijn van de wet en er naar gaan handelen. Ook de cliënten/mantelzorgers kennen hun rechten vanuit de wet. 6. De Wzd geeft ruimte aan nieuwe technologische oplossingen voor cliënten die een gevaar voor zichzelf of andere vormen. Voor iedere client is een passende oplossing te vinden die de veiligheid en vrijheid waarborgt, zoals navigatie, GPS en sensoren. Met een goed ingericht proces wil Cardia er zowel voor zorgen dat zij voldoet aan de nieuwe wetgeving, als er voor zorgen dat haar cliënten zo lang mogelijk kunnen genieten van maximale vrijheid. Dit proces wordt verder ingericht in 2021. 7. Leven in vrijheid is het uitgangspunt van Cardia en daarom heeft Cardia een open deurenbeleid opgesteld waarbij leefcirkels worden ingezet. Een aantal locaties van Cardia heeft al leefcirkels en dit wordt in 2021/2022 ook ingevoerd op de andere locaties. De afronding van de implementatie van de Wzd vindt plaats in 2021 en de borging wordt voortgezet binnen de verschillende afdelingen van de organisatie. Nieuwe taken en verantwoordelijkheden Bij aanvang van de implementatie van de Wzd heeft Cardia er voor gekozen dat de specialist ouderengeneeskunde voorlopig de rol van zorgverantwoordelijke vervult. Ondertussen is een geselecteerde groep zorgmedewerkers vanaf niveau 3 opgeleid tot zorgverantwoordelijken. Zij worden in 2021 ingewerkt door de artsen en nemen zij hun rol in. Aangezien Cardia zelf geen behandelaren in dienst heeft wordt de rol van de Wzd functionaris ingevuld door een specialist ouderengeneeskunde van een externe partij,. Rechtspositie cliënten De Wzd schrijft voor dat cliënten een beroep moeten kunnen maken op een onafhankelijke cliëntvertrouwenspersoon. De clientvertrouwenspersoon die aan Cardia is verbonden vanuit Stichting Zorgstem heeft de cliëntenraden bezocht en zich voorgesteld middels verschillende communicatiekanalen. Ook heeft Cardia een onafhankelijke klachtencommissie gecontracteerd, te weten Quasir. Alle informatie over de rechtspositie van de client is te vinden op onze website. Regionale samenwerking Er is een regionale samenwerking tussen verschillende VVT-organisaties in de regio Haaglanden. Er is zowel overleg op bestuurlijk als op uitvoerend niveau. Zo doet Cardia mee aan de pilot Wzd Externe Toetsing waarbij zeven instellingen uit Den Haag/Delft een samenwerkingsverband opzetten en een gezamenlijke werkwijze ontwikkelen voor externe toetsing. Ook is Cardia aangesloten bij een Lerend Netwerk waarbij kennis en ervaring wordt uitgewisseld op zowel beleids- als praktijkniveau. Leren en Ontwikkelen Op verschillende plekken in de organisatie leren en ontwikkelen wij over de Wzd. Zo hebben alle locaties van Cardia aandachtvelders Wzd die tevens vertegenwoordigd worden in de Centrale Commissie Zorgkwaliteit. Elk kwartaal komen de aandachtvelders en zorgverantwoordelijken bij elkaar waarbij ook de Wzd-functionaris is uitgenodigd. Door middel van casuïstiek leren en ontwikkelen de aandachtvelders zich. Voor alle zorg-, welzijns- en facilitair medewerkers zijn speciale kletskaarten ontwikkeld met stellingen, vragen en voorbeelden om met elkaar in gesprek te gaan over de Wzd. Pagina 38 van 41

39 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication