16

BE A HERO CANAL PRIDE AMSTERDAM De Amsterdamse grachten zijn elk jaar weer het toneel van een bonte stoet boten. De honderdduizenden toeschouwers krijgen een schouwspel van feestvierende opvarenden te zien. De stamkroeg van de Meerdijkers uit de best bekeken Nederlandse serie gaat het water op, en bijna alle inwoners van het soapdorp varen mee! Durf je eigen HERO te zijn, maar ook die van een ander. Zo durft GTST ook al 28 jaar actuele onderwerpen aan te snijden en bespreekbaar te maken die bijdragen aan maatschappelijke discussies, waarvan het LHBT-thema al sinds de start van de serie een belangrijke en zichtbare rol speelt. Creative Avenue was, in opdracht van EndemolShine, verantwoordelijk voor de totale productie. Om de herkenbaarheid van GTST kracht bij te zetten hebben we gekozen om de boot aan te kleden in de meest bekende set uit de serie, Café De Koning. De iconische scenes uit de LHBT-verhaallijnen staan centraal. Op deze manier laten we zien dat GTST al 28 jaar inspiratie haalt uit de samenleving en bijdraagt aan de maatschappelijke discussie. Uit de jukebox van 5 meter hoog, klinkt bij elke brug een mix van vette beats en de leadermuziek van de serie voor herkenbaarheid. Aangezien door plotselinge droogte het waterpijl kunstmatig hoog werd gehouden was het ontwerp van het decor van de boot nog een ware uitdaging. Belangrijk is te kijken naar de hoogte van vaste objecten, daar we onder de welgeteld 23(!) bruggen door moesten. Inflatables (opblaasbare lucht objecten) zijn daarin een uitkomst. Een prachtige uitkomst voor het decor, maar voor de schipper belemmerend voor zijn zicht op de gracht. Om de veiligheid te waarborgen was communicatie uitermate belangrijk tussen de schipper aan het roer, de assistenten aan het voordek en de veiligheidsboten vanuit de organisatie. Om vervolgens nog 80 uitzinnige passagiers goed op de hoogte te houden, en tussendoor ook nog de pers te woord te kunnen staan, werd gebruikt gemaakt van duidelijke briefings met plattegronden, en diverse op- en afstapplaatsen. Na maandenlange voorbereiding, moest alles vanuit de schetskamer werkelijkheid worden om een prachtige dag tot in detail een succes te laten zijn. All hands on deck, but mission accomplished!

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication