8

Ir. Fianne Lindenaar is na haar studies HTS Civiele Techniek en Civiele Technologie en Management sinds 1997 werkzaam op het gebied van risicomanagement. Allereerst bij Rijkswaterstaat en sinds 2005 als senior adviseur Risicomanagement bij TwynstraGudde, waar zij inmiddels partner is. Zij heeft in haar werkzaamheden een substantiële bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de RISMAN-methode. Haar specialismen zijn: implementatie van risicomanagement, het toepassen van of advies geven over risicomanagement binnen een (project)organisatie en opleiding en coaching van risicomanagers. Ook verzorgt zij jaarlijks diverse cursussen op dit gebied. Sinds 2000 fungeert zij als cursusleider bij de training Risicomanagement voor Bouw en Infrastructuur bij Postacademisch Onderwijs. “Ik vind het dan altijd zo jammer dat zo’n project dan een slecht imago krijgt en dat dat ook meteen aan risico’s wordt gekoppeld." uit. “Gelukkig steekt Nederland hier gunstig bij af, maar ook hier komt dit voor.” “Onderschatting van de kosten aan de start van een project”, vat Daniëlla samen. Hoe krijg je dat net allemaal een tandje realistischer in de besluitvorming? Het is wat haar betreft een belangrijke vraag die kostenramers zich moeten stellen. “Op het moment dat je bij de initiatie van een project de kosten bij voorbaat aan de lage, optimistische, kant inschat, weet je dat elk risico meteen een probleem oplevert. Want dan heb je direct een overschrijding te pakken.” Dus is wat haar betreft de vraag aan bestuurders wat zij liever willen. Een project aan de start er wat makkelijker doorheen krijgen en dan misschien later alsnog in de problemen komen? Of zich hard maken voor een wat hoger initieel budget zodat dingen in een later stadium wat soepeler lopen? Noord-Zuidlijn vs. Betuweroute Bouke haalt vervolgens twee projecten aan: de Noord-Zuidlijn en de Betuweroute. “We hebben kunnen zien dat de NoordZuidlijn, dat lange tijd een heel goed imago had, een stuk duurder is geworden. Terwijl de Betuweroute ten onrechte een minder imago had. Het viel wel duurder uit, maar dit proces is eigenlijk heel zuiver verlopen”, geeft hij aan. “Neem de Tunnel Pannerdensch Kanaal, 800 miljoen gulden destijds erbij, maar feitelijk nog vóór de start van het project, een scope uitbreiding. Als je kijkt naar gerealiseerde kosten ten opzichte van de geraamde kosten dan is de Betuweroute maar twee of drie procent duurder geworden. Fantastisch goed beheerst als je het mij vraagt.” “Het waren ook gewoon politieke keuzes om er dingen aan toe te voegen”, vult Daniëlla aan. “Ik vind het dan altijd zo jammer dat zo’n project dan een slecht imago krijgt en dat dat ook meteen aan risico’s wordt gekoppeld. Zo zie je hoe essentieel het samenspel is tussen een goeie raming, de scope van het project en gedegen risicomanagement in combinatie met de (politieke) besluitvorming daarover.” Realistische raming “Formuleer aan het begin van een project een heldere scope, werk deze uit met daarbij een goede raming, inventariseer daar 00:08

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication