INTERVIEW Ed Antoine: “Sommige waarden zijn niet in geld uit te drukken. En het zijn juist die waarden die het vak van Cost en Value Engineering zo interessant maken.” je immers niet. In een raming zit daardoor altijd een enorme post onzekerheid. We moeten in ons vak dan ook bij uitstek in staat zijn om allerhande signalen op te vangen. Signalen die uiteindelijk invloed kunnen hebben op een project. Hierbij speelt onderbuikgevoel een belangrijke rol. Ieder sommetje dat je maakt is immers goed, maar je moet er wel een filosofie, een verhaal bij hebben. En juist dat maakt het vak in mijn ogen leuk: durven vertrouwen op je ervaring en intuïtie.” “De sommetjes maken kan iedereen, maar wanneer je die onzekere factor in projecten moet begroten of voorspellen, komt het onderbuikgevoel om de hoek kijken”, weet Carmen ook. “Dat is ervaring. Die doe je niet op achter een bureau. Daar moet je voor buiten lopen en ervaren hoe het is om iets te moeten hijsen in de herfst met windkracht 8 en te weten dat dat dus niet lukt of in elk geval risico’s met zich meebrengt.” Breder denken en kijken Carmen en Ed pleiten allebei voor meer generalisten in het vak. Juist omdat je kennis in hun ogen steeds meer ziet versnipperen. “Een goede Value Engineer heeft een punaiseprofiel. Hij kan in zekere mate de diepte ingaan, maar hij kan ook uitzoomen en in de breedte kijken. Een generalist met een specialisme”, stelt Ed. “Out of the box denken, flexibel zijn”, vult Carmen aan. “Als techneut leer je in je opleiding niet voor niks meerdere kanten van een probleem te bekijken.” In de breedte durven denken is bij uitstek hetgeen wat beiden met het blad VIEWonVALUE willen uitdragen. Dat hun achtergronden verschillen, maakt hierbij niet uit. “Hierdoor leggen we hooguit accenten anders”, denkt Carmen. “Ik met mijn industriële- en kostenachtergrond zal proberen wat meer verhalen uit die hoek in het blad te krijgen. Terwijl je zag dat er onder Ed, met zijn achtergrond als civiel ingenieur en bedrijfskundige, wat meer aandacht was voor de infrahoek en de valuekant.” Waar Carmen in haar rol als hoofdredacteur nadrukkelijk aan wil trekken is de interactie met de lezer. Dat kan volgens haar beter. Bijvoorbeeld via social media. Daarbij denkt ze aan een uitbreiding van het aantal uitgaven van het blad. Van twee naar vier per jaar wellicht. “Zodat we meer mogelijkheden hebben om kennis uit te wisselen. Uiteindelijk onze doelstelling. Steeds weer die verschillende kanten van de medaille laten zien en nieuwe inzichten onder de aandacht brengen.” Vasthouden aan bladformule Aan de bladformule die de redactie onder leiding van Ed, maar daarbinnen ook al met Carmen als redactielid, in de afgelopen vijf jaar heeft neergezet zal volgens haar weinig veranderen nu de twee switchen van rol binnen de redactie. De omvorming van Cost & Value, een blad puur voor en door kostendeskundigen, naar VIEWonVALUE, gericht op technische mensen, maar ook op bestuurders/besluitvormers én jong talent, is volgens beiden succesvol gebleken: het blad wordt beter gelezen door een bredere doelgroep. De thematische aanpak die met de verandering van de bladformule is ingezet, zal dan ook blijven, zo geeft Carmen aan. En dat geldt ook voor de mix van interviews, artikelen, columns 00:21
22 Online Touch Home