13

• Het economisch beleidsplan wordt afgestemd op het zonaal veiligheidsplan, zodat snelle interventies en voorzorgsmaatregelen kunnen worden gerealiseerd. Een buurtinformatienetwerk voor handelaars, dat van onder uit dient te worden opgebouwd, maakt hier deel van uit. • Het economisch beleid zet in op duurzaamheid. Propere pleinen, een verbetering van de ophaling en het verminderen van het volume van het restafval en papier en karton, sensibilisering van de horeca en winkels tot duurzame consumptie, energiezuinige maatregelen bij gelegenheidsverlichting zijn een bijzondere prioriteit. • Een afzonderlijk meldingspunt ‘openbare werken’ coördineert en informeert bewoners, handelaars en bedrijven voorafgaandelijk over mogelijke overlast, onder meer met een versterking van de webstek ‘Roeselare bereikbaar’. De inplanting van deze werken wordt beter op elkaar afgestemd. Nutsbedrijven worden geresponsabiliseerd met betrekking tot de timing en communicatie over werken. We ondersteunen verder de sociale economie: • De stad is regisseur en aanspreekpunt voor sociale economie. Bedrijven, organisaties en individuen moeten met vragen over dienstverlening via sociale economie bij de stad terecht kunnen. We organiseren hiertoe een geëigende structuur met alle betrokken actoren uit de sociale en reguliere economie die dispatching, marktverkenning en invulling door de actieve sector (zoals een boodschappen- en koerierdienst, onderhoud van de publieke ruimte, herstel/onderhoud van straatmeubilair, kinderopvang, nieuwe uitdagingen binnen stadsvernieuwing, Miummm, enz.) organiseert en begeleidt. • We streven ernaar om 15% van de openbare aanbestedingen (bvb. op het vlak van onderhoud, groenbeheer, enz.) te gunnen met een sociale clausule of aangepaste duurzame gunningscriteria. • We zorgen er samen met OCMW en VDAB voor dat initiatieven inzake integrale trajectbegeleiding voldoende aanwezig zijn. • De brugfunctie tussen de sociale en de reguliere economie wordt versterkt (o.m. gerichte informatie). Stadsmarketing De commerciële aantrekkingskracht van onze stad is sterk. Goede promotie moet daarom vertrekken vanuit een geprofessionaliseerde citymarketing. • Een coherent evenementen- en communicatiebeleid wordt opgesteld volgens een centrale activiteitenkalender, waarbij voorrang wordt gegeven aan een integratie van de promotie van de diverse evenementen op bovenlokaal vlak. Het communicatiebudget dient hierop te worden afgesteld, zodat zowel economische, culturele als sportieve evenementen in één samenhangende marketing worden betrokken, volgens een geïntegreerde kern-USP (unique selling proposition). Het communicatiebeleid zal hierbij proactief worden gevoerd met 13

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication