Impact op de medewerkers Ook voor onze medewerkers was het een zwaar jaar. Zij hebben veel ziekte, overlijdens, somberheid en eenzaamheid gezien bij de bewoners. Maar in veel zorgteams ontstond ook iets moois: een grote onderlinge verbondenheid en solidariteit. De verantwoordelijkheid die veel medewerkers voelden om in deze omstandigheden kwalitatief goede zorg én liefdevolle aandacht aan bewoners te geven, is bewonderenswaardig. Steun vanuit de gemeenschap Niet alleen familie en vrienden van onze cliënten leefden mee met de bewoners van onze verpleeghuizen. We zagen ook vanuit de gemeenschap rondom onze locaties mooie initiatieven ontstaan. Wijkbewoners er vrijwilligers stuurden kaartjes naar bewoners om ze een hart onder de riem te steken. Vrijwilligers wierpen zich op als ‘belmaatjes’. Een aantal keren per week belden zij bewoners op om een praatje te maken en contact te onderhouden. En de welzijnsteams bleken creatief in het bedenken van activiteiten die bewoners zelf op de huiskamer konden doen. En dan waren er nog de ‘spontane’ acties van bedrijven en andere organisaties. Wat zijn onze bewoners en medewerkers verwend met bloemen en planten van verschillende bedrijven. En wat te denken van de medewerkers die het initiatief namen om bedrijven aan te schrijven voor het sponsoren van producten waarmee zij hun collega’s een hart onder de riem wilden steken. Zo werden we verrast met allerlei lekkernijen. Soms ook gebakken door medewerkers zelf. Letterlijke hoogtepunten waren de raambezoeken met hoogwerkers. Enkele bedrijven kwamen gratis met hoogwerkers langs zodat familieleden de hoogte in konden om hun naasten weer even in de ogen te kunnen kijken. En wat te denken van al die mensen die zich aanmeldden om in de tuin voor onze bewoners te zingen, muziek te maken en te dansen. Pagina 17 van 41
18 Online Touch Home