28

8. Een zuinig Roeselare • Wij willen als een goede huisvader de uitgaven van de stad in de hand houden eerder dan nieuwe lasten op onze burgers af te wenden. De aanslagvoeten voor de berekening van de aanvullende personenbelasting en van de opcentiemen op de onroerende voorheffing worden dan ook niet verhoogd. • Noodzakelijke investeringsprojecten zullen met de grootste budgettaire voorzichtigheid gebeuren en worden geplafonneerd. Om dit te bereiken wordt vanaf het begin van de legislatuur reeds een traject voor een begroting in evenwicht tot 2018 uitgestippeld. De invoering van de beheers- en beleidscyclus moet het kostenbewustzijn aanscherpen en waar nodig ons dwingen tot keuzes waardoor een gezond begrotingsevenwicht wordt verzekerd. De afgelopen jaren kon de hoge schuldenlast met één derde afgebouwd worden. Financiële meevallers zullen enkel worden ingezet voor verdere schuldafbouw en voor de pensioenopbouw voor de stadsmedewerkers. • De groei van de uitgaven moet worden gedrukt. Dit geldt niet alleen voor de stad zelf, maar ook voor de overdrachten aan het OCMW, de Spil, de politie, Het Portaal, Mirom en de kerkfabrieken. Specifiek voor de werkings- en personeelsuitgaven wordt de groei voor de stad en het OCMW in de meerjarenbegroting beperkt. On- of onderbenutte delen van het publiek patrimonium worden verkocht. De opbrengsten die daaruit voortvloeien, zullen duurzaam worden herinvesteerd of worden benut om de financiën van onze stad verder gezond te maken. • De voorbije jaren werd er zowat 26 mio euro vanuit andere overheden bovenop de reguliere subsidies aan onze stad toegewezen. Dit beleid van actieve fondsenwerving moet de komende jaren worden doorgezet. We vinden het belangrijk om medewerkers te responsabiliseren, onder meer door het invoeren van een enveloppefinanciering en budgethouderschap. 28

29 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication