37

{Alle Leuvenaars inbegrepen} 3.4.4 CD&V wil werken aan afspraken met bedrijven/scholen om parkeerplaatsen ’s avonds en in het weekend voor een zacht prijsje te verhuren aan inwoners of bezoekers van je gemeente. Ook de parkings van de gemeentelijke diensten kunnen op die manier optimaal gebruikt worden. 3.4.5 CD&V wil verder werken aan de problematiek van bewonersparkeren. Het moet bijvoorbeeld mogelijk zijn om straten of zones in de nabijheid van het centrum volledig voor te behouden voor inwoners. Bezoekers en studenten die met de wagen komen moeten dan terecht in betaalparkings. 3.4.6 De IT-ondersteunde aanpak inzake de bewonerskaarten is de meeste kinderziekten ontgroeid. We evalueren de omvang van de verschillende zones op regelmatige tijdstippen. 3.4.7 Gekoppeld aan het mobiliteitsplan dat ook een fietscirculatieplan omvat, wordt een doordacht fietsparkeerbeleid uitgedacht. Hierbij zorgen we voor voldoende, comfortabele, diefstalveilige fietsenstallingen, verspreid over het hele grondgebied. Aangezien fietsen niet thuishoren op de stoepen, voorzien we minimaal om de 7 parkeerplaatsen een plaats voor fietsen. 3.5 Bij de realisatie van bovenstaande doelstellingen wordt het aspect “duurzame mobiliteit” expliciet gestimuleerd. Streefdoel: Tegen 2018 willen we dat het aandeel nieuw ingeschreven wagen met een ecoscore van 70 en meer stijgt tot 66% (35.7% in 2011). 3.5.1 CD&V wenst het elektrisch en duurzaam rijden te stimuleren en wil het aantal elektrische voertuigen in de stad doen toenemen 3.5.2 CD&V wenst oplaadeilanden en parkeerplaatsen voor elektrische wagens te voorzien. Op de park & ride plaatsen aan de rand van de stad moeten oplaadpunten voor elektrische voertuigen gecreëerd worden. Ook aan het station zou er laadinfrastructuur moeten komen waar de bestuurders van de elektrische voertuigen hun wagen of fiets kunnen opladen en hun reis met het openbaar vervoer kunnen verderzetten 3.5.3 Leuven moet werken aan een verdere uitbouw van een milieuvriendelijk wagenpark bij de eigen stadsdiensten en overleg met De Lijn, gericht op de uitbouw van een milieuvriendelijk wagenpark en omzetten van een deel van wagenpark van de stad naar elektrische voertuig 3.5.4 CD&V wil de multimodaliteit en het delen van verschillende typen voertuigen stimuleren door middel van: o een stijging van het autodelen, o het ontwikkelen van transitparkings waarbij de overgang van het ene naar het andere vervoersmiddel gefaciliteerd wordt, o het voorzien van mobiliteitshubs in het kader van de ruimtelijke planning, waar je vlot van het ene op het andere vervoermiddel kan overstappen de toekomst. Openbaar vervoer, fietsenstallingen, parkeerplaatsen (ook voor carpoolers), autodeelplaatsen, fietsdelen, oplaadpunten voor elektrische voertuigen (ook fietsen), een buggyverhuurdienst, boodschappenlockers… komen samen op één plaats. De CD&V verkiezingsprogramma – Leuven – 14 oktober 2012 36

38 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication