12

7 COACHING FOR HEROES De Kickstart Gesprek na gesprek werd ons doel helderder. We wilden ons richten op de zorg- en hulpverleners die getroffen waren door de coronacrisis. Achter de schermen draaide het op volle toeren. Aan de keukentafel werd het logo ontworpen – een groot hart omringd door mensen. Aangezien we de zorgcentra niet binnen mochten om ter plaatse te ondersteunen, riepen we hulp in van Olivier Mangelschots - IT specialist - om een online platform te bouwen. Onze website kreeg, uur na uur, meer vorm. Doordat coaches als gevolg van deze crisis plots zonder inkomen vielen, beslisten we hen een kleine financiële tegemoetkoming te geven voor ieder gevoerd gesprek. We geloofden dat we via funding de nodige middelen konden vergaren. Een online fundraising platform werd gekoppeld aan de website. We waren bijna klaar om ‘live’ te gaan. Nog even de violen gelijk stemmen met alle coaches. De koppelingen tussen alle virtuele platformen werden uitvoerig getest en op 27 maart lanceerden we Coaching for Heroes. Een flinke dosis passie en power van het kernteam zorgden voor een razendsnelle kickstart. “Onze organisatie moest ongelooflijk snel opgezet worden. Ik dacht: mijn god, wat een ondernemerskracht zit hier. Het was wat chaotisch maar zo fijn om te zien hoe de kracht die intrinsiek in ons zit om dingen neer te zetten, volop naar buiten kwam.” - Jan, bestuurslid en coach Twee dagen later hadden zich 120 coaches, therapeuten en psychologen aangemeld via de website. Na een grondige screening hielden we een grote pool aan professionals over en waren we klaar om heel wat zorg- en hulpverleners te ondersteunen. “Ik heb geapplaudisseerd voor de zorg. Mijn vriendin en ik hingen een groot wit laken buiten met een gemeende dankjewel. Maar er bleef een leegte. En vragen… Vragen als: zijn die helden in de zorg hier echt mee geholpen? Op welke manier kan ik iets anders, iets méér doen? Als bij godsgeschenk zag ik plots Coaching for Heroes voorbijkomen op de sociale media. Ja… ik kon meer doen.” - Jürgen, coach. Ook de aanmeldingen van zorgorganisaties kwamen vlot binnen. De eerste gesprekken vonden plaats. De harde confrontatie met het menselijke leed, het isolement door de quarantaine en het onmenselijk sterven van vele patiënten, bleken vaak een enorme en eenzame last om te dragen. De gesprekken raakten ons. “Mijn allereerste coaching vond ik spannend. De persoon boekte maar voor een half uur. Ik dacht: hoe kan ik op die korte tijd een verschil maken? In gewone coaching is er eerst een intake en maken we afspraken over hoe we gaan samenwerken. Op het moment van ons eerste contact wist ik dat die vrouw bij ons moest zijn. Ze had ons aanbod op het werk gezien en erover gesproken met haar collega’s in het woonzorgcentrum. Ze vertelde over de spanning, onzekerheid en angst die er heerste. Ze wilden elkaar daar vooral niet mee belasten. Daarom was ze blij dat ze extern kon uitreiken. In haar verhaal hoorde ik haar passie

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication