17

INSIGHT # 17 "Nederlandse architectuur is een wereldwijd exportproduct" Jan Knikker, MVRDV en slimme oplossing die alles uit een relatief klein budget heeft gehaald. De appartementen zijn opgestapeld tot muren en een plafond en zo ontstond er bijna gratis een markthal. Gebouwd voor slechts 1.750 euro per vierkante meter. Jan Knikker vat de nationale clichés van de Europese bouwcultuur ironisch samen: de Duitse architectuur is technologisch, de Franse elegant en de Belgische minimalistisch. En de Nederlandse bouwcultuur, kan die tot een cliché worden teruggebracht? De Nederlandse ambassadeurs zeggen graag in het buitenland dat het om democratie gaat, men bouwt graag eenvoudig, burgerlijk en zonder monumentalisme. Een beroemd Nederlands gezegde luidt dan ook dat je wanneer je gewoon doet al gek genoeg bent. Dit kan echter ook worden omgedraaid: Wanneer Nederlandse architectuurstudenten een opleiding volgen aan de universiteit waarbij conceptueel denken, pragmatisme, innovatie en een vleugje humor wordt gestimuleerd, dan kan er op dit zogezegd normale niveau buitengewone architectuur worden gecreëerd. Dit conceptuele en pragmatische denken heeft de Nederlandse architectuur tot een wereldwijd exportproduct gemaakt, aldus Jan Knikker. Veel Rotterdamse architectenbureaus hebben 30 of meer nationaliteiten in dienst, enerzijds om praktische redenen en anderzijds om een open blik te behouden. Het is niet ongebruikelijk dat een team met Nederlanders, Duitsers, Indiërs en Amerikanen samenwerkt aan een project in Argentinië. Dit wordt gezien als een culturele verrijking en winst voor alle partijen; zo is dus niet de Nederlandse architectuur met een uniforme stijl of de Nederlandse identiteit het exportproduct, maar de werkmethode die wordt gekenmerkt door libeVALLEY, Amsterdam – MVRDV ralisme, openheid en moed voor onconventionele oplossingen en vaak resulteert in sterke concepten met egalitarisme en gevoel voor humor. Aangezien er voor de bouw vaak slechts verrassend lage budgetten beschikbaar zijn, wordt er voortdurend met nieuwe materialen geëxperimenteerd. Een soort zoektocht naar de Heilige Graal om toch iets bijzonders te kunnen maken. Misschien is dit het geheim van succes; de gestelde limieten worden op creatieve wijze opnieuw geïnterpreteerd als fantastische kansen. Meer Jan Knikker, Partner/Development MVRDV referenties: https://bit. ly/2uSdML5

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication