25

20 COACHING FOR HEROES Perspectief van de doelgroep We stonden er niet alleen voor. Onze helden in de zorg werden tijdens de pandemie geconfronteerd met extreme stresssituaties en risico’s. De angst om het virus te krijgen en te verspreiden, hing boven hun hoofd als een zwaard van Damocles. Hoelang nog? Ook die vraag woog iedere dag zwaarder. “We werden erin meegesleept, zonder te weten wanneer de pandemie zou eindigen. Vele collega’s verkeerden in shock. We probeerden elkaar te troosten en gerust te stellen dat het virus na enkele weken wel zou verdwijnen. Dat alles goed zou komen. In het begin vergeleken we het virus nog met een griepje. Maar dat hadden we dus zwaar onderschat…” – Kris, zorgverlener woonzorgcentrum. De meeste zorgverleners torsten hun trauma’s alleen. Ze wilden hun families beschermen tegen de moeilijke taferelen waar ze dagelijks mee geconfronteerd werden. Ze beten op de tanden, maar het virus sloop genadeloos dichterbij. Sommigen zagen collega’s uitvallen, anderen werden zelf getroff en: “Op een gegeven moment kreeg ik corona. Ik was ziek en raakte helemaal in de put. Plots beseft e ik in wat voor omstandigheden ik al die ti jd had gewerkt. Het voelde aan als een oorlogssituati e.” – Linda, zorgverlener woonzorgcentrum. De online sessies met Coaching for Heroes boden een ‘safe space’. Een plek waar ze zonder barrières konden vertellen over hun ervaringen en waar er naar hen werd geluisterd, ook omdat ze wisten dat deze mensen getraind waren om daar mee om te gaan. Yep, zorgverleners zijn anderen niet graag tot last. Hoewel de stap naar coaching voor veel hulpverleners niet vanzelfsprekend was, gaven de sessies hen de broodnodige zuurstof om verder te kunnen: “Als zorgverlener was het niet evident om zelf zorg te vragen. Onder impuls van mijn leidinggevende heb ik mij toch laten begeleiden door Coaching for Heroes. Ik ben ontzett end dankbaar dat ik die stap heb gezet. In de gesprekken voelde ik mij begrepen en kon ik vrijuit spreken, waardoor ik dieper kon ingaan op alle struikelblokken in deze moeilijke periode.” – Maaike, procesbegeleider begeleidingscentrum. Iedereen beleefde het virus op zijn manier. Een persoonlijke aanpak was noodzakelijk. Wie nood had aan advies, kreeg prakti sche ti ps mee. Anderen kwamen om te venti leren en zich erkend te voelen in hun emoti es en twijfels: “Het voelde goed om bevesti ging te krijgen dat je ook als huisarts door een rouwproces kan gaan. Verder ben ik me ervan bewust geworden dat ik meer ti jd voor mezelf moet maken.” – Veerle, huisarts. De pandemie ging gepaard met heel wat opfl akkeringen. Voor het zorgpersoneel betekende dit dus een emoti onele rollercoaster. Gedurende de hele pandemie bleef Coaching for Heroes aan de zijde van de hulpverleners staan. Hierdoor konden ze ieder moment een beroep doen op dezelfde vertrouwenspersoon: “Zodra de besmetti ngen terugkeerden, voelde je de angst op de werkvloer weer toenemen. Op die momenten konden we rekenen op de ondersteuning van Coaching for Heroes. Het feit dat we konden terugvallen op coaches die we kenden vanuit de eerste golf, hielp bij de onmiddellijke aanpak van de toenemende spanning.” – Els, directeur woonzorgcentrum. En ook voor mensen die initi eel geen behoeft e leken te hebben aan een gesprek, was Coaching for Heroes van waarde. Het besef dat er een vangnet bestond, bood een enorme geruststelling en gaf extra veerkracht. De zorg- en hulpverleners stonden er niet alleen voor. Thank you for hearing me - Sinéad O’Connor

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication