om de eigen maakprocessen te verduurzamen, maar ook om de keten te optimaliseren en de 17 SDG’s van de VN te implementeren. SDG-nummer 17 gaat over partnerships en daarmee moet het ook lukken om in 2050 duurzaam te vliegen, zo verwacht Theo. Eén grafiek werd ons niet onthouden en dat was de statistiek die liet zien dat de hoeveelheid liter brandstof per stoel en per kilometer van moderne vliegtuigen veel lager was dan in de jaren 50. Theo durfde de vergelijking aan dat een 787 Dreamliner minder brandstof per stoel per kilometer verbruikt dan een Prius in de avondspits. Daarnaast toonde hij nog een aantal duurzame ontwikkelingen in de vliegtuigindustrie, zoals de ontwikkeling van all electric vliegen, vaak met herintroductie van propellertechnieken, of de ontwikkeling van waterstof als brandstof. Bijna bemoedigend was het feit dat de ontwikkeling van de supersonische Aerion gestrand is; blijkbaar zijn reizigers bereid om langer te reizen met het oog op duurzaamheid. Op dat laatste punt had Theo ook nog wel ideeën, bijvoorbeeld door vliegtuigen minder fors te overpoweren, want meer tijd nemen en langzamer vliegen kan tot grotere besparingen leiden. Daar liggen de verbeteringen nog voor het oprapen, en dat kan aanzienlijk sneller dan het introduceren van allerlei nieuwe typen vliegtuigen waarmee altijd lange certificeringstrajecten zijn gemoeid. Voorbeeld 3: Verwarming van huizen De laatste spreker was Leslie Visser van BDR Thermea. BDR Thermea bestaat al sinds 1648 en is de moederorganisatie van Remeha. Ook BDR Thermea heeft de 17 SDG’s van de VN omarmd en een aantal SDG’s gekozen waar zij naar verwachting flink kunnen bijdragen. Naast klimaatactie en verantwoordelijke consumptie en productie, zijn dat onderwijskwaliteit, gendergelijkheid en gezondheid. Wat betreft de CO2-uitstoot is een analyse gemaakt waaruit blijkt dat 99,6% van de CO2-uitstoot wordt veroorzaakt in de gebruiksfase. BDR Thermea focust op die fase door onderhoudsmonteurs te trainen om de optimale instellingen bij het regelmatig onderhoud te controleren en adviezen te geven aan gebruikers over smart controls (de ketel bedienen met een smartphone), predictive maintenance en andere middelen om de verwarming goed in te regelen. BDR Thermea heeft ook een waterstofketel ontwikkeld. Het grote probleem hier is dat de onderliggende infrastructuur nog niet aanwezig is, hoewel Gasunie hier wel aan werkt. Inmiddels worden ook gasketels gebouwd die eenvoudig omgebouwd kunnen worden naar waterstofketels; wel is een andere brander nodig in verband met de hogere verbrandingstemperatuur van waterstof. Wat betreft de hybride oplossingen met (lucht)warmtepompen en gasketels geldt als nadeel dat deze bij echt lage temperaturen een lager rendement hebben, veel lager dan een gewone gasketel. Duurzame oplossingen zoals (luchtabsorptie)warmtepompen worden al veel in nieuwbouw toegepast, als in de omgeving tenminste geen sprake is van stadsverwarming. Om het bewustzijn te verhogen past BDR Thermea de CO2-calculatortool toe bij de productsamenstelling. Op die manier kan de R&Dafdeling bewuste keuzes maken, bijvoorbeeld wat betreft materiaalkeuze, productielocatie en productieproces. Het hele verslag is te lezen via deze QR-code. 00: 13
14 Online Touch Home